با این که هنوز نوزاد به دنیا نیامده و او را ندیده اید، بر تمام زندگی تان سایه انداخته است. این موجود کوچک برنامه خوابی تان را به هم می ریزد، باعث می شود تا شما حافظه تان را از دست بدهید و حتی در این هفته به سر درد نیز دچار شوید. البته بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد نیز قضیه به همین صورت است. وقتی که می گویند نوزاد در هفته چهلم بارداری به دنیا می آید به این معنا نیست که فقط باید یک صندلی کودک برای اتومبیل بخرید، بلکه باید از نظر ذهنی نیز آماده شوید تا کودک را در مرکز توجه تان قرار دهید که در هفته بیست و ششم نیز خود جنین از نظر ذهنی شما را آماده می کند.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی اشاره می کنیم که در هفته بیست و ششم بارداری به آن ها نیاز خواهید داشت.

علائم هفته بیست و ششم بارداری

بیشتر علائم و نشانه هایی که این هفته با آن ها مواجه می شوید، ناخوشایند هستند و مادامی که نوزاد بزرگ تر می شود این علائم بدتر می شود. این هفته تغییراتی در بدن ایجاد می شود تا برای زایمان و به دنیا آوردن کودک آماده شوید.

علائم و نشانه هایی که این هفته تجربه می کنید، شامل موارد زیر می شود:

به سختی خوابیدن: هر چقدر که روز زایمان تان نزدیک تر می شود، دیگر نمی توانید به راحتی استراحت کنید و خواب راحتی داشته باشید. برای این که میزان بی خوابی تان را کمتر کنید، حتما حواس تان به میزان کافئین مصرفی تان باشد، باید زیاد آب بخورید و کمی پیاده روی کنید.

حتما بخوانید: نحوه راحت خوابیدن در دوران بارداری ( حالت‌ها، مشکلات و توصیه‌ها )

التهاب: ورم کردن اندام های بدن چیز خوشایندی نیست اما تقریبا همین روزها با التهاب های خفیف مواجه می شوید. اما فراموش نکنید که اگر به طور ناگهانی قسمتی از بدن تان ملتهب شد یا این که التهاب شدید بود، حتما باید به پزشک تان اطلاع دهید؛ چرا که نشانه بروز یک شرایط خطرناک مربوط به بارداری با نام پره اکلامپسی است.

سر درد: علت سر درد در این دوران، بالا و پایین رفتن سطح هورمون ها یا میزان استرس است. البته گرسنگی و از دست رفتن آب بدن هم در بروز سر درد بی تاثیر نیستند. بنابراین، از خودتان و بچه با خوردن غذا در هر چند ساعت و نوشیدن آب به مقدار کافی، مراقبت کنید.

حتما بخوانید: علت سر درد در بارداری و راه های درمان بی خطر

مغز بارداری: فراموشی یکی از نشانه های فیزیولوژیکی کم و زیاد شدن میزان هورمون هاست. در عین حال، اگر فکرتان مشغول باشد، هم با این علامت مواجه می شوید.

انقباضات برکستون هیکس: اگر بعضی وقت ها شکم تان حسابی سفت می شود، این ها انقباضات برکستون هیکس است. بیشتر خانم هایی این نوع انقباض را احساس می کنند که هفته بیست و ششم بارداری شان است و دوقلو باردارند. احساس این انقباضات ترسناک نیست؛ بلکه ماهیچه ها مشغول تمرین زایمان است. تا زمانی که انقباضات شدید نبوده یا طولانی نشوند، خطرناک نیستند. اما در صورتی که انقباضات دردناکی را احساس کردید یا این که انقباضات متوقف نشدند، حتما به پزشک تان خبر دهید. این ها علائم ناشی از زایمان زودتر از موعد هستند.

بالا رفتن فشار خون: این که در هفته بیست و ششم بارداری کمی فشار خون بالا برود، امری کاملا طبیعی است. البته در صورتی که فشار خون تان خیلی افزایش یابد، پزشک شما را بیشتر تحت نظر قرار می دهد؛ چرا که فشار خون بالا – سیستولیک بالاتر از 140 میلی متر جیوه یا دیاستولیک بالاتر از 90 میلی متر جیوه – نشانه ابتلا به پری کلامپسیا یا سندرم HELLP {هلپ} است. در دوران بارداری بایستی این نوع بیماری های خطرناک به سرعت شناسایی شوند.

تغییرات شکم در هفته بیست و ششم بارداری

تا هفته بیست و ششم بارداری تقریبا بین 7.5 تا 10 کیلوگرم  یا اگر دوقلو باردار باشید بین 12 تا 19 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است. وقتی که این هفته شکم تان را لمس می کنید، متوجه می شوید که رحم حدود 2.5 اینچ در بالاتر از ناف قرار گرفته است. در ادامه بارداری، هر هفته اندازه شکم تان حدود 1.5 سانتی متر بزرگ می شود.

در هفته بیست و ششم بارداری باید انتظار چه چیزهایی داشته باشیم؟

در هفته بیست و ششم بارداری از نظر جسمانی احساس خوبی دارید و از ارتباط برقرار کردن با جنین لذت می برید؛ البته امکان دارد که مسئله زایمان هم قدری فکرتان را مشغول کند. این نکته را به یاد داشته باشید که برنامه ریزی کردن برای اتفاقاتی که در آینده پیش خواهد آمد، کاملا از توان تان خارج است؛ اما می توانید برای بسیاری از احتمالات برنامه ریزی کنید.

