به هفته سی و دوم بارداری خوش آمدید! هنوز چندین هفته تا پایان بارداری تان باقی مانده است؛ البته اگر زودتر از موعد مقرر زایمان نکنید. این هفته درگیر آخرین کارها، مثل تماس گرفتن با بیمه تحت پوشش تان یا یادگیری نحوه نصب صندلی کودک در ماشین، هستید. در حال حاضر بچه موقعیت خود را تغییر داده و سرش رو به پایین است یا خواهد شد تا این که وارد کانال زایمان شود. نگران نباشید! هنوز برای آماده کردن خود از نظر ذهنی زمان زیادی دارید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته سی و دوم بارداری نیاز دارید اشاره کرده ایم.

علائم هفته سی و دوم بارداری

این هفته شدت علائم تان بیشتر می شود؛ زیرا سوزش معده و انقباضات بیشتر جلب توجه می کنند. اما حدس می زنیم که به حدی از آمدن نوزاد شگفت زده هستید که این علائم نمی تواند سرعت تان را کم کند.

در قسمت زیر به علائم و نشانه های هفته سی و دوم بارداری اشاره کرده ایم:

بیشتر شدن تعداد انقباضات براکستون هیکس: تعداد این نوع انقباضات تمرینی در هفته سی و دوم بارداری بیشتر و قوی تر می شود (ممکن است که با انقباضات زمان زایمان اشتباه گرفته شود). یک تفاوت بزرگ و اساسی میان انقباضات براکستون هیکس و انقباضات معمولی وجود دارد: انقباضات براکستون هیکس بدون درد هستند و فقط احساس می کنید که رحم تان در حال تنگ شدن است. همچنین انقباضات براکستون هیکس از بین می روند، اما انقباضات معمولی همچنان ادامه دارند. خانم هایی که هفته سی و دوم بارداری شان است و دو قلو باردارند، بیشتر در خطر زایمان زودتر از موعد هستند؛ بنابراین اگر این انقباضات فروکش نکرد، حتما باید به پزشک خبر دهید.

تیره تر شدن رنگ نوک پستان ها: به دلیل تغییراتی هورمونی در بدن، نوک پستان ها تیره می شوند. تاکنون هنوز دلیل این امر کاملا مشخص نشده است؛ اما یک تئوری که در این زمینه وجود دارد، این است که تیرگی پستان ها باعث می شود که نوزاد برای شیر خوردن   نوک پستان را بهتر ببیند.

تنگی نفس: نگران نباشید! بچه هوای کافی دریافت می کند. اگر مشکل تنگی نفس دارید، به خودتان فشار نیاورید.

سوزش معده: اگر این مشکل را دارید، اول از همه باید به پزشکتان اطلاع دهید اما به احتمال زیاد داروهای ضداسید را تجویز می کند. مصرف این داروها در دوران بارداری برای بیشتر خانم ها خطری ندارد.

ترشح از سینه ها: مسلما تا الان سایز سینه هایتان بزرگ تر شده اند و فرآیند تولید کلستروم، (نوعی مایع زرد رنگ و غلیظ است که نوزاد در روزهای اول زندگی از آن تغذیه می کند) آغاز شده است. این روزها نباید از این موضوع تعجب کنید.

ترشحات واژن: زیاد شدن میزان ترشحات واژن در حقیقت روش بدن برای آمدن شدن برای زایمان است و درواقع جلوی عفونت کردن قسمت واژینال را می گیرد. حواس تان به مجرابند موکوس هم باشد. مجرا بند موکوس ترکیب ضخیم و چسبناک و گاهی اوقات خونی است که دهانه رحم را تا چند روز یا تنها تا چند ساعت قبل از زایمان، یعنی زمانی که از بدن دفع می شود، می پوشاند.

نکته دیگری که این هفته باید به آن توجه کنید این است که این ترشحات که بیشتر شبیه مایع آبکی هستند. اگر ترشحات تان بیشتر شبیه به آب بود تا شبیه به ترشحات، احتمالا کیسه آب تان پاره شده و کمی نشت کرده است. در این شرایط حتما باید به پزشکتان خبر دهید و به بیمارستان مراجعه کنید.

تغییرات شکم در هفته سی و دوم بارداری

اندازه شکم در هفته سی و دوم بارداری از بالای رحم تا استخوان شرمگاهی بایستی بین 30 تا 34 سانتی متر باشد. چنانچه دوقلو باردار باشید، مسلما احساس می کنید که وزن تان بیشتر از دیگر خانم های باردار شده است. علاوه بر این، زمان زایمان شما نیز نزدیک تر است؛ چرا که خانم هایی که دو قلو باردار هستند، به طور متوسط تا هفته سی و هفتم بارداری شان ادامه پیدا می کند.

اگر زایمان در هفته 32 ام باشد، مشکلی برای نوزاد پیش نمی آید؟

هنوز کمی برای به دنیا آمدن نوزاد در هفته سی و دوم بارداری زود است. چنانچه نوزاد قبل از هفته سی و هفتم به دنیا بیاید، نارس است. با وجود این، روش های پزشکی بسیاری مخصوص نوزادانی که زود به دنیا می آیند وجود دارد که یک نمونه از آن ها، نگهداری نوزاد در بخش مراقبت های ویژه نوزادان {NICU} است که نوزاد را تا زمانی که برای خانه رفتن آماده شود، در این بخش نگه می دارند.

