این هفته که وارد هفته هفدهم از بارداری خود شده اید، وقت آن رسیده که تصمیم بگیرید و برنامه ریزی کنید. باید مسائلی از این قبیل انجام سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین ( در  صورتی که آن را نمی دانید) و شرکت در کلاس های زایمان را مدنظر داشته باشید. وقتی که درباره این موضوعات شروع به تصمیم گیری کنید، بارداری برای تان واقعی تر و هیجان انگیزتر خواهد شد.

تقریبا نیمه اول بارداری تان تمام شده و هنوز کارهای زیادی مانده که باید انجام دهید. توصیه می کنیم که همه کارها را خودتان به تنهایی انجام ندهید و از دیگران کمک بخواهید.در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که درباره هفته هفدهم بارداری باید بدانید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته هفدهم بارداری

علائم هفته هفدهم بارداری

علائم و نشانه هایی که در هفته هفدهم بارداری با آن ها مواجه می شوید، به دلیل وجود نوزاد است که با سرعت زیادی در حال بزرگ شدن است. در قسمت زیر به معمول ترین علائم این هفته اشاره کرده ایم:

بالا رفتن سطح مایعات بدن: از ان جایی که در دوران بارداری جریان خون بیشتر می شود، مقدار ترشحات واژن، تعریق، موکوس و مایعات دیگر هم افزایش می یابد.

دیدن خواب های عجیب و غریب: هورمون ها باعث دیدن خواب های عجیب و غریب در این دوران می شوند؛ اما دلیل دیگری که ممکن است برای دیدن رویاهای عجیب وجود داشته باشد، به اعصاب و نگرانی هایتان مربوط می شود.

خارش سینه ها و شکم: روند رشد کودک باعث نازک شدن و حساس تر شدن پوست می شود. یک کرم مرطوب کننده خوب پیدا کنید که به تسکین خارش ها کمک کند.

حتما بخوانید: علت خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری چیست؟

بالا رفتن سرعت اضافه شدن وزن: احتمالا تا این هفته بین حدود 141 گرم تا 280 گرم به وزن تان اضافه شده است. کاملا طبیعی است که در سه ماهه دوم بارداری، هر هفته حدود 28 تا 50 گرم به وزن تان اضافه شود. با وجود این، باید به این نکته توجه کنید که اضافه وزن شدید و ناگهانی، نشانه وجود یک مشکل است؛ بنابراین حتما باید این مورد را به پزشک تان اطلاع دهید.

نشانه های کش آمدن پوست: از آن جایی که این روزها وزن تان بیشتر می شود و سایز رحم تان همواره در حال بیشتر شدن است، بروز نشانه های کش آمدن پوست کاملا محتمل است (به خصوص اگر هفته هفدهم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید). این مورد در میان خانم ها متفاوت است. برای مبارزه با این نشانه ها، مایعات فراوان بنوشید و از یک مرطوب کننده باکیفیت و مناسب استفاده کنید.

تغییرات شکم در هفته هفدهم بارداری

در این هفته، نوزاد قوی تر و سایز شکم تان هم بیشتر می شود (اضافه شدن وزن در خانم هایی که دو قلو باردار هستند با خانم هایی که یک نوزاد باردارند، فرقی ندارد). حتما این هفته حسابی از خودتان عکس بگیرید؛ باور کنید که روزی می رسد که وقتی به این عکس ها نگاه کردید، یاد روزهای بارداری خود می افتید.

آیا در هفته هفدهم بارداری جنین را احساس می کنم؟

این هفته متوجه لگد زدن های بچه می شوید اما اگر هنوز این حرکات را احساس نکرده اید (و علی الخصوص اگر اولین بارداری تان است)، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. این مسئله در میان خانم ها متفاوت است؛ اما تقریبا بین هفته های 16 تا 22 بارداری متوجه لگدهای فرزندتان خواهید شد.

اندازه جنین در هفته هفدهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته هفدهم بارداری

اندازه جنین در این هفته برابر با یک عدد انار است. قد جنین 17 هفته ای حدود 13 سانتی متر و وزنش حدود 167 گرم است.

هفته هفدهم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته هفدهم بارداری برابر با ماه چهارم است؛ اما به این نکته توجه کنید که بارداری بیشتر از 9 طول می کشد. درواقع بعضی از ماه های سال بیشتر از چهار هفته هستند؛ در کل این مسائل باعث سردرگمی در محاسبه تعداد روزهای بارداری برحسب تعداد ماه می شود. از این رو، پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند.

حتما بخوانید: نحوه راحت خوابیدن در دوران بارداری ( حالت‌ها، مشکلات و توصیه‌ها )

آیا در هفته 17 حاملگی می توانم روی شکم خود دراز بکشم؟

وقت آن رسیده که موقعیت های جدیدی برای خوابیدن خود پیدا کنید. وقتی که روی کمر می خوابید، نوزاد و رحم در حال رشد به رگ خونی بزرگ، سیاهرگ درونی، فشار وارد می کند و ممکن است که جریان خون به جنین را مختل کند و فشار خون تان را پایین بیاورد.

بهتر است که از این هفته روی پهلو بخوابید تا در جریان خون برای جنین مشکلی ایجاد نشود.اگر عادت دارید که روی کمر بخوابید، یک بالش زیر یکی از ران هایتان بگذارید تا شکم تان به یک سمت کج شود.

انجام آزماش فراصوت در هفته 17 حاملگی

در این هفته غضروف لاستیک مانند جنین به استخوان تبدیل می شود و اندکی گوشت و در نتیجه چربی، روی استخوان هایش به وجود می آید و علاوه بر این، در بدن جنین یک بند ناف قوی تر و ضخیم تر در حال رشد است.

اگر قصد دارید آزمایش کوردوسنتز را انجام دهید، این هفته باید تست سونوگرافی انجام دهید. در آزمایش کوردوسنتز، خون موجود در بند ناف را خارج می کنند و روی آن آزمایش انجام می دهیم تا به وجود هر نوع اختلال کروموزومی پی برده شود. پزشک با کمک سونوگرافی می تواند محلی که بند ناف به جفت می رسد را شناسایی کند و از همین نقطه میزان خون مورد نظر را خارج سازد.

معمولا بعد از هفته هفدهم بارداری این تست انجام می شود اما اگر تست آمنیوسنتز انجام داده باشید و نتیجه ای در بر نداشته باشد و در عین حال شما و همسرتان بخواهید اطلاعات دقیق تری درباره سلامت جنین به دست آورید، پزشک توصیه می کند که تست کوردوسنتز را انجام دهید.

در این هفته جنین در داخل شکم چه می کند؟

حتی اگر متوجه نشوید، اما بچه در رحم در حال حرکت است. قلب جنین هفده هفته ای خون پمپاژ می کند و بازتاب مکیدن دارد. حدود همین روزها، قسمتی به نام ورنیکس {Vernix} در بدن جنین رشد می کند؛ ورنیکس یک نوع لایه دفاعی سفید و صاف است که از پوست در برابر مایع آمونیاک محافظت می کند.

حتما بخوانید: 27 غذای مقوی حاملگی که خوردن آنها باعث افزایش نیروی بدنتان میشود

نکته های هفته هفدهم بارداری

دوش آب سرد بگیرید

کاملا طبیعی است که در دوران بارداری میزان تعریق بدن تان بیشتر شود. توصیه می کنیم که هر روز صبح دوش آب سرد بگیرید. آب سرد درد را تسکین می دهد و همین طور به تقویت گردش خون کمک می کند.

جلوی خارش را بگیرید

این هفته برای کنترل خارش پوست شکم تان از ژل آلوئه ورا استفاده کنید تا رطوبت در پوست تان ذخیره شود. برای این که میزان رطوبت پوست خود را بیشتر کنید، ژل آلوئه ورا را با نوعی مرطوب کننده که حاوی ویتامین E یا کره کاکائوست، ترکیب کنید.

پرخوری نکنید

درست است که در دوران بارداری برای دو نفر غذا می خورید اما نباید در غذا خوردن زیاده روی کنید؛ برای رساندن مواد مغذی به بدن خود و نوزاد هفده هفته ای تان، باید هر روز 2.200 کالری مصرف کنید. سعی کنید که در هر وعده غذایی اصلی، مقدار کمتری غذا بخورید که عمدتا حاوی پروتئین، محصولات کشاورزی، غلات کامل و چربی های سالم برای قلب باشد.

لباس زیر مناسب بپوشید

برای خنک و خشک ماندن ناحیه واژن، لباس های نخی مناسب بپوشید. در صورت تمایل می توانید از نوار بهداشتی های بدون رایