در هفته بیست و چهارم بارداری، نوزاد در حال تلاش خود برای زنده ماندن و پیشرفت در دنیای بیرون است. از طرف دیگر، شما نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با بعضی از علائم ناخوشایند این هفته گرفتگی عضلات پا، کمر درد و التهاب پا هستید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته بیست و چهارم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته بیست و چهارم بارداری

علائم و نشانه هایی که در هفته بیست و چهارم بارداری مشاهده می کنید، شامل موارد زیر می شود:

التهاب زانو و پاها: در صورتی که انگشتان پایتان ورم کردند، توصیه می کنیم که پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. علاوه بر این، ایستادن و راه رفتن نیز موثر است. اینکه پا و زانوهایتان کمی ورم کنند، کاملا عادی است؛ اما متورم شدن صورت، التهاب شدید دست ها یا التهاب ناگهانی یا متفاوت  یکی از پاها از موارد معمول نیستند و در حقیقت در زمره نشانه های ابتلا به نوعی بیماری خطرناک در دوران بارداری با نام پری اکلامپسی، قرار می گیرند. بنابراین اگر با هر کدام از این نشانه ها مواجه شدید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

حتما بخوانید: علت ورم پا ها در دوران بارداری و راه های درمان آن

گرفتگی عضلات پا: خارش یا گرفتگی عضلات پا از نشانه های کم شدن آب بدن هستند؛ از این رو باید آب کافی بنوشید. گاهی اوقات پاها را بکشید و حسابی پیاده روی کنید. حتما درباره گرفتگی عضلات پایتان با پزشک خود مشورت کنید. معمولا گرفتگی عضلات پا مسئله نگران کننده ای نیست؛ اما در صورتی که به مرور بیشتر با این مسئله مواجه شدید، باید نگران شوید؛ چرا که گرفتگی عضلات پا ممکن است یکی از نشانه های ابتلا به بیماری ها و بروز مشکلات دیگری، مانند کمبود مواد مغذی ضروری، باشد. پس حتما به این نشانه توجه کنید.

حتما بخوانید: علت گرفتگی ساق پا در دوران بارداری و روش های درمان خانگی

کمر درد: این هفته هنوز هم کمر درد دارید و حتی دردتان بدتر هم خواهد شد. علت کمر درد در دوران بارداری، بزرگ شدن جنین و رحم است؛ چون در نهایت رحم به ستون فقرات فشار وارد می کند و باعث انحنا و فشرده شدن کمر می شود. علاوه بر این، ماهیچه ها نیز مجبور هستند تا برای تحمل وزن اضافه تلاش بیشتری کنند. اگر کمر دردتان شدید است، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لینا نیگرا: لینا نیگرا به خطوط تیره ای می گویند که در بالای قسمت مرکزی شکم تان دیده می شوند. از آن جایی که هورمون های بارداری عاملین به وجود آمدن چنین خطوطی هستند، چندین هفته تا چندین ماه بعد از زایمان ناپدید خواهند شد.

علائم کش آمدگی پوست: این علائم در نتیجه کش آمدن زیاد پوست به وجود می آیند. اگر هفته بیست و چهارم بارداری تان است و دو قلو باردارید، احتمال خیلی زیاد با این علائم روبه رو خواهید شد.

تغییرات شکم در هفته بیست و چهارم بارداری

احتمالا از چندین هفته قبل متوجه لگد زدن های بچه خود شده اید اما باید بگوییم که به مرور زمان، جنین با شدت بیشتری لگد خواهد زد. در صورتی که همسر یا دیگران شکم تان را لمس کنند، احتمالا از همین روزها لگدهای او را متوجه خواهند شد.

خانم هایی که در زمان بارداری شاخص توده بدنی نرمالی دارند، باید تا هفته بیست و چهارم بارداری بین حدود 6.5 کیلو تا 7.2 کیلو گرم به وزن شان اضافه شده باشد. البته اگر کمی بیشتر وزن تان زیاد شد، اصلا جای نگرانی ندارد؛ در حقیقت افزایش ناگهانی یا شدید وزن مسئله ای نگران کننده است. اما برای این که دوران بارداری تان تا حد امکان سالم تر سپری شود، توصیه می کنیم که فرآیند اضافه شدن وزنتان را به دقت زیر نظر بگیرید.

حتما بخوانید: چگونه فرزندان دوقلو به دنیا بیاوریم؟

به خانم هایی که دو قلو باردار هستند و هفته بیست و چهارم بارداری شان است، توصیه می شود تا این هفته حدود 11 کیلوگرم به وزن شان اضافه شود؛ چرا که در غیر این صورت خطر زایمان زود هنگام زیاد خواهد شد.

حالت قرار گیری نوزاد در هفته بیست و چهارم بارداری چگونه است؟

در هفته بیست و چهارم بارداری معمولا جنین رو به بالا قرار گرفته و کمی به سمت دهانه رحم خم شده است. همین طور امکان دارد که او به صورت مورب یا رو به پهلو قرار گرفته باشد که در این حالات، کمی احساس ناراحتی خواهید کرد. اغلب با توجه به قسمت هایی که جنین مشت و لگد می زند، می توان موقعیت قرار گیری او را تشخیص داد.

اندازه جنین در هفته بیست و چهارم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیست و چهارم بارداری

اندازه جنین در هفته بیست و چهارم بارداری برابر با یک عدد طالبی است، قدش 29 سانتی متر  و وزن آن در حدود 59 گرم است.

هفته بیست و چهارم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته بیست و چهارم بارداری برابر با ماه ششم است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را براساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها. بی شک این هفته خسته هستید؛ چرا که علائم ماه ششم اصلا شوخی بردار نیستند!

