تبریک می گوییم! هفته سیزدهم بارداری آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری تان است و این به آن معناست یک سوم مسیر را رفته اید. حنجره ها، دندان و حتی ناخن های جنین تا این هفته شکل گرفته است و حتما دیگر به بقیه هم بارداری تان را خبر داده اید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که درباره هفته سوم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته سیزدهم بارداری

علائم هفته سیزدهم بارداری

این هفته احساس می کنید که علائم و نشانه های بارداری تان، کمی تغییر کرده اند. بالاخره یک روز را بدون حالت تهوع (اگر این هفته نباشد، به زودی این اتفاق خواهد افتاد) یا خستگی برای چرت زدن تمام خواهید کرد. اما به این معنا نیست که اصلا با هیچ نشانه ای مواجه نخواهید شد. برخی از این نشانه ها شامل موارد زیر می شود:

مشخص شدن رگ های شکم در هفته 13 بارداری: این هفته تمام رگ های آبی و عنکبوتی در زیر پوست تان را می توانید ببینید که علت آن بالا رفتن جریان خونتان است.

زیاد شدن انرژی: از نشانه های سه ماهه دوم، کم شدن نشانه ها و بالا رفتن انرژی است. از آن جایی که این هفته میزان انرژی تان بیشتر می شود، حتما یک لیست از کارهایی که دلتان می خواهد انجام دهید، آماده می کنید. ماه قبل خسته بودید و حال نداشتید ورزش کنید اما این هفته حتما باید یک برنامه ورزشی منظم تنظیم کنید. ورزش کردن هم برای شما هم برای جنین داخل شکم تان خوب است و حتی باعث آسان تر شدن زایمان می شود. بنابراین، از انجام حرکات ورزشی غافل نشوید.

افزایش میل جنسی: این هفته چندین لکه خون می بینید که کاملا طبیعی و فقط به خاطر زیاد شدن حساسیت رحم تان است. اما اگر خونریزی تان زیاد بود {مثل عادت ماهانه}، حتما با پزشک تان مشورت کنید. علاوه بر این، تا قبل از این که نوزاد به دنیا بیاید، باید از این فرصت استفاده کنید و با همسرتان رابطه جنسی برقرار کنید.

حتما بخوانید: رابطه جنسی در بارداری ؛ آیا نزدیکی در بارداری بی خطر است؟

اگر هفته سیزدهم بارداری تان است و دو قلو باردارید، متاسفانه این هفته هم باید حالت تهوع صبحگاهی و خستگی و بی حالی را تحمل کنید؛ زیرا میزان هورمون بارداری hCG در بدنتان بیشتر است. در صورتی که شدت حالت تهوع و استفراغ تان زیاد است، حتما باید به پزشک تان اطلاع دهید. اما اگر بعد خوردن غذاها و مایعات مشکلی برایتان به وجود نمی آید؛ اما هنوز هم احساس مریضی می کنید، باید چند روز دیگر صبر کنید تا این حالت هم برطرف شود.

در هفته سیزدهم بارداری باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم؟

این هفته احساس بهتری دارید و حتی ممکن است بعد از پایان تجربه حالت تهوع صبحگاهی، خستگی مفرط و دیگر نشانه های سه ماهه اول بارداری، احساس کنید که به آدم جدیدی تبدیل شده اید.

این هفته هم ممکن است علاوه بر روبرو شدن با نشانه های هفته اول بارداری، با مشکلات دیگری مثل: سوء هاضمه، درد و خستگی هم مواجه شوید که کاملا در سه ماهه اول بارداری شایع هستند. از همین الان خود را برای سه ماهه دوم بارداری راحت آماده کنید.

