به هفته چهاردهم بارداری خوش آمدید. این هفته خیلی از علائم و نشانه ها تغییر می کند؛ حالت تهوع تان کمتر می شود، بیشتر احساس گرسنگی می کنید و صد البته پر انرژی تر می شوید. از این هفته وارد دوره ای از بارداری با نام “ماه عسل بارداری” می شوید. از این هفته باید ورزش کنید، یک لیست از کارهای مورد علاقه تان را تنظیم کنید و انجام دهید و در کل، خوش بگذرانید!

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که درباره هفته چهاردهم بارداری نیازی دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته چهاردهم بارداری

تغییرات شکم در هفته دوازدهم بارداری

علامت هایی که در سه ماهه اول بارداری با آن ها مواجه می شدید، از این هفته کم کم ناپدید می شوند؛ اما شاید اصلا از بین نرفتند؛ پس تعجب نکنید. در قسمت زیر به بعضی از علائم و نشانه های جدید بارداری اشاره می کنیم که در هفته چهاردهم با آن ها مواجه خواهید شد:

درد رباط گرد: از آن جایی که ماهیچه ها و رباط ها در حال کش آمدن هستند و می خواهند فضای کافی در اختیار جنین در حال رشد قرار دهند، این هفته کمی درد خواهید داشت که اغلب به خاطر رباط گرد است. اگر در این باره نگران هستید، با پزشک خود صحبت کنید.

همچنین بخوانید: علت درد لگن در بارداری چیست ؟ علائم و راه های تسکین

بالا رفتن سطح انرژی: از آن جایی که دیگر خبری از علائم زجر آور سه ماهه اول بارداری نیست، این هفته کم کم انرژی تان برمی گردد.

زیاد شدن اشتها: وقتی که از حالت تهوع صبحگاهی خلاص شوید، اشتهای تان برمی گردد. این نکته را فراموش نکنید؛ خوراکی هایی که شما می خورید، به عنوان سوخت برای رشد سریع کودک استفاده می شود. اگر دو قلو باردار هستید و هفته چهاردهم بارداری تان است، حالا که وارد سه ماهه دوم بارداری شده اید، باید هر روز 680 گرم کالری بیشتری مصرف کنید. از میان وعده ها غافل نشوید. هم برای شما و هم برای نوزاد در حال رشدتان مهم است که در خوردن خوراکی های چرب و چاق کننده زیاده روی نکنید و به خوردن مواد مغذی پایبند باشید. (خوردن یک کاسه پر از بستنی ایرادی ندارد).

ضخیم تر و درخشان تر شدن موها: این نشانه از جذاب ترین عوارض  این هفته محسوب می شود.

در هفته چهاردهم بارداری باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم؟

این هفته فقط انرژی و اشتهای تان زیاد نمی شود، بلکه شکم تان هم جلو آمده و از آن جایی که رحم و جنین فضای بیشتری را احاطه می کنند، شکم تان بزرگ تر هم خواهد شد. سینه هایتان برای شیر دادن به نوزاد آماده شده و سایزشان بیشتر می شود.

تغییرات شکم در هفته 14 بارداری

این هفته شکم تان درد می کند و حساس می شود که علت آن، بزرگ شدن رحم است تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد. اگر از این هفته وزن تان به سرعت زیاد شد، اصلا تعجب نکنید!

در صورتی که موقع باردار شدن شاخص توده بدنی تان طبیعی بود، به توصیه پزشکان، باید از هفته چهاردهم بارداری هر هفته 453 گرم به وزن تان اضافه شود.

در صورتی که که دو قلو باردار هستید و هفته چهاردهم تان است، تا هفته 20ام بارداری، مقدار وزنی که باید اضافه کنید، برابر با مادری است که یک قلو باردار است. بی شک اگر موقع بارداری وزن تان کمتر از میزان طبیعی بود یا شاخص توده بدنی تان زیاد بود یا اگر در سه ماهه اول بارداری مقدار قابل توجهی از وزن تان کم یا به آن اضافه شد، پزشک به شما توصیه های متفاوتی خواهد کرد.

