به هفته بیست و نهم بارداری خوش آمدید. احتمالا دیگر الگوهای حرکتی و شخصیت بچه را تا حدی تشخیص داده اید. این هفته زمان خوبی برای نهایی کردن جزییات مهم؛ مانند انتخاب مناسب ترین پرستار بچه، به صورت حضوری (در صورت اجازه از بیمارستان مد نظرتان) یا تصویری از اتاق زایمان بیمارستان دیدن کنید. همچنین در مورد پزشک اطفال به یک تصمیم گیری جامع برسید و درباره چندین راهکار مراقبتی اطلاعات کسب کنید. علاوه بر این، باید برای روز زایمان وسایل مورد نیاز بیمارستان را داخل کیف بگذارید. کیف را پشت در خانه بگذارید تا هر موقع که لازم شد، سریعا آن را بردارید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی اشاره می کنیم که درباره هفته بیست و نهم بارداری به آن ها نیاز دارید.

علائم هفته بیست و نهم بارداری

در این هفته حرکات جنین خیلی بیشتر می شود، نه تنها لگد می زند و حرکت می کند بلکه حتی ضربه هم می زند. و با توجه به این که بچه به سیستم گوارش تان فشار وارد می کند، با تاثیرات ناخوشایند آن، مثل هموروئید، ترش کردن معده، درد لگنی و تکرر ادرار مواجه می شوید که از شایع ترین علائم این دوره محسوب می شوند.

از جمله علائم این هفته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سر درد یا سرگیجه: اگر بد خواب شوید، سر درد می گیرید یا بد اخلاق می شوید. (کاملا می دانیم که گذراندن یک شب راحت تقریبا یک رویاست). افت قند خون نیز ممکن است باعث سرگیجه شود؛ بنابراین، حتما به طور منظم غذا بخورید.

حتما بخوانید: علت سرگیجه در بارداری و راه های درمان بی خطر

خارش شکم: پوست شکم در این دوران نازک تر می شود که در نهایت باعث حساس تر شدن و خارش می شود. برای تسکین خارش، از لوسیون های مناسب استفاده کنید و مایعات فراوان مصرف کنید. اگر خارش تان شدید بود، حتما به پزشک اطلاع دهید.

درد کمر، پا یا لگن: هفته بیست و نهم بارداری با این دردها روبرو می شوید. بدن تان مجبور است که وزنی اضافه را مدام به این طرف و آن طرف حمل کند که با توجه به حالت قرارگیری بچه، فشار زیادی روی شماست (اگر هفته بیست و نهم بارداری تان باشد و دوقلو باردار باشید، فشار بیشتری را باید تحمل کنید). علاوه بر این، مفاصل و رباط هایتان در راستای آماده شدن برای زایمان، نرم تر و آرام تر می شوند. حمل این بار اضافه و فشار ناشی از تمام قسمت های بدن درد می گیرند.

حتما بخوانید: علت درد لگن در بارداری چیست ؟ علائم و راه های تسکین

هموروئید: از آن جایی که جنین به سیستم گوارشی تان هم فشار می آورد (علی الخصوص به مقعد) و هورمون ها ماهیچه های روده ای را آرام می کنند، دچار هموروئید خواهید شد. برای مقابله با این عارضه، غذاهای سرشار از فیبر  ( سبزیجات برگ دار) و مایعات فراوان مصرف کنید.

یبوست: مصرف خوراکی های غنی از فیبر و نوشیدن فراوان مایعات به درمان این عارضه نیز کمک می کند.

حتما بخوانید: درمان یبوست در بارداری با تعذیه و انجام چند روش ساده

مشکل خواب: در این مدت نباید در خوردن نوشیدنی های حاوی کافئین زیاد روی کنید؛ در عوض تا می توانید آب بنوشید و ورزش های سبک انجام دهید تا مشکل بی خوابی تان برطرف شود.

