در هفته نوزدهم بارداری احتمالا آزمایش سونوگرافی را انجام می دهید. بیشتر والدین منتظر هستند تا جنسیت نوزاد خود را از طریق این آزمایش متوجه شوند (البته در صورتی که در قرار ملاقات پیش از تولد نوزاد در سه ماهه اول بارداری متوجه نشده باشید) اما باید بگوییم که در این آزمایش چیزهای خیلی بیشتر را خواهید دید؛ تمام قسمت های بدن نوزاد، چه قسمت های داخلی و چه قسمت های بیرونی را می بینید و از سرعت رشد و بزرگ شدن نوزادتان شگفت زده خواهید شد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره هفته نوزدهم بارداری بدانید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته نوزدهم بارداری

علائم هفته نوزدهم بارداری

علائم و نشانه های معمولی که در هفته نوزدهم بارداری با آن ها متوجه می شوید، شدید نیستند؛ اما بیشتر آزاردهنده به نظر می رسند. بنابراین، مقابله کردن با آن ها اصلا کار راحتی نیست.

در قسمت زیر به چندین علامت و نشانه ای اشاره کردیم که در این هفته احساس خواهید کرد:

دردهای شکمی: درد رباط گرد باعث بروز درد در قسمت پایین شکم می شود که دلیل آن هم کش آمدن ماهیچه های مادر برای جای دادن نوزاد می باشد. در صورتی که دردتان شدید بود و باعث نگرانی تان شد، حتما به پزشک خود اطلاع دهید؛ اما در صورتی که درد شدید نبود یا با علائم دیگر همراه نبود، مسئله نگران کننده ای نیست.

حتما بخوانید: علت های درد شکم در بارداری و راه های درمان آنها

سرگیجه: در این هفته احساس ضعف و سرگیجه می کنید؟ فقط شما نیستید که این مشکل روبرو هستید. دلیل این سرگیجه، بزرگ شدن رحم و درنتیجه فشار آمدن به رگ های خونی است. علاوه بر این، جنین به ریه هایتان فشار وارد می کند و از این رو، اکسیژن دریافتی شما کم می شود. اما چندین مورد دیگر نیز هستند که به سرگیجه تان کمک می کنند؛ از جمله: از دست رفتن آب بدن و گرسنگی. از این رو، توصیه می کنیم که خیلی مواظب خودتان باشید و همواره آب و غذا بخورید.

حتما بخوانید: علت سرگیجه در بارداری و راه های درمان بی خطر

گرفتگی عضلات پاها: راهی که برای برطرف کردن این مشکل وجود دارد، دراز کردن پاها و سپس خم کردن زانوها و انگشتان پا به سمت جلوست (انجام یک سری از حرکات یوگا هم به حل این مشکل کمک می کند). راه دیگر، ماساژ دادن پاست.

درد لگن: اگر شب ها از درد لگن آرامش ندارید، سعی کنید روی پهلو خوابید و یک بالش بین زانوها قرار دهید؛ خصوصا اگر هفته نوزدهم تان است و دو قلو باردارید، حتما باید این کار را انجام دهید.

حتما بخوانید: علت درد لگن در بارداری چیست ؟ علائم و راه های تسکین

تغییرات شکم در هفته نوزدهم بارداری

این هفته ممکن است که از زیاد شدن وزن تان نگران شوید زیرا تا الان بین 226 گرم تا 400 گرم به وزن تان اضافه شده است که این میزان کاملا طبیعی است.

خانم هایی که بارداری طبیعی دارند، باید در سه ماهه اول بارداری خود چیزی حدود 85 تا 141 گرم وزن اضافه کنند و در سه ماهه دوم بارداری نیز هر هفته 28 تا 57 گرم به وزنشان افزوده شود.

در صورتی که وزن تان تا به امروز کم تر یا بیشتر از مقدار گفته شده است، حتما با یک پزشک مشورت کنید.

اندازه نوزاد در هفته نوزدهم بارداری چقدر است؟

در این هفته اندازه جنین برابر با یک عدد انبه است، قدش حدود 15.5 سانتی متر و وزنش حدود 240 گرم است. جنین همچنان به رشد خود ادامه می دهد.

هفته نوزدهم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته نوزدهم بارداری برابر با ماه چهارم است؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها.

