به هفته بیستم بارداری خوش آمدید. تبریک می گوییم! نصف مسیر بارداری را طی کردید و اگر تازه چند روز پیش جنسیت نوزادتان را متوجه شده باشید، احتمالا الان فکرهای کاملا جدیدی در سرتان موج می زند. حتما این هفته برای خرید می روید و برای نوزادتان لباس های جدید می خرید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که لازم است درباره هفته بیستم بارداری بدانید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری، دیگر خبری از نشانه ها و علائم خسته کننده و آزار دهنده سه ماهه اول بارداری نیست و انرژی و قدرت تان را دوباره به دست آوردید. علاوه بر این، بالا رفتن میزان هورمون های استروژن و پروژسترون به این معناست که تعداد دفعات رابطه جنسی تان بیشتر خواهد شد.

البته تا وقتی که چندین نشانه و علامت آزار دهنده تجربه نکنید، نمی توان اسم آن را بارداری گذاشت. در کل، بدن تان به سختی در حال فعالیت است و تا الان، علائمی مثل: التهاب، سوزش معده، گرفتگی عضلات پا و چندین علامت دیگر را تجربه می کنید.

حتما بخوانید: سوزش سر دل در بارداری : برای رفع این مشکل چه بخوریم

در قسمت زیر به چندین علامت و نشانه معمول در هفته بیستم بارداری اشاره کرده ایم:

ترشحات واژن: تا زمان زایمان، میزان ترشحات تان زیاد است که علت آن هم بالا رفتن میزان هورمون ها در بدن است. اما اگر ترشحات تان زرد یا سبز رنگ یا بدبو هستند، حتما به پزشک تان خبر دهید.

گرفتگی عضلات پا: به طور مرتب پاها را بکشید و با خوردن مایعات فراوان، مانع از گرفتگی عضلات شوید.

سوزش معده و سوء هاضمه: از آن جایی که نوزاد، کم کم فضا را بر سیستم گوارش تان را تنگ می کند، این سیستم دیگر مثل قبل از بارداری نمی تواند وظایف خود را انجام دهد. اگر در این دوران سوزش معده یا ناراحتی معده دارید، حتما به خوراکی هایی که مصرف می کنید توجه کنید؛ زیرا مواد غذایی اسیدی و ادویه دار برای معده مشکل ایجاد می کند.

حتما بخوانید: درمان ترش کردن معده در بارداری با طب سنتی

بالا رفتن میزان انرژی: از این نشانه حداکثر استفاده را ببرید؛ زیرا در سه ماهه دوم بارداری بیشتر احساس خستگی خواهید کرد.

التهاب: تا وقتی که التهاب شدید نباشد یا به طور ناگهانی ظاهر نشود، نیازی به نگرانی نیست. التهاب خفیف کاملا طبیعی است و بعد از زایمان بهتر خواهد شد. اما در این مدت، هر وقت که توانستید پاهایتان را بالاتر از سطح بدن قرار دهید.

تنگی نفس: از آن جایی که در این روزها رحم در حال بزرگ شدن است، به ریه ها فشار وارد می کند و باعث می شود احساس تنگی نفس کنید. اگر هفته بیستم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، حتما با این نشانه مواجه می شوید. خیلی به خودتان فشار نیاورید و اگر احساس می کنید که نفس کم آورده اید، استراحت کنید.

تغییرات شکم در هفته بیستم بارداری

تغییرات شکم در هفته بیستم بارداری

از شروع این هفته و در هر ملاقات پیش از تولد با پزشک تان، وی از استخوان ناحیه تناسلی تا بالای رحم تان {fundal height} را اندازه گیری می کند. این اندازه گیری که برحسب سانتی متر است، بایستی با تعداد هفته های بارداری تان همخوانی داشته باشد؛ حالا 2 سانتی متر کمتر یا بیشتر.

به طور مثال، اگر هفته بیستم بارداری تان است، این اندازه گیری باید حدود 18 تا 22 سانتی متر باشد و هر هفته که از بارداری می گذرد، حدود یک سانتی متر بیشتر شود. در صورتی که این میزان کمتر یا بیشتر از حد عادی باشد، نشانه وجود نوعی مشکل در بارداری است؛ مانند دیابت بارداری، مشکل رشد جنین یا سرو ته بودن او. پس در صورتی که این اندازه گیری به نظر عادی نباشد، بایستی حتما آزمایشات دیگری انجام دهید.