تکرر ادرار: هر چقدر که سایز رحم بیشتر می شود، تعداد دفعات بیشتری هم دستشویی می روید. اما برای تسکین علائم این هفته حتما باید آب بنوشید؛ چرا که برای پیشگیری از زایمان زود هنگام نیز امری مهم قلمداد می شود. (اگر هفته بیست و نهم بارداری تان باشد و دوقلو باردار باشید یا این که با مشکلات بارداری مواجه باشید، خطر زایمان زود هنگام بیشتر تهدیدتان می کند).

هفته بیست و نهم بارداری ام است و دوقلو باردارم، باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشم؟

اول از همه باید بدانید که دو جنین فضای خیلی زیاد را اشغال می کند. از هر وسیله ای باید دو عدد خریداری کنید: دو عدد گهواره، دو عدد صندلی ماشین، دو عدد صندلی فنری و از این قبیل وسایل. حتما بررسی کنید و ببنید که چه فردی می تواند کمک حال تان باشد؛ زیرا نمی توانید از عهده کارهای هر دو نوزاد بربیایید.

تغییرات شکم در هفته بیست و نهم بارداری

وزن نرمال که تا این هفته باید اضافه کرده باشید بین 8.6 کیلوگرم تا 11 کیلوگرم است؛ اما خانم هایی که دوقلو باردار هستند، بایستی بین 10.4 تا 17 کیلوگرم به وزن شان اضافه شده باشد. اگر این هفته شکم تان را لمس کنید، متوجه خواهید شد که رحم تان حدود 9 تا 10 سانتی متر بالاتر از ناف تان قرار گرفته است.

علاوه بر این حتما متوجه شده اید که تعداد لگدها بیشتر شده اند، بچه کمی شلوغ تر می شود و به لطف بالا رفتن سطح انرژی، حسابی فعال می شود. این هفته نیز تعداد لگدهای نوزاد را شمارش کنید تا از ادامه فعالیت اطمینان حاصل کنید. در طول یک ساعت بچه باید 10 مرتبه حرکت کند.

اگر چند دقیقه گذشت و جنین حرکت نکرد، مقداری آب یخ بخورید، یک موسیقی پخش کنید تا این که روی پهلو بخوابید و از شخصی بخواهید تا ماساژتان دهد.یکی از این فعالیت ها به طور قطع او را از خواب بیدار خواهد کرد. هر زمان که این موضوع باعث نگرانی تان شد، به پزشک اطلاع دهید. در این صورت پزشک می خواهد که بچه را بررسی کند.

اندازه جنین در هفته بیست و نهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیست و نهم بارداری

اندازه جنین در هفته بیست و نهم بارداری برابر با اندازه یک عدد کدو حلوایی است. در حال حاضر حدود 39 سانتی متر قد و حدود 1.3 کیلوگرم وزن دارد؛ اما تازه نیمی از مسیر تکامل را طی کرده است. تا قبل از زایمان و به دنیا آمدن وزن نوزاد سه برابر خواهد شد.

هفته بیست و نهم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته بیست و نهم بارداری برابر با ماه هفتم است. البته باید به این نکته توجه کنید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را براساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها. از این رو وقتی می گوییم بارداری 40 هفته زمان می برد، تقریبا چیزی بیش از 9 ماه می شود.

موقعیت قرار گیری جنین در هفته بیست و نهم بارداری باید چگونه باشد؟

این روزها بچه در قسمت بیرون زده شکم سرش را پایین می آورد تا برای زایمان آماده شود. با وجود این، همچنان یک چهارم از بچه ها در این موقع به صورت مورب قرار گرفته اند. گاهی اوقات اگر به قسمت هایی که لگدهای محکم تر احساس می کنید، توجه کنید، به خوبی می توانید موقعیت قرارگیری بچه را تشخیص دهید. علاوه بر این، توجه کنید که کدام قسمت از شکم تان بیشتر حرکت می کند؛ ممکن است در این قسمت سر جنین قرار گرفته باشد.

