هفته شانزدهم بارداری همه چیز برای تان هیجان انگیز می شود. احتمالا این هفته باید قرار ملاقات بعدی قبل از بارداری را با پزشک تان تنظیم کنید؛ در این جلسه ضربان قلب جنین را خواهید شنید. چیزی که بیشتر شگفت زده تان می کند، لگد زدن های جنین است که از اول این هفته متوجه اش می شوید. یک نکته جالب دیگر که باید به آن اشاره کنیم این است که بچه می تواند صدای تان را بشوند (می تواند در زمان تولد صدای تان را تشخیص دهد) پس در هر فرصتی که گیر می آورید، با فرزندتان صحبت کنید.

علائم هفته شانزدهم بارداری

علائم هفته شانزدهم بارداری

این هفته با علائم و نشانه هایی مواجه می شوید که تقریبا خوب هستند. به طور مثال، بعضی از مادرها احساس می کنند که سرعت رشد مو و ناخن های شان بیشتر شده، موهای شان درخشان تر و ضخیم تر شده است. پوست شان نیز درخشان تر از قبل می شود.

در قسمت زیر به علائم و نشانه هایی اشاره می کنیم که در این هفته خواهید داشت:

کمر درد: در نتیجه فعالیت هورمون ها، به کمر درد دچار می شوید. برای تسکین درد کمر، زمان هایی را به انجام حرکات ورزشی سبک اختصاص دهید؛ به صورت صاف بنشینید و بلند شوید و به طور مرتب بدن تان را بکشید.

حتما بخوانید: علت درد لگن در بارداری چیست ؟ علائم و راه های تسکین

بزرگ شدن سایز سینه ها: احتمالا تا الان سینه تان چندین سایز بزرگ شده است و باید تا پایان سه ماهه دوم بارداری کاملا برای شیر دادن به کودک آماده شوند.

یبوست: یبوست یکی از نشانه های ناخوشایند ناشی از فشار آوردن رحم به روده هایتان است. سعی کنید خوراکی های غنی از فیبر خورده و مایعات زیادی مصرف کنید.

فراموشی: این نشانه با نام«مغز بارداری» هم شناخته می شود و هیچ کس از دلیل اصلی فراموش کار شدن خانم ها در این دوره اطلاعی ندارد. این عارضه ممکن است بیولوژیک باشد یا فقط به خاطر مشغول بودن ذهن تان به وجود بیاید.

خشک و حساس شدن شدن چشم ها و خارش آن ها: این نشانه نیز در نتیجه فعالیت هورمون ها پدید می آید. بعضی از خانم ها این هفته دچار خارش و ریزش اشک از چشم ها می شوند؛ علی الخصوص اگر آلرژی هم داشته باشند.

برای برطرف کردن خشکی چشم ها، می توان داروهای بدون نسخه مخصوص آلرژی یا قطره چشم استفاده کرد؛ اما فراموش نکنید که قبل از استفاده از این داروها حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

درخشان شدن پوست: این هفته متوجه درخشان شدن پوست خود می شوید؛ از پوست خود مراقبت کرده و درباره محصولاتی که باید استفاده کنید و محصولاتی که برای تان ممنوع است، اطلاعات تان را به روز کنید. نباید از محصولات حاوی ریتین – A Retain( A) و اسید سالیسیک استفاده کنید.

علائم و نشانه هایی که خانم هایی که دو قلو باردار هستند، تجربه می کنند با علائم و نشانه های خانم هایی که یک قلو باردارند، فرقی ندارد. باید درباره تمام نشانه هایی که تجربه می کنید با پزشک خود صحبت کنید. از آن جایی که داشتن دو نوزاد، خطر بیشتری دارد، پزشک می خواهد که شما و نوزادتان را بیشتر زیر نظر داشته باشد.

در هفته شانزدهم بارداری چه احساسی دارید؟

مادامی که روزهای بیشتری از سه ماهه دوم بارداری می گذرد، باید انرژی تان هم بیشتر شوند. بیشتر خانم ها از درخشان شدن پوست خود لذت می برند که این درخشندگی ناشی از پمپ شدن میزان بیشتر خون در سراسر بدن و هورمون هایی است که میزان تولید روغن در پوست را بیشتر می کنند. از طرف دیگر، ممکن است هنوز با نشانه هایی مواجه شوید که هفته هاست با آن ها درگیر هستید. از دیگر نشانه هایی که در خانم های چهار ماهه رایج است، می توان به خون آمدن از لثه ها، گرفتگی عضلات پا، درد، تغییر رنگ پوست و التهاب اشاره کرد.

تغییرات شکم در هفته شانزدهم بارداری

چیزی نمانده که این هفته حرکات بچه را در شکم خود احساس کنید. اوایل این حرکات مثل باد معده یا انقباض ناگهانی ماهیچه هاست؛ اما همین طور که زمان می گذرد و جنین بزرگ تر و قوی تر می شود، دیگر این حرکات با چیزها و علائم دیگر اشتباه گرفته نمی شود.