تغییرات شکم در هفته سیزدهم بارداری

در این هفته، رحم به اندازه کافی بزرگ شده و از لگن بیرون رفته است که این یعنی دیگر بارداری تان مشخص شده است. از این هفته به بعد بیشتر شبیه خانم های باردار می شوید؛ زیرا حمل یک جنین سیزده هفته ای باعث بالا رفتن وزن می شود. پزشک متخصص زنان توصیه می کند تا به سالم ترین راه موجود وزن تان را زیاد کنید که یعنی باید پیوسته و آرام این روند افزایش وزن را طی کنید. در قسمت زیر به راهنمای منتشر شده از سوی کالج ماماها و متخصصین زنان آمریکا اشاره کرده ایم:

اگر دچار کمبود وزن هستید {شاخص توده بدنی پایین تر از 18.5}:

  • توصیه می شود که در طول بارداری کلا بین 12 تا 18 کیلو گرم وزن اضافه کنید.
  • در سه ماهه اول و دوم بارداری باید هر هفته حدود 450 گرم تا 590 گرم به وزتان اضافه شود.

اگر وزن تان طبیعی است {شاخص توده بدنی بین 18.5 تا 24.9}:

  • توصیه می شود که در طول بارداری بین 11 تا 15 کیلو گرم به وزن تان اضافه کنید.
  • در سه ماهه دوم و سوم بارداری باید هر هفته حدود 362 تا 450 گرم به وزن تان اضافه شود.

اگر دچار چاقی مفرط هستید:

  • توصیه می شود که در طول بارداری بین 5 تا 9 کیلوگرم به وزن تان اضافه کنید.
  • در سه ماهه دوم و سوم بارداری باید هر هفته حدود 181 تا 272 گرم وزن تان را زیاد کنید.

حتما بخوانید: آیا به پشت خوابیدن در بارداری خطرناک است؟

اگر دو قلو باردار هستید و هفته سیزدهم بارداری تان است {و شاخص توده بدنی تان طبیعی است}:

  • توصیه می شود که در طول بارداری بین 16.5 تا 24 کیلوگرم وزن اضافه کنید.
  • در نیمه اول بارداری باید حدود 450 گرم و در نیمه دوم باید هر هفته کمی بیش از 450 گرم باید به وزن تان اضافه شود.

اصلا نگران این آمار و ارقام نباشید. آنچه مهم است، داشتن یک رژیم غذایی سالم و مقوی است که با انواع مختلف مواد مغذی پر شده باشد، بعلاوه در مقایسه با روزهای قبل از بارداری تان باید هر روز حدود 300 کالری اضافه دریافت کنید و به طور منظم حرکات ورزشی مناسب را انجام دهید.

اندازه جنین در هفته سیزدهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته سیزدهم بارداری

این هفته اندازه جنین برابر با اندازه یک عدد لیموترش است که 7.36 سانتی متر طول و حدود 23 گرم وزن دارد و اندازه سر نسبت به بدن 1/3 است  (هفته های قبل این نسبت 1/2 بود).

هفته 13 حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته سیزدهم بارداری برابر با ماه سوم بارداری است. اما باید به این نکته توجه کنید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها حساب می کنند و نه تعداد ماه ها. هفته سیزدهم بارداری آخرین هفته از سه ماهه اول بارداری است.

در هفته سیزدهم چه تغییرهای دیگری رخ می دهد؟

احتمالا این هفته دیگر خبری از حالت تهوع صبحگاهی و خستگی مفرط به اندازه هفته های قبل نیست؛ اما برای این که فضای کافی برای رشد جنین در رحم مهیا شود، رحم همواره به رشد خود ادامه می دهد. در نتیجه این تحرکات، خطوط کشیدگی روی پوست ظاهر شده و شکم تان می خارد. استفاده از مرطوب کننده را فراموش نکنید و خوراکی های سالم و مقوی مصرف کنید تا پوست تان همواره لطیف و نرم باقی بماند.