در این هفته جنین در شکم مادر مشغول باز کردن جا برای رحم است تا به سمت ناف پیشروی کند و فضای کافی برای تکان خوردن را به دست آورد. همچنان فرصت زیادی باقی مانده است تا جنین سر و ته شود که این حالت تا سه ماهه سوم بارداری اتفاق نخواهد افتاد.

حتما بخوانید: هشت راهکار برای داشتن بارداری مفرح در فصل پائیز

در هفته بیستم بارداری همچنان وزنتان به آرامی زیاد می شود تا هفته بیستم بارداری باید حدود 4.5 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده باشد. فراموش نکنید که هدف تان باید اضافه کردن هفتگی حدود 450 گرم تا 900 گرم باشد.

افزایش وزن توصیه شده به مادرهای بارداری که در زمان بارداری شاخص توده بدنی نرمال داشته اند، حدود 11.5 کیلوگرم تا 13.5 کیلوگرم است. اما در صورتی که در زمان بارداری شاخص توده بدنی تان بالا باشد، پزشک توصیه می کند که در مجموع بین 7 کیلوگرم تا 11.5 کیلوگرم اضافه وزن پیدا کنید. چنان چه در زمان بارداری شاخص توده بدنی تان پایین باشد، بایستی در مجموع حدود 13 کیلوگرم تا 18 کیلوگرم به وزن تان اضافه شود.

در صورتی که هفته بیستم بارداری تان است و دو قلو یا چند قلو باردار هستید، نباید انتظار داشته باشید که پزشک از استخوان ناحیه تناسلی تا بالای رحم تان را اندازه گیری کند. علت آن هم این است که به سختی می توان یک حد متوسط برای مادرهایی که دو قلو باردار هستند، مشخص کرد. در عوض، تمرکز اصلی پزشک بر روی بحث اضافه کردن وزن خواهد بود.

اگر هفته بیستم بارداری تان است و دو قلو باردار هستید، باید هدف خود را بر مبنای اضافه کردن بیشتر وزن در هر هفته بگذارید. به خانم های بارداری که نیمه اول بارداری شان را طی کرده اند و دو قلو باردار هستند، توصیه می شود که هر هفته حدود 450 گرم و در نیمه دوم نیز حدود 450 تا 900 گرم به وزن شان اضافه شود. علت آن هم این است که فرآیند اضافه کردن وزن باید به صورت تدریجی انجام شود. بیشتر پزشکان به مادرهایی که شاخص بدنی عادی دارند و دو قلو باردار هستند، توصیه می کنند که در کل دوران بارداری بایستی بین 16 کیلوگرم تا حدود 20 کیلوگرم، وزن اضافه کنند.

اندازه جنین در هفته بیستم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیستم بارداری برابر با یک عدد موز است. وزنش حدود 290 گرم و قدش حدود 16.5 سانتی متر از فرق سر تا باسن است. (از هفته آینده، قد نوزاد از سر تا انگشتان پا حساب می شود). همچنان رشد بچه ادامه خواهد داشت.

هفته بیستم بارداری برابر با ماه چندم است؟

تعداد روزهای بارداری را براساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها، اما اگر می خواهید بدانید که ماه چندم تان است، باید بگوییم که در ماه پنجم هستید. از آن جایی که دوره بارداری 40 هفته است، تا این هفته نیمی از مسیر بارداری را طی کرده اید.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته بیستم بارداری

در هفته بیستم بارداری برای بیشتر مادرها این سئوال پیش می آید که روند رشد و تکامل فرزندشان کامل شده است یا خیر؟ باید بگوییم که جنین 20 هفته ای تا الان راه زیادی را طی کرده است؛ اما هنوز کارهای زیادی است که تا نیمه بارداری باید طی کند. این موارد، مراحل مهم رشد هستند که حدود این هفته ها انجام می شوند: نوزادی که 20 هفته سن دارند، بر روی جوانه های چشایی کار می کند و رفلاکس مکیدن را هم می تواند انجام دهد. حتی ممکن است که در آزمایش سونوگرافی بعدی تان نیز بتوانید ببینید که جنین در حال مکیدن انگشت شست خودش است. هر روز بچه چندین گرم مایع آمونیاک قورت می دهد که به نسبت روزهای قبل، اهمیت بیشتری پیدا می کنند . علاوه بر این، چرخه خواب و بیداری جنین هم شکل گرفته است. بی شک وقتی که او بیدار است، شما متوجه می شوید؛ چرا که بیشتر فعالیت می کند. متوجه حرکات ناگهانی در داخل شکم تان هم می شوید که به آن quickening 1 هم می گویند.