آیا در هفته نوزدهم بارداری می توان نوزاد را احساس کرد؟

معمولا بین هفته های شانزدهم تا 22 بارداری لگدهای نوزاد خود را احساس می کنید و از آن جایی که الان هفته نوزدهم هستید، حتما این هفته این تکان ها را متوجه می شوید (البته اگر تا این هفته احساس نکرده باشید). هنوز زود است که همسرتان یا هر فرد دیگری این حرکات را احساس کند.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 19 حاملگی

در این هفته تکنسین سونوگرافی تمام قسمت های بدن نوزاد، از جمله: مغز، ستون فقرات و قلب را اسکن می کند تا از رشد سالم نوزاد مطمئن شود. احتمالا در این هفته تکنسین دیگر می تواند جنسیت نوزادتان را تشخیص دهد. حتما از اسکن انجام شده، پرینت بگیرید.

مسلما انجام تست سونوگرافی تنها کاری نیست که از قبل از این هفته باید برنامه ریزی می کردید: باید یک پزشک اطفال خوب هم پیدا کنید. از خانواده و دوستان خود بخواهید تا پزشکانی را در این زمینه معرفی کنند و سپس یک قرار ملاقات تنظیم کنید.

در هفته 19 بارداری جنین در داخل شکم مشغول انجام چه کاری است؟

در هفته نوزدهم بارداری جنین بر روی حواس پنجگانه خود کار می کند؛ یعنی سلول های عصبی که مسئول حس چشایی، شنوایی، بینایی و بویایی هستند، در این هفته در داخل مغز جنین رشد می کنند.

حتما بخوانید: علت تاخیر در رشد جنین و راه های درمان آن

جنین تا به امروز مکیدن را یاد گرفته و حالا قورت دادن را هم به مهارت های خود اضافه می کند. مسلما بچه خیلی مشغول است و مدام تکان می خورد.

در هفته 19 حاملگی شکل و شمایل نوزاد چگونه است؟

شکل نوزاد در هفته 19 حاملگی

نوزاد نوزده هفته ای حالا سرگرم تولید لایه پوششی چرب و سفید رنگ در سراسر پوست خود است که به این لایه vernix caseosa گفته می شود و در هنگام تولد نوزاد، شما احتمالا بخشی از آن را خواهید دید.

اما جنین از قبل موهای کرک مانندی را در سراسر بدن خود تولید کرده است و حالا موهای قسمت سرش هم رشد می کنند. در آزمایش سونوگرافی بعدی که انجام دهید، می توانید بینی، گوش ها و لب های نوزاد را ببینید. دیگر احتمالا پزشک جنسیت بچه را تشخیص خواهد داد.

نکته هایی مخصوص هفته نوزدهم بارداری

مراقب شکم تان باشید

برای تسکین درد رباط گرد در هفته نوزدهم بارداری، حتما کمپرس گرم روی قسمتی که درد می کند، قرار دهید، هر وقت که می توانید استراحت کنید و به بدنتان کش و قوس دهید.

اگر درد دارید و این درد برطرف نمی شود یا این که تمام طول روز برای تان دردسر شده، حتما با پزشک خود مشورت کنید تا علت اصلی این دردها مشخص شود.

به آرامی کارهای تان را انجام دهید

تقریبا تا الان به نیمه های بارداری رسیده اید و احتمالا می خواهید قبل از تولد نوزاد یک سری کارها انجام دهید؛ اما اگر عجله کنید، دچار سرگیجه خواهید شد. اگر خسته هستید یا حال ندارید، کارهای تان را به آرامی انجام دهید؛ خصوصا وقتی که می خواهید بلند شوید. همه چیز به بهترین نحو احسن انجام خواهد شد، پس نگران نباشید!

خوراکی های غنی از مواد مغذی بخورید

داشتن تغذیه سالم در دوران بارداری هم برای خودتان و هم برای جنین ضروری است. سعی کنید مواد غذایی سرشار از مواد مغذی را در وعده های اصلی غذایی خود جای دهید؛ مثلا تخم مرغ، ماهی سالمون، سبزیجات برگ دار، آجیل و خشکبار، ماست و جودوسر را مصرف کنید. این مواد همگی سرشار از مواد مغذی و در عین حال خوشمزه هستند.

کلاس های یوگا را فراموش نکنید

شرکت در کلاس های یوگا پیش از تولد نوزاد، گزینه ای عالی برای تسکین دردهای ناشی از گرفتگی عضلات پا، کمر درد و مشکلات لگنی است. قبل از حضور در این کلاس ها، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

چک هفته نوزدهم بارداری لیست بارداری

مواردی که در هفته نوزدهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • با چندین پزشک اطفال ملاقات کنید.
  • درباره فرآیند جمع آوری خون بند ناف تحقیق کنید.
  • در کلاس CPR جنین ثبت نام کنید.

حتما بخوانید: بارداری شیمیایی چیست ؟ ( علت، علائم و راه های تشخیص)