به هفته سی ام بارداری خوش آمدید. این هفته کم ترین دردسری که شکم تان برای تان ایجاد می کند، پیدا کردن وضعیت مناسب موقع خوابیدن است. هر جا که قدم می گذارید، کسی پیدا می شود که راجع به ظاهرتان نظر دهد که توصیه می کنیم که این نظرات را جدی نگیرید!

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته سی ام بارداری نیاز دارید اشاره کرده ایم.

 نشانه های هفته سی ام بارداری

در طول هفته سی ام بارداری رویاهایتان خیلی عجیب تر می شوند؛ البته اگر امکان خوابیدن برای تان فراهم شود. هورمون ها مسئول عجیب شدن خواب هایی هستند که می بینید اما نباید تاثیر استرس و اضطراب را هم نادیده بگیریم.

بنابراین توصیه می کنیم فعالیت های لازم را برای بهبود کیفیت خواب تان را انجام دهید.

در قسمت زیر به علائم و نشانه های معمول این هفته اشاره کرده ایم:

سوزش معده: اگر این هفته از سوزش معده عاجز شده اید، توصیه می کنیم که هر خوراکی که باعث این عارضه شده را شناسایی کنید {اغلب خوراکی های چرب، سنگین، ادویه دار یا اسیدی باعث سوزش معده می شوند}. تا جایی که می توانید این غذاها را خصوصا قبل از خواب نخورید؛ چرا که این نشانه هفته سی ام بارداری خوابیدن را برای تان مشکل خواهد کرد.

حتما بخوانید: درمان ترش کردن معده در بارداری با طب سنتی

مشکل خواب: این هفته حسابی فکرتان مشغول است و به این دلیل که جای تان راحت نیست، مدام تکان می خورید. این علامت خود باعث بروز نشانه دیگری، یعنی خستگی مفرط، خواهد شد.

التهاب: این که بدن کمی ملتهب شود، کاملا عادی و دور از انتظار نیست و اگر چند دقیقه پاها را بالاتر از سطح بدن ببرید، برطرف خواهد شد. فقط باید این نکته را بدانید که متورم شدن ناگهانی یا شدید اصلا نرمال نیست و نشانه ابتلا به نوعی بیماری می باشد. پس حتما این مورد را زیر نظر داشته باشید.

عدم راحتی: به دلیل بزرگ شدن شکم با مشکلاتی مثل درد کمر، پاها و لگن مواجه خواهید شد.

در هفته سی ام بارداری باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

در هفته سی ام بارداری برای بار دیگر بسیاری از علائم و نشانه های اولیه مشاهده خواهند شد. باز هم احساس خستگی می کنید و آنی خلق و خوی تان تغییر می کند و باز هم باید زود به زود به دستشویی بروید. کافی است تنها ده هفته دیگر صبر کنید تا نوزادتان را در بغل بگیرید. تا جایی که می توانید استراحت کنید و راه هایی را پیدا کنید که از سلامت ذهنی و جسمانی خود محافظت کنید.

تغییرات شکم در هفته سی ام بارداری

حتما متوجه شده اید که این هفته حسابی شکم تان سفت و سخت شده است و علاوه بر این، انقباضات برکستون هیکس بیشتر مواجه می شوید که این انقباضات نوعی تمرین برای روز زایمان هستند.

معمولا بعد از برقراری رابطه جنسی یا انجام حرکات ورزشی، یا هر وقت که خسته اید و آب بدن تان کم شده، این نوع انقباضات را احساس می کنید.

حتما بخوانید: خواص آب نارگیل در بارداری؛ فواید و تاثیر نارگیل در زیبایی جنین

در مواقعی که این انقباض ها به سراغ تان می آیند، نشسته یا روی پهلو دراز بکشید، آرامش خود را حفظ کنید و آب بنوشید. در صورتی که این انقباضات متوقف نشد یا اگر در طول مدت یک ساعت 4 انقباض یا بیشتر احساس کردید، حتما به پزشکتان خبر دهید؛ چرا که ممکن است علامتی  برای زایمان زودتر از موعد باشد.

تا این هفته باید حدود 8 تا 11 کیلوگرم به وزن تان اضافه شود. البته اگر هفته سی ام بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، باید بین 11 تا 18 کیلوگرم به وزن تان اضافه کنید. فاصله بین استخوان شرمگاهی تا بالای رحم {fundal height} باید حدود 28 تا 32 سانتی متر باشد.

اگر مسئله اضافه کردن وزن باعث نگرانی تان شده، باید بگوییم که اصلا دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ چرا به عنوان ذخیره برای کمک به شیر دهی به نوزاد استفاده می شود. نیازی نیست که کمتر یا بیشتر از میزان توصیه شده وزن اضافه کنید. این میزان وزن در عرض نه ماه اضافه می شود و سپس در مدت نه ماه هم مصرف می شود.

حتما به این فرآیند اضافه شدن وزن تان توجه داشته باشید؛ چرا که اگر وزن تان به طور ناگهانی یا بیش از اندازه بالا برود، نشانه ابتلا به نوعی عارضه خطرناک در دوران بارداری با نام پری کلامپسیاست. بنابراین، در هر دو صورت حتما به پزشک مراجعه کنید.

اندازه جنین در هفته سی ام بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری اندازه جنین برابر با اندازه یک عدد کدو سبز است. حدود 40 سانتی متر قد و حدود 1.3 کیلوگرم وزن دارد. جنین همچنان به رشد خود ادامه می دهد و هر هفته حدود 450 گرم به وزنش و 1.2 سانتی متر به قدش اضافه می شود و دقیقا به همین خاطر است که این هفته احساس می کنید شکم تان این اندازه سفت شده است.