اندازه جنین در هفته بیست و ششم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیست و ششم بارداری

در هفته بیست و ششم بارداری اندازه جنین برابر با یک عدد کلم پیچ است. حدود 36 سانتی متر قد وو770 گرم وزن دارد. این هفته او مشغول کار کردن بر احساسات، ویژگی ها و حتی استعدادهای خود است.

هفته 26 بارداری برابر با ماه چندم است؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را براساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها. باوجود این، اگر می خواهید تعداد ماه ها را بدانید، باید بگوییم که الان ماه ششم تان است. چیزی به پایان سه ماهه دوم بارداری نمانده است؛ پس خود را برای سه ماهه نهایی آماده کنید.

چرا شب ها جنین تا این اندازه حرکت می کند؟

کاملا عادی است که فعالیت نوزاد در شب ها بیشتر شود. در حقیقت اکثر نوزادها بعد از ظهرها یا شب ها فعالیت شان بیشتر می شود. با وجود این که امروزه دلیل این مورد مشخص نشده است، محققان معتقدند که نوزاد مشغول ارتقاء ریتم های شبانه روزی، علی الخصوص در رحم، هستند. پس فراموش نکنید که همه مادرهای باردار با این مشکل روبرو می شوند.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 26 حاملگی

تنها چند هفته دیگر به قرار ملاقات پیش از تولد باقی مانده است و معمولا در هفته بیست و ششم بارداری لزومی برای انجام تست سونوگرافی نیست. اتفاقاتی که این هفته در داخل شکم روی می دهد عبارت اند از: نوزاد نفس می کشد؛ آن هم از مایع آمونیاک و نه هوا.

سیستم ایمنی با استفاده از آنتی بادی های بدن شما در حال آماده شدن برای دنیای بیرون از رحم است، چشم ها در حال شکل گیری هستند و چیزی نمانده که بچه بتواند چشم هایش را باز کند، البته اگر تا امروز باز نشده اند. مژه هایش نیز درآمده اند.

ظاهر جنین در هفته بیست و ششم در داخل شکم مادر چگونه است؟

این هفته نیز همچنان روند اضافه شدن چربی به گونه ها ادامه دارد، چشم ها می توانند حرکت کنند، البته هنوز رنگدانه کافی برای تشخیص رنگ چشم ها وجود ندارد. عکس العمل های نوزاد بیشتر شده اند، به نور چراغ، صداهای اطراف که احتمالا الان قادر به شناسایی هستند، بیشتر شده و اگر با نوک انگشت شکم را فشار دهید، جنین واکنش نشان می دهد. درست است که این هفته امکان مشاهده بچه وجود ندارد، با این کارها می توانید با او بازی کنید.

نکته های مخصوص هفته بیست و ششم بارداری

از نزدیکان تان بخواهید تا واکسن بزنند

هر کدام از بستگان تان که به نوزاد نزدیک هستند، باید واکسن به روز شده Tdap بزنند. شاید بزرگ ها بگویند که این واکسن را از قبل زده اند اما روز به روز همه چیز در حال تغییر است و این مسئله ای نیست که به سادگی بتوان از آن چشم پوشی کرد!

بی خطر بودن وسایل را بار دیگر چک کنید

چیزی نمانده تا دوستان و بستگان برای تان کادو بیاورند. این نکته را به یاد داشته باشید که آن ها به مسئله ایمنی و بی خطر بودن هدیه ها توجهی ندارند؛ بنابراین شما باید از بی خطر بودن آن ها مطمئن شوید. هر وسیله ای که مورد تاییدتان نبود را پس دهید یا تعویض کنید.

شروع به صحبت کنید

اگر تا الان با نوزادتان صحبت نکردید، الان وقت بسیار مناسبی است. برای نوزادتان کتاب و آهنگ بخوانید یا این که فقط اتفاقات روزانه تان را برایش تعریف کنید تا به این صورت او فرصتی برای شنیدن صدای تان پیدا کند. نزدیکان هم می توانند با بچه صحبت کنند تا او با صدای شان آشنا شود.

ورزش کردن را فراموش نکنید

اگر بخواهیم صادقانه با شما صحبت کنیم، به دلیل این که شکم روز به روز در حال بزرگ تر شدن است، ورزش کردن برای تان سخت می شود. این روزها حسابی پر انرژی هستید و حوصله انجام هر کاری را دارید، پس از این انرژی استفاده کنید و ورزش انجام دهید.

حتما بخوانید: فواید ورزش در بارداری و نکاتی که باید رعایت کنید

چک لیست هفته بیست و ششم بارداری

در این هفته باید به این موارد توجه کنید:

  • از همین الان در بیمارستان کارهای اولیه را انجام دهید.
  • با جنین ارتباط برقرار کنید.
  • از اتاق عمومی بیماران بستری در زایشگاه یا به صورت حضوری یا تصویری دیدن کنید.

 

 

https://www.thebump.com/pregnancy-week-by-week/26-weeks-pregnant