شما بایستی به میانه های بارداری تان که می رسید یک تست سونوگرافی انجام دهید. اگر تا این هفته آن را انجام نداده اید، هر چه زودتر یک قرار ملاقات تنظیم کنید. زیرا قرار ملاقات بعدی پیش از تولد تقریبا بین هفته های 18 تا 22 بارداری خواهد بود. در این سونوگرافی می توانید تمام جزییات را ببینید؛ قسمت هایی از بدن بچه را مشاهده می کنید که حتی فکرش هم نمی کردید که امکان دیدن شان وجود داشته باشد، مثلا دریچه های قلب، کلیه ها، نیمکره های مغز و حتی اندام های جنسی را هم می توانید مشاهده کنید. اگر تا الان از جنسیت نوزادتان مطلع نشدید، این هفته پزشک جنسیت را برای تان مشخص خواهد کرد. در این نوبت سونوگرافی، پزشک یا متخصص زنان به دقت همه چیز را بررسی می کند تا از رشد مناسب و طبیعی جنین مطمئن شود.

در صورتی که هفته بیستم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، وقتی که تست سونوگرافی را انجام می دهید، تکنسین اندازه سر هر دو نوزاد را بررسی می کند تا از یکسان بودن تقریبی شان مطمئن شود. در صورتی که سایز سر هر دو جنین مشابه نباشد، پزشک اندازه گیری های بیشتری انجام می هد تا معلوم شود که آیا دوقلوها دچار مشکلات مربوط به رشد هستند یا خیر.

در هفته 20 حاملگی چه در تغییراتی در جنین ایجاد شده است؟

اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، جنین در این هفته استخوانی و لاغر است که علت آن هم، رشد نکردن زیاد چربی ها تا به این هفته است. اما در این هفته، ناخن های انگشتان دستش در حال رشد است و از  جنین در برابر مایع آمونیاک به کمک لایه نازک و کم مو و ورنیکس {غشاء سفید و لیز} پوشیده شده است، محافظت می شود. از پزشک بخواهید تا از سونوگرافی برای تان پرینت تهیه کند.

نکته های هفته 20 بارداری

هفته 20 حاملگی

از انرژی تان نهایت استفاده را ببرید

از آن جایی که این روزها حسابی پر انرژی و سر حال هستید، توصیه می کنیم که تا قبل از شروع سه ماهه سوم بارداری کارهای تان را انجام دهید. برنامه زایمان را تنظیم کنید، چیزهایی که برای شیردهی به نوزاد نیاز دارید را تهیه کنید و به طور کلی، تمام کارهای لازم را تا آخر این سه ماه از بارداری انجام دهید و به اندازه کافی بخوابید.

حتما بخوانید: آیا زنان باردار می توانند از وان حمام استفاده کنند؟

محل زایمان را مشخص کنید

اگر می خواهید نوزادتان را در بیمارستان به دنیا بیاورید، این روزها وقت خوبی است که بیمارستان مورد نظرتان را انتخاب کنید. در حالی که به بیمارستان مراجعه می کنید، حتما درباره کلاس هایی که راجع به تکنیک های زایمان، مکان، شیر دهی، مراقبت از کودک و موضوعات دیگر که ممکن است در برخی بیمارستان ها برگزار شود، تحقیق کنید.

اگر قصد دارید نوزادتان را در خانه به دنیا بیاورید، حتما یک ماما پیدا کنید و درباره این تصمیم با پزشک خود صحبت کنید.

درباره انقباضات براکستون هیکس (Braxton Hicks) اطلاعات خود را بالا ببرید

اگر تا حالا این انقباضات را احساس نکرده اید، وقتی که آن ها را حس کنید، حتما حسابی شگفت زده خواهید شد. این انقباضات ناراحت کننده هستند؛ اما زود از بین می روند.  انقباضات براکستون هیکس نشانه این نیست که زمان زایمان رسیده است؛ اما اگر احساس درد کردید و این انقباضات متوقف نشدند، حتما به پزشک مراجعه کنید؛ ممکن است این علائم نشانه وجود نوعی مشکل دیگر باشد.

چک لیست هفته بیستم بارداری

نکته هایی که در هفته بیستم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • قرار ملاقات پیش از تولد برای هفته بیست و چهارم را از همین الان تنظیم کنید.
  • به این مسائل فکر کنید: می خواهید جشن بیبی شاور داشته باشید؟ برگزاری این جشن به صورت تصویری و با رعایت فاصله گذاری اجتمایی به اندازه جشن حضوری لذت بخش خواهد بود.
  • به دنبال یک نام مناسب برای نوزادتان باشید