هفته سی ام بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته سی ام بارداری برابر با ماه هفتم است. تنها 10 هفته دیگر به پایان این دوره و شروع دوران جدید باقی مانده است.

در این هفته نوزاد در چه حالتی قرار دارد؟

معمولا در طول هفته سی ام بارداری سر نوزاد رو به پایین است و کاملا در حدود 1 1/2 پینت آمونیاک شناور است. با این که داخل بدن حسابی شلوغ شده، همچنان فضای کافی برای حرکت کردن جنین وجود دارد. در طول هفته های آینده شکم حتی بیشتر از قبل به بزرگ شدن خود ادامه می دهد تا نوزاد به راحتی در آن جا قرار گیرد. علاوه بر این، مادامی که به روز زایمان نزدیک تر می شوید، آن داخل شلوغ تر هم می شود.

تست فراصوت {سونوگرافی} در هفته 30 بارداری

اگر بارداری نرمالی را سپری می کنید و هیچ گونه مشکلی وجود نداشته باشد، نیازی نیست که در هفته سی ام بارداری تان برای انجام تست سونوگرافی مراجعه کنید. اما اگر می خواهید بدانید که داخل شکم تان چه خبر است، باید این طور برای تان توضیح دهیم: پوست بچه نرم و لطیف تر می شود اما چین و چروک های مغز بیشتر می شود که علت آن، باز کردن راه برای عبور بافت های ضروری مغزی است. این هفته جنین به قدری قوی شده است که می تواند انگشتش را محکم بگیرد. این یک مهارتی است که مسلما بعد از به دنیا آمدن به دست خواهد آورد.

اگر هفته سی ام تان است و دوقلو باردارید، هر دو نوزادتان مثل بقیه نوزادها رشد کرده اند؛ اما از این هفته تا هفته سی و دوم، روند رشد تا حدی کند می شود.

در این هفته پزشک می خواهد که پروفایل زیستی فیزیکی برای هر دو نوزادتان تهیه کنید. این پروفایل ترکیبی از تست فراصوت در هفته سی ام و تست بی استرس {NST} است.

برای انجام تست بی استرس باید چندین سنسور را روی شکم تان قرار دهید تا بتوانید انقباضات و ضربان قلب هر دو جنین را تشخیص داد. هدف از طراحی این تست، بررسی چگونگی پاسخ دادن ضربان قلب در مواقع حرکت جنین است. اگر جواب هر دو آزمایش قابل قبول بود و هیچ مشکلی وجود نداشت، پزشک گزینه های استرس جنین زایمان زودتر از موعد را رد می کند تا مطمئن شود که حال هر دو جنین خوب است.

ظاهر جنین در داخل رحم در هفته سی ام بارداری چگونه است؟

این هفته با یک جنین سی هفته ای زیبا و جذاب روبرو هستیم که به مقدار کافی روی سرش مو دارد و چشم هایش کاملا باز شده اند تا بتواند وقایع اطراف خود را شناسایی کند. علاوه بر این، ناخن انگشتان دستش رشد کرده و او همچنان چنگ زدن و قاپیدن را با نگه داشتن انگشتان پا یا جفت تمرین می کند.

نکته های مخصوص هفته 30 حاملگی

کفش های مناسب بپوشید

سه ماهه سوم بارداری زمانی مناسبی برای توجه کردن و رسیدن به استایل و فشن نیست و از این رو اول باید راحتی تان را در دستور کار قرار دهید. اکثر اوقات انگشتان پاهای تان ملتهب شده و می خارند و پوشیدن کفش های تنگ تر این وضعیت را بدتر می کند. بنابراین، باید کفش هایی بپوشید که  فضای کافی برای انگشتان پا را فراهم کند.

برای زمان زایمان آماده باشید

شاید به نظرتان خیلی زود باشد که از الان کیف تان برای روز بارداری را آماده کنید و دم در بگذارید، صندلی مخصوص کودک را در ماشین بگذارید و محیط کودک را آماده کرده باشید؛ اما باور کنید که بهتر است از همین الان همه چیز را آماده کنید. حتی از آماده کردن وسایل هم لذت خواهید برد.

در رابطه با مجرابند موکوس اطلاعات کسب کنید

اگر درمورد مجرابند موکوس اطلاعاتی ندارید، این هفته وقت مناسبی برای کسب اطلاعات است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، مجرابند موکوس دهانه رحم را می بندد و از بچه در برابر باکتری های و عوامل بیماری زا محافظت می کند. وقتی که روز زایمان و به دنیا آمدن نوزاد نزدیک شود، این مجرابند از بین خواهد رفت. این هفته از بین نمی رود؛ اما باید بدانید که به زودی این اتفاق می افتد.

انجام حرکات ورزشی کگل

انجام حرکات ورزشی کگل به خوش فرم ماندن ماهیچه های واژنی و عجانی، که مسئله ای بسیار مهم در زمان زایمان است، کمک می کند. یکی دیگر از مزایای انجام این حرکات ورزشی، کنترل ادرار و جلوگیری از نشت آن در لباس زیرتان است که این روزها حسابی امکان پذیر است.

حتما بخوانید: فواید ورزش در بارداری و نکاتی که باید رعایت کنید

چک لیست هفته سی ام بارداری

در هفته سی ام بارداری باید به این موارد توجه داشته باشید:

  • از همین هفته برای هفته سی و دوم بارداری یک قرار ملاقات تنظیم کنید.
  • مسیر رفتن به بیمارستان را چند بار طی کنید.
  • برای وقتی که به نوزاد را به خانه می آورید، از شخصی بخواهید که به شما کمک کند.