توصیه ما به شما این است که در هفته سی و سوم بارداری فقط نفس عمیق بکشید و آرام باشید؛ اما احتمالا انجام دادن هر دو این کارها سخت باشد. این که کلا احساس آرامش داشته باشید، کار سختی است؛ چرا که این هفته با نشانه های دیگری هم مواجه می شوید. احتمالا این روزها از این که قرار است نوزاد خود را ببینید، حسابی هیجان زده هستید. پس کیف مخصوص بیمارستان تان را آماده کنید.

این هفته زمان خوبی برای مطالعه درباره مراقبت های بعد از زایمان است. مکمل های ضروری و جدید هم بخرید. مسلما نوزادتان در ماه آینده به دنیا نخواهد آمد؛ اما اگر نوزادتان زودتر از موعد از به دنیا بیاید، حداقل تمام کارهایی که لازم بوده را انجام داده اید. با دکتر چک همراه باشید…

علائم هفته سی و سوم بارداری

اگر بخواهیم علائم و نشانه های این هفته را در یک کلمه خلاصه کنیم، باید از واژه «ناخوشی» استفاده کنیم. علائم و نشانه های این هفته عبارت اند از:

بالای رفتن دمای بدن: بالا رفتن میزان سوخت و ساز باعث افزایش دمای بدن می شود.

سردرد: بالا و پایین رفت میزان هورمون ها در این هفته منجر به سردرد می شود. البته استرس و کم شدن میزان آب بدن هم ممکن است باعث سردرد شود. از این رو توصیه می کنیم که به خودتان سخت نگیرید و تا می توانید مایعات مصرف کنید.

تنگی نفس: تا این هفته بیشتر اوقات با تنگی نفس مواجه می شوید (خصوصا اگر هفته سی و سوم بارداری تان است و دو قلو باردارید). به این فکر کنید که وقتی نوزادتان به دنیا بیاید، فضای اطراف ریه هایتان باز می شود. زمان به دنیا آوردن نوزاد در مادرها متفاوت است؛ اما بالاخره آن روز فرا خواهد رسید.

فراموش کار و زشت شدن: فراموش کار شدن یک رویداد ثابت نشده در دوران بارداری است که به آن “مغز بارداری” هم گفته می شود. تغییرات فیزیولوژی کمتر در این عارضه نقش دارند؛ بیشتر استرس و اضطراب ناشی از به دنیا آمدن نوزاد در کمتر از دو هفته آینده باعث فراموش کار شدن تان می شود.

اندازه جنین در هفته سی و سوم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته سی و سوم بارداری

این هفته اندازه جنین برابر با یک عدد کرفس شده است. حدود 1.900 گرم وزن و حدود 43.6 سانتی متر قد دارد و تا آخر این هفته 2.54 سانتی دیگر بیشتر می شود.

در هفته سی و سوم بارداری چه احساسی دارید؟

این هفته دل تان می خواهد که خانه را تمیز کنید و اتاق نوزاد را حسابی برق بیندازید. به اصطلاح شما در حال آشیانه سازی هستید؛ یک انگیزه ناگهانی که در اواخر روزهای بارداری در شما به وجود می آید؛ چرا که چیزی به زمان به دنیا آوردن نوزاد باقی نمانده است.

حتما بخوانید: مزایا و معایب زایمان در خانه چیست؟

علاوه بر  نشانه های هفته سی و سوم بارداری که سرعت تان را پایین می آوردورد، بی خوابی هم در سه ماهه سوم بارداری شایع است. دلایل احتمالی متعددی برای بی خواب شدن وجود دارد؛ از پر شدن مثانه گرفته تا حضور یک نوزاد فعال و مشت زن در داخل شکم. این روزها حسابی مراقب خود باشید و هر موقع که می توانید استراحت کنید.

تغییرات شکم در هفته سی و سوم بارداری

تا این هفته احتمالا بین 10.400 کیلوگرم تا 12.7 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است؛ اگر دو قلو باردار هستید، بین 14.5 تا 23.5 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است. تا زمانی که پزشک بگوید که داشتن رابطه جنسی برای تان خطری ندارد، می توانید حتی تا روز زایمان نیز از داشتن رابطه لذت ببرید.

حتما بخوانید: 10 نکته مهم برای کاهش وزن سریع بعد از زایمان

اگر احساس کردید که گاهی اوقات شکم تان منقبض می شود، به دلیل انقباضات برکستون هیکس است. مواردی که باید درباره این نوع انقباضات بدانید: این انقباضات هیچ دردی به همراه ندارند و معمولا بعد از رابطه جنسی یا ورزش کردن به وجود می آیند. با انقباضات معمولی فرق دارند؛ زیرا با تغییر وضعیت بدن تان متوقف می شوند. اما انقباضات معمولی همچنان ادامه دارند؛ یعنی هر ساعت حداقل پنج بار اتفاق می افتند.

اگر در هفته سی و سوم با انقباضات مشابه دوران عادت ماهانه مواجه شدید، ممکن است یکی از نشانه های زایمان زودرس باشد. علاوه بر این، خونریزی از واژن، ترشحات غیرمعمول یا تراوش کردن هم از دیگر نشانه های زایمان زودرس هستند. البته احساس فشار در ناحیه لگنی هم نباید فراموش کنیم. حتما به علائم گفته شده توجه کنید. اگر چیزی نگران تان کرد، مثانه خود را خالی کنید، روی سمت چپ بدنتان دراز بکشید، آب بنوشید و فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

هفته 33 حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته سی و سوم بارداری برابر با ماه هشتم است. البته باید به این نکته توجه کنید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را براساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها.