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 24 حاملگی

بچه در هفته بیست و چهارم همچنان در حال رشد و بزرگ شدن است؛ نه تنها آناتومی او بزرگ می شود، بلکه ظاهرش نیز تغییر می کند. به مرور زمان پوست جنین تیره تر شده و به دلیل مویرگ های کوچکی که به تازگی شکل گرفته اند، پوست کم کم درخشان و با طراوات می شود.

در هفته بیست و چهارم بارداری پزشک می خواهد که تست تصویر برداری چالش گلوکز را انجام دهید تا مشخص شود که خطر ابتلا به دیابت بارداری شما را تهدید می کند یا خیر. هدف از انجام این تست، بررسی چگونگی فرآوری قند در بدن است. از این رو، از شما خواسته می شود که نوعی ماده شیرین با نام گلوکولا بنوشید و یک ساعت بعد دوباره برای تست مراجعه کنید. بعد از گذشت یک ساعت، مایع خونتان کشیده می شود و سپس پزشک با بررسی آن، چگونگی اجرای فرایند فرآوری قند را بررسی می کند.

چنانچه جواب این تست عادی نباشد، بایستی آزمایش دیگری با نام تست قدرت تحمل گلوکز را انجام دهید. این تست در یک بازه سه ساعتی چگونگی فرآوری قند در بدن را نمایش می دهد و از این رو مشخص می کند که شما مبتلا به دیابت بارداری هستید یا خیر.

در صورتی که مبتلا به دیابت بارداری باشید، دنیا به آخر نرسیده است! پزشک برای داشتن بارداری سالم و بی خطر شما را راهنمایی می کند. علاوه بر این، شما و جنین تان بایستی چندین آزمایش فراصوت دیگر هم انجام دهید. جنبه مثبت این قضیه این است که می توانید بیشتر جنین خود را ببینید!

نگاهی به وضعیت جنین در رحم در هفته 24

جنین در هفته بیست و چهارم به سرعت در حال بزرگ شدن است و با وجود این که پوست به مرور زمان تیره تر می شود اما این هفته هنوز قدری شفاف است. به سرعت چربی در تمام قسمت های بدن نوزاد تولید می شود و باعث جذاب تر شدن روز به روز پوست نوزاد می شود. مژه ها، ابروها و موهای سر هنوز در حال پر شدن هستند؛ اما هنوز برای اینکه موها بتوانند هر گونه رنگدانه ای را تولید کنند، زمان باقی است

این هفته رفلاکس یکه خوردن در نوزاد نیز تکمیل شده و خواهید فهمید که صداهای بلند باعث تکان خوردن او می شود.

آیا روند رشد جنین در این هفته به کلی تکمیل می شود؟

خیر، هنوز کاملا تکمیل نشده است. با وجود این که جنین در این هفته مثل یک نوزاد تازه متولد شده به نظر می رسد، هنوز مقداری چربی مانده که باید جذب کند و علاوه بر این، ریه ها نیز هنوز تکمیل نشده اند.

حتما بخوانید: قهوه در بارداری ؛ آیا کافئین می تواند باعث سقط جنین شود؟

جوانه های چشایی و مغز در حال رشد و تکامل هستند و حتی از همین الان جنین اثر انگشت و اثر پا دارد. بچه در حال آماده کردن خود برای دیدار با شماست؛ اما همچنان کارهایی باقی مانده است که در هفته بیست و چهارم بارداری حتما باید آن ها را انجام دهید.

نکته های مخصوص بارداری در هفته بیست و چهارم بارداری

هفته 24 حاملگی

ورزش کنید

ورزش کردن مسئله مهم در دوران قبل از به دنیا آمدن نوزاد است و این روش ها شامل حرکاتی می شود که با کف لگن ارتباط داشته باشد. انجام حرکات ورزشی کگل ماهیچه های واژن و عجانی را برای زایمان آماده می کند؛ به نحوی که امکان پاره شدن ماهیچه ها را کاهش خواهد داد. پس تا جایی که می توانید، ورزش کنید.

از دستورات پزشک پیروی کنید

اگر در تست گلوکز مشخص شد که دیابت بارداری دارید، لازم نیست نگران شوید و زانوی غم بغل بگیرید!

کافی است به دستورات پزشک در رابطه با برنامه رژیم غذایی، ورزش کردن و دیگر روش های کنترل آن توجه کنید و به دقت آن ها را پیگیری کنید.

مراقب ریلاکسین باشید

به دلیل ترشح ریلاکسین در سیستم بدن تان، احتمالا از بالا رفتن انعطاف تان تا این اندازه متعجب می شوید اما حواس تان باشد، نباید ماهیچه ها و رباط های شل خود را بیش از اندازه بکشید. حواس تان باشد که به طور تصادفی به خودتان آسیب نزنید!

با دقت غذا بخورید

حالا که دیگرحالت تهوع ندارید، بیشتر احساس گرسنگی می کنید. حواس تان به غذاهایی که می خورید و همین طور زمان غذا خوردن تان باشد تا وضعیت سوزش معده تان بدتر نشود. برای این که از سوزش معده جلوگیری کنید، سعی کنید در هر وعده غذایی، مقدار کمی غذا بخورید.

چک لیست هفته بیست و چهارم بارداری

مواردی که در هفته بیست و چهارم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • تست چالش گلوکوز را انجام دهید.
  • از همین هفته برای قرار ملاقات پیش از تولد برای هفته بیست و هشتم برنامه ریزی کنید.
  • خانه را برای آمادن نوزاد امن و بی خطر کنید.