اندازه جنین در هفته سی و دوم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته سی و دوم بارداری

در این هفته اندازه جنین برابر با اندازه یک عدد کدو است، قدش حدود 42 سانتی متر  و وزن او 1.7 کیلوگرم می باشد و همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد.

هفته 32 برابر با ماه چندم بارداری است؟

هفته 32 بارداری برابر با ماه هشتم است. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها و نه تعداد ماه ها محاسبه می کنند.

چطور می توان متوجه شد که در هفته سی و دوم بارداری سر بچه رو به پایین قرار گرفته است؟

از همین هفته تا حدود هفته سی و چهارم بارداری، گاهی اوقات جنین از نزدیک دنده ها به پایین در نزدیک لگن “سقوط می کند” که در این صورت حالت قرار گیری شان تغییر می کند و تا زمان زایمان سرش رو به پایین قرار می گیرد. زمانی که این اتفاق رخ می دهد، ناگهان متوجه می شوید. البته این اتفاق برای تمام نوزادان نمی افتد و یک سری از نوزادان تا زمانی که مادر برای زایمان به بیمارستان مراجعه نکند، در این حالت قرار نمی گیرند.

امواج فراصوت {سونوگرافی} در هفته 32 حاملگی

کم کم بچه برای روز زایمان در حال آماده شدن است و همان طور که اشاره کردیم، احتمالا در حالتی است که سرش رو به پایین قرار گرفته است.

احتمالا این هفته باید چک آپ انجام دهید؛ زیرا وقتی که وارد این هفته می شوید، باید هر هفته تا روز زایمان، پزشک خود را ملاقات کنید. به احتمالا زیاد لزومی به انجام تست سونوگرافی در هفته سی و دوم وجود ندارد؛ مگر این که مشکلی در بارداری وجود داشته باشد یا این که مورد خاصی هست که پزشک می خواهد آن را بررسی کند. به طور مثال، خانم هایی که هفته سی و دوم بارداری شان است و دو قلو باردار هستند، پزشک از آن ها می خواهد از هفته سی ام به بعد بیشتر تحت نظارت او باشند.

آیا روند رشد و تکامل جنین در هفته 32 بارداری کامل شده است؟

هر چه قدر که هفته های پایانی بارداری نزدیک می شوید، بچه هم آماده تر می شود. تا الان تمام قسمت های ضروری بدنش رشد کرده و او نفس کشیدن را شروع کرده است. تنها کار مهمی که باقی مانده، این است که به وزن بچه اضافه کنید. چنانچه نوزاد در هفته سی و دوم به دنیا بیاید، 1.8 کیلوگرم وزن دارد که در این چنین مواقعی گفته می شود که نوزاد با وزن کم متولد شده است.

نکته های مخصوص هفته سی و دوم بارداری

میزان غذای مصرفی در هر وعده را کمتر کنید

این روزها نباید بشقاب تان را پر از غذا کنید یا هر ثانیه یک چیزی بخورید. اگر سوزش معده یا رفلاکس اسید معده دارید، سیستم گوارش بدنتان راحت تر می تواند وعده های غذایی کوچک تر را مدیریت کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روزی 5 یا 6 مرتبه غذا بخورید. البته فراموش نکنید که خوردن غذاهای بسیار چرب یا پر از ادویه برای تان ممنوع است!

حالت بدن تان را از دست ندهید

خم شدن و نامناسب بودن حالت بدن نفس کشیدن را سخت تر می کند. صاف بنشینید و صاف راه بروید تا ریه های تان کاملا از هوا پر شوند. انجام این کار به تسکین هر گونه علائم آزار دهنده هفته سی و دوم بارداری کمک می کند.

لباس زیرتان باید همیشه تمیز و خشک باشد

همیشه و هر زمان باید به تمیزی لباس زیرتان توجه داشته باشید؛ اما اهمیت تعویض لباس زیر در دوران بارداری {اگر با ترشحات واژن مواجه می شوید} بیشتر است. از نوار بهداشتی استفاده کنید یا لباس زیرهای نخی بپوشید و هر وقت که لازم بود آن را عوض کنید. با این کار، راحت تر می توانید ترشحات واژن را از نظر رنگ یا تغییر در بافت کنترل کنید. در صورت تغییر در رنگ یا بافت ترشحات، باید به پزشک مراجعه کنید.

پیاده روی کوتاه انجام دهید

اگر همیشه خوابیده اید و انقباضات برکستون هیکس اجازه نمی دهند دست به هیچ کاری بزنید، توصیه می کنیم که کمی ورزش کنید. فاصله کوتاهی را پیاده راه بروید؛ اما فراموش نکیند که اصلا نباید در پیاده رفتن زیاده روی کرد! اگر این انقباضات متوقف نشدند، آن ها را جدی گرفته و به مراکز درمانی مراجعه کنید.

چک لیست هفته 32 بارداری

نکته هایی که در هفته سی و دوم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • قرار ملاقات پیش از تولد برای هفته سی و چهارم را تنظیم کنید.
  • با شرکت بیمه تحت پوشش خود تماس بگیرید.
  • صندلی خودرو مخصوص کودک را در داخل خودروتان نصب کنید.