موقعیت قرارگیری نوزاد در هفته 33 بارداری

موقعیت قرارگیری نوزاد

به احتمال زیاد، در هفته سی و سوم، سر نوزاد رو به پایین قرار دارد یا این که به زودی در این حالت قرار خواهد گرفت. نوزاد مسیر خود به سمت لگن را طی می کند؛ در این صورت احتمالا احساس می کنید که شکم تان به سمت پایین افتاده است.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که بعضی از نوزادان تا آخرین لحظه در این وضعیت قرار نمی گیرند. پس اگر هیچ تغییری احساس نکردید، نگران نشوید.

امکان به دنیا آمدن نوزاد در هفته سی و سوم وجود دارد؟

هنوز زود است اما اگر این هفته با انقباضات معمولی مواجه شدید، احتمالا نشان می دهد که زایمان تان زودتر از موعد است. بعضی از بیماری ها و شرایط خاص باعث می شوند که روز زایمان تان جلوتر بیفتند؛ مثل زیاد بودن مایع آمونیاک یا دوقلو باردار بودن.

تست فراصوت {سونوگرافی}

اگر این هفته برای انجام تست سونوگرافی مراجعه کنید، می بینید که نوزادتان وقتی که بیدار است، چشم هایش را باز کرده است. هماهنگ کردن نفس کشیدن با مک زدن و قورت دادن نیز شروع شده است. نفس کشیدن یک مهارت مهم برای زندگی در دنیای خارج از شکم مادر است. استخوان هایش در حال محکم شدن و رشد مغزی او در حال تکامل است.

این احتمال وجود دارد که در این هفته تست سونوگرافی را به عنوان بخشی از پروفایل زیستی فیزیکی {BPP} در هفته سی و سوم بارداری انجام دهید. این تست در هفته سی و سوم بارداری بر روی والدینی انجام می شود که پر خطر هستند. (اگر دوقلو باردار هستید، احتملا باید این تست را انجام دهید). البته این تست بعد از هفته چهلم بارداری بر روی خانم هایی که دیرتر از موعد زایمان می کنند، هم باید انجام شود.

تست سونوگرافی می تواند حرکات نوزاد، نفس کشیدن، تن ماهیچه ها و میزان مایع آمونیاک را مشخص کند. در قسمت دیگری از تست BPP، چگونگی تغییر ضربان قلب بچه در هنگام تکان خوردن یا زمانی که انقباض دارید، اندازه گیری می شود.

به این آزمایش این طور نگاه کنید که تایید می کند که هیچ مشکلی برای نوزادتان وجود ندارد.

نکات مخصوص هفته سی و سوم بارداری

استفاده از کمپرس سرد

کمپرس سرد را روی قسمت عقب گردن تان بگذارید تا بدون نیاز به مصرف دارو از شر سردرد خلاص شوید. هدف از انجام این کار این است که وقتی که دمای بدن تان زیاد می شود، انجام این کار شما را خنک می کند.

خود را خنک نگه دارید

می توانید یک وسیله خنک کننده خوب تهیه کنید؛ خصوصا  اگر هفته سی و سوم بارداری تان در روزهای گرم ماه سپری می شود.

حتما بخوانید: خوردن خرما در بارداری و تاثیر آن در تسهیل زایمان

می توانید یک پنکه رومیزی برقی یا شارژی یا فن کوچک دستی بخرید که همیشه همراه تان باشد.

خوب استراحت کنید

اگر در طول روز دچار فراموشی شدید و حسابی خسته بودید، محیطی را برای خواب تان مهیا کنید که باعث شود که موقع خواب، رویاهای شیرین ببینید. مقداری از روغن آرامش بخش اسطوخودوس را روی ملحفه تان بزنید، یک دستگاه که صداهای آرامش بخش تولید می کند، بخرید و پنجره ها را با پرده بپوشانید تا نور داخل اتاق نتابد.

مسلما نیازی به گفتن نیست که اگر یک دستگاه تنظیم کننده حرارت در اتاق قرار دهید، فضای اتاق عالی خواهد شد؛ بدون شک، خوابیدن در همچین اتاقی بهترین گزینه است.

یادداشت برداری کنید

همین الان یک عالمه فکر و خیال در سرتان وجود دارد که نمی خواهید به خاطر مغز بارداری آن ها را فراموش کنید. از این رو، توصیه می کنیم که همه چیز را یا در لیست کارهایی که باید انجام دهید یا در تقویم دیجیتالی در گوشی موبایل خود یادداشت کنید.

چک لیست هفته سی و سوم بارداری

مواردی که در هفته سی و سوم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • در کلاس CPR نوزاد و دوره زایمان و به دنیا آوردن نوزاد ثبت نام کنید.
  • کیف مخصوص بیمارستان را آماده کنید.
  • برای دوران ریکاوری بعد از زایمان آماده شوید.
  • منابعی را که بیمارستان برای مادرهای تازه اختصاص داده، مانند مشاوره شیردهی، جستجو کنید.