آیا در هفته 13 بارداری می توان جنین را احساس کرد؟

بله، ممکن است. این که در هفته 13 بارداری متوجه حرکات نوزاد خود شوید، باید بگوییم که زمان احساس این حرکات در هر خانمی متفاوت است؛ اما بعضی از خانم ها، خصوصا خانم هایی که بارداری قبلی داشتند، از این هفته متوجه تحرکات فرزند خود می شوند. در صورتی که هنوز متوجه حرکت جنین تان نشده اید، اصلا دلیلی برای نگرانی تان وجود ندارد؛ 25 هفته زمان می برد تا کاملا متوجه این حرکات شوید.

انجام آزمایش فراصوت (سونوگرافی) در این هفته

با کمک آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 13 می توان جنسیت بچه را تشخیص داد؛ اما از آن جایی که به سختی می توان اندام های کوچک دختر یا پسر را بررسی کرد، پزشک تا میانه های دوران بارداری (حدود هفته 18 تا 22) منتظر می ماند. از هفته 18 ام تا 22ام روند تشخیص جنسیت راحت تر می شود.

حتما بخوانید: نحوه راحت خوابیدن در دوران بارداری ( حالت‌ها، مشکلات و توصیه‌ها )

در صورتی که تصمیم گرفته اید تا آزمایش DNA cell free یا تست غیر تهاجمی پیش از تولد (NIPT) را برای تشخیص و شناسایی ناهنجاری های کروموزومی انجام دهید، بعد از گرفتن جواب آزمایشات، از جنسیت فرزندتان باخبر خواهید شد.

نکته های هفته سیزدهم بارداری

شکل جنین در هفته 13 حاملگی

علائم عفونت مجرای ادراری را بشناسید

در صورتی که عفونت مجرای ادراری درمان نشود، به کلیه ها آسیب می رساند و هم برای مادر و هم برای جنین دردسر ساز خواهد شد.

  • وقتی که این نشانه ها را مشاهده کردید، به عفونت مجرای ادراری مبتلا شده اید و حتما باید به پزشک تان مراجعه کنید:
  • بیشتر به دستشویی می روید؛
  • هنگام دفع ادرار سوزش دارید؛
  •  ادرارتان بد بو می شود و مثل روزهای قبل نیست. پزشک بعد از تجویز قرص های آنتی بیوتیک سعی می کند تا این عفونت را درمان کند.

دیافراگم لگنی را تقویت کنید

این روزها که یک جنین را حمل می کنید، بد نیست بدانید که بدن از هر نظر به پشتیبانی و کمک نیاز دارد. از روز بارداری و زایمان، دیافراگم لگنی تضعیف می شود؛ اما انجام حرکات ورزشی کگل، به تقویت این نقطه از بدن کمک می کند. انجام این حرکات ورزشی بسیار آسان است و وقت زیادی نمی گیرد اما انجام روزانه و مرتب این حرکات در طول دوران بارداری تاثیر بسزایی در کاهش ترشحات ادرارتان دارد و باعث می شود که حس بهتری از رابطه جنسی تان به دست بیاورید.

زمانی را به همسرتان اختصاص دهید

این روزها شما و همسرتان خیلی خوشحال هستید، پس قبل از این که نوزاد به دنیا بیاید، از داشتن رابطه جنسی لذت ببرید.

خوردن صبحانه سالم را فراموش نکنید

احتمالا این هفته دیگر خبری از حالت تهوع صبحگاهی نیست، پس می توانید یک صبحانه سالم و مقوی برای خود آماده کنید. این هفته زمانی عالی برای دریافت کلسیم، پروتئین و مواد غذایی قدرتمند از جوانه حبوبات است. نباید تاثیر خوردن صبحانه در جذب هزاران ماده مغذی به بدن را نادیده بگیرید.

چک لیست هفته 13 حاملگی

مواردی که در هفته سیزدهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • اگر شاغل هستید به کارفرمایتان بگویید که باردار هستید.
  • به چگونگی مراقبت کردن از کودکتان فکر کنید.
  • اگر یک بچه بزرگ تر دارید، از همین الان او را برای این شرایط آماده کنید.