انجام تست فراصوت {سونوگرافی} در هفته بیست و نهم بارداری

کم کم جنین در داخل شکم محدود می شود که این مورد نشان می دهند که او با چه سرعتی در حال بزرگ شدن است. این یعنی این که لگدها و حرکات بچه به مرور قوی تر خواهد شد. حتی حرکات تکراری و دقیقی را احساس می کنید که سکسه کردن او را نشان می دهد.

اگر هفته بیست و نهم بارداری تان است و دو قلو باردار هستید، فضا برای دو جنین تان حسابی محدود شده است.

اگر طبق برنامه منظم و معمولی با پزشک قرار ملاقات داشته باشید، نیازی نیست که این هفته ملاقاتی تنظیم کنید اما در هفته دیگر باید برای ملاقات آماده شوید. اگر این هفته می توانستید داخل شکم را ببینید، متوجه می شدید که چربی های سفید در زیر پوست بچه در حال زیاد شدن هستند که به همین دلیل انرژی جنین افزایش پیدا می کند.

ظاهر جنین در داخل رحم در هفته بیست و نهم بارداری

این هفته نوزاد کمی چاق تر می شود، پوستش ضخیم تر شده، مقدار ماهیچه ها و چربی های بدنش بیشتر می شوند و به مرور استخوان هایش هم قوی تر می شوند. این هفته چشم هایش رنگدانه دارند. همچنین پوست جنین  نرم تر می شود.

نکته های مخصوص هفته بیست و نهم بارداری

مقدار کلسیم دریافتی تان را بیشتر کنید

در بدن بچه فعالیت هایی انجام می شود تا استخوان های او را  قوی و محکم سازد؛ اما اگر بدن جنین مقدار کلسیم کافی در اختیار نداشته باشند، این مقدار لازم را از بدن شما دریافت خواهند کرد. برای پیشگیری از بروز این رویداد، توصیه می کنیم که میزان کلسیم دریافتی خود را با مصرف محصولات لبنی، توفو، سبزی های برگدار و خوراکی های غنی از مواد مغذی بیشتر کنید.

می خواهید با خون بند ناف جنین چکار کنید؟

چندین راهکار پیش روی تان قرار دارد، از جمله می توانید خون بند ناف را اهدا یا ذخیره کنید. ذخیره کردن خون بند ناف که حاوی سلول های بنیادی خاص برای درمان و مداوای بیماری های خاص است، این قابلیت را دارد که شما می توانید آن را برای یک نوزاد دیگر یا شخصی در خانواده خود نگه داری کنید. البته باید به این مورد توجه داشته باشید که این کار بسیار هزینه بر است و بسیاری از خانواده ها از عهده این هزینه ها برنمی آیند.اهدا کردن خون بند ناف، به این معنا است که هر فردی که با آن تطابق داشته باشد، امکان استفاده از آن را خواهد داشت.

از سینه هایتان مراقبت کنید

این هفته حس عجیبی نسبت به سینه هایتان دارید. سینه هایتان سفت و سنگین شده، ممکن است جوش های گرمی بزنند و خارش داشته باشد یا این که از همین الان کولوستروم از آن ها ترشح شود. بهتر است از آن ها مراقبت کنید. سینه های تان را مرطوب کنید و از سوتین های راحت که هوا را منتقل کنند، استفاده کنید (شاید نیاز شود که یک یا دو بار در طول بارداری تان سایز بزرگ تری تهیه کنید). همین طور برای مقابله با ترشحات سینه ها، می توانید از پدهای سینه بهره ببرید.

حتما بخوانید: علت خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری چیست؟

پاها را بالاتر از سطح بدن قرار داده و استراحت کنید

پاها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا التهاب و خارش شان کمتر شوند. علاوه بر این، هر وقت که می توانید استراحت کنید.

چک لیست هفته بیست و نهم بارداری

در هفته بیست و نهم بارداری باید به این موارد توجه داشته باشید:

  • درباره آزمایش های سه ماهه سوم بارداری تحقیق کنید.
  • اگر می خواهید، یک پرستار استخدام کنید یا این که یک مرکز مراقبت مناسب انتخاب کنید.