حتما بخوانید: علت های درد شکم در بارداری و راه های درمان آنها

این که دو قلو باردار باشید به این معنا نیست که در مقایسه با خانمی که یک جنین باردار است، حرکات بچه را زودتر متوجه می شوید، بلکه به مرور زمان، بیشتر لگدهای جنین ها را احساس می کنید.

بدون شک، حرکات جنین با بروز مشکلات دیگری هم همراه است، مثل: فشار آمدن به ریه ها که به دلیل رشد جنین باعث سخت نفس کشیدن گاه و بیگاه می شود.

اندازه جنین در هفته شانزدهم بارداری چقدر است؟

https://drchek.ir/wp-content/uploads/2021/01/7a64fc6b-02a1-4363-82ee-09a74d90fef8.jpeg

اندازه جنین در هفته شانزدهم بارداری برابر با اندازه یک آواکادووست؛ یعنی قدش حدود 11.6 سانتی متر و وزنش نیز حدود 1.5 کیلوگرم است.

هفته شانزدهم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته شانزدهم بارداری برابر با ماه چهارم است؛ البته باید به این نکته توجه کنید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را برحسب تعداد هفته ها حساب می کنند و نه تعداد ماه ها.

آیا در هفته شانزدهم بارداری شکم جلو می آید؟

اگر هنوز شکم تان جلو نیامده، حتما همین روزها کاملا بارداری تان مشخص خواهد شد. چندین دلیل برای متفاوت بودن سایز شکم در هفته شانزدهم بارداری وجود دارد که از جمله آن ها می توان به رحم در حال رشد و نفخ به دلیل وجود مواد مایع زیاد در شکم اشاره کرد. بدون شک، جنین در حال رشد، فضای بیشتری را هم اشغال می کند.

سونوگرافی در هفته شانزدهم بارداری

به دلیل استخوان های کوچکی که در داخل گوش جنین در حال شکل گرفتن است، او می تواند صدای تان را بشنود. در این هفته موها، مژه ها و ابروهای جنین و همچنین جوانه های چشایی نیز در حال شکل گیری هستند.

حتما بخوانید: چگونه درد های دوران بارداری را کاهش دهیم ؟

احتمالا حدود هفته شانزدهم بارداری باید یک قرار ملاقات پیش از تولد دیگر در ماه چهارم تنظیم کنید. طبق معمول باید تست ادرار دهید؛ هدف از آزمایش ادرار، بررسی هر گونه علائم ناشی از دیابت بارداری و پری کلامپسیاست. احتمالا در این قرار ملاقات، سونوگرافی هم انجام خواهید داد.

این هفته جنین چه کار می کند؟

شکل جنین در هفته 16 حاملگی

در طول سه ماهه دوم بارداری، نوزاد همچنان در حال رشد است، استخوان ها و ماهیچه هایش در حال شکل گیری هستند، غده های پانکراس و کبد کار خود را شروع کرده اند، بافت های ریه شکل گرفته اند، ناخن های پا ظاهر شده اند و پاها رشد کرده اند. این هفته برای نوزاد هفته مهمی است.

نکته های مخصوص هفته شانزدهم بارداری

از جوش زدن تان جلوگیری کنید

وجود روغن فراوان در محصولاتی که این مدت برای مراقبت از پوست خود استفاده می کنید، ممکن است باعث جوش زدن شود. پس با استفاده از محصولات فاقد روغن که برای خود و جنین تان بی خطر باشد، جلوی جوش زدن را بگیرید. مواد تمیز کننده و محصولات حاوی گلیکولیک اسید یا بنزویل پراکسید را مصرف کنید و از محصولات حاوی رتینول ها دوری کنید. اما فراموش نکنید که همیشه قبل از استفاده از داروهای درمان کننده آکنه، اول باید با پزشک خود مشورت کنید.

لیستی از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید

فراموشی در این مدت ممکن است باعث آزارتان شود؛ پس حتما یک لیست از کارهایی که باید انجام دهید، آماده کنید. کارهایی که باید انجام دهید را در داخل گوشی تان ثبت کنید یا با مداد و خودکار بنویسید؛ با این کار موفق خواهید شد که تمام کارهای تان را انجام دهید.

از سوتین بارداری با سایز بزرگ تر استفاده کنید

احتمالا تا الان کمی سایز سینه هایتان بزرگ شده است و دیگر سوتین های قبلی برای تان کوچک باشد. بنابراین، دیگر باید سوتین های بارداری یا شیردهی تهیه کنید.

از صندلی مناسب و راحت استفاده کنید

اگر دوران بارداری تان پشت میز سپری می شود، حتما کمر دردتان بدتر می شود. یک بالش در قسمت پایین کمرتان قرار دهید یا یک صندلی راحت پیدا کنید که کمرتان را صاف نگه دارد و باعث قوز کردن تان نشود.

چک لیست هفته شانزدهم بارداری

مواردی که در هفته شانزدهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • قرار ملاقات پیش از تولد را برای هفته 20 از همین الان تنظیم کنید.
  • زمانی را برای انجام سونوگرافی تنظیم کنید.
  • یک لیست از اسامی دلخواه برای نوزاد خود آماده کنید (اگر تا امروز این کار را نکرده اید).