اگر سه ماهه اول بارداری تمایلی به ورزش کردن نداشتید، از این هفته انرژی تان برمی گردد و باید ورزش کنید. بهتر است در کلاس های یوگا ثبت نام کنید یا اینکه فقط پیاده روی انجام دهید. انجام حرکات وزرشی برای جنین 14 هفته ای بسیار خوب است.

اندازه جنین در هفته چهاردهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته چهاردهم بارداری

این هفته جنین به اندازه یک عدد هلو شده، قد نوزاد حدود 8.6 سانتی متر و وزنش 42.5 گرم است. از هفته پیش تقریبا اندازه جنین دو برابر شده است و این هفته هم با سرعت خیره کننده ای به رشد ادامه می دهد.

هفته چهاردهم بارداری برابر با ماه چندم است؟

بیشتر مردم فکر می کنند که بارداری 9 ماه است؛ از این رو پزشکان برای شمارش تعداد روزهای بارداری از معیار هفته و نه تعداد ماه ها، استفاده می کنند. هفته چهاردهم بارداری برابر با ماه سوم است و از این هفته وارد سه ماهه دوم بارداری شده اید.

آیا در هفته چهاردم بارداری متوجه حرکات جنین می شویم؟

بین هفته های 16 تا 22 بارداری، متوجه لگد زدن یا غلت خوردن فرزندتان می شوید؛ اما باید به این نکته توجه کنید که این زمان در میان خانم ها متفاوت است. اگر بارداری قبلی داشته باشید، زودتر متوجه لگد های نوزاد خود می شوید.

انجام تست فراصوت {سونو گرافی} در هفته 14 حاملگی

معمولا این هفته سونوگرافی انجام نمی دهند. احتمالا در سه ماهه اول سونوگرافی انجام داده اید و دیگر تا موقع اسکن آناتومی، بین هفته های 18 تا 22ام، نیازی به تست سونوگرافی نیست. بین هفته های 15ام تا 20ام پزشک تست آمنیوسنتز را انجام می دهد. این هفته با آزمایش سونوگرافی به سختی می توان جنسیت جنین را تشخیص داد و تا چند هفته دیگر می توان از طریق تست آناتومی جنسیت جنین را تشخیص داد.

حتما بخوانید: علت درد رحم در اوایل بارداری چیست؟

حرکات جنین در هفته چهاردهم حاملگی

این هفته جنین انگشتان پایش را تکان می دهد و حتی انگشتش هم مک می زند. این هفته کلیه های نوزاد مشغول هستند و ادرار تولید می کنند و کبد و طحال هم به وظایف خود عمل می کنند. تمام قسمت های بچه، کورک های مو در حال رشد هستند که او را گرم نگه می دارند.

نکته های مخصوص هفته 14 بارداری

هفته 14 بارداری

پیشگیری از ابتلا به عفونت سینوس ها

در دوران بارداری مجراهای بینی مسدود می شوند؛ قرار دادن کمپرس گرم روی صورت به تسکین گرفتگی مجراها کمک می کند. نوشیدن فراوان مایعات یا بخار ناشی از دستگاه های مرطوب کننده هم به تسکین این عارضه کمک می کنند.

درمان یبوست

خوردن خوراکی های غنی از فیبر (حبوبات تازه)، مصرف مایعات فراوان و انجام حرکات ورزشی همه روش هایی موثر در پیشگیری از بروز یبوست هستند.

حتما بخوانید: درمان یبوست در بارداری با تعذیه و انجام چند روش ساده

حواس تان به خال های گوشتی باشد

هورمون ها باعث تغییر خال های گوشتی می شوند و در کل نیازی به نگرانی نیست؛ اما اگر این خال هایتان شرایط زیر را داشتند حتما باید به پزشک متخصص امراض پوستی مراجعه کنید.

  • نامتقارن هستند؛
  • رنگ شان تغییر کرده؛
  • مرزهای عجیبی ایجاد کردند؛
  • بزرگ تر از پاک کن مداد هستند؛
  •  روی سطح پوست در حال رشد هستند.

چک لیست هفته چهاردهم بارداری:

  • وقت دندان پزشکی بگیرید.
  • در کلاس های حضوری یا آنلاین زایمان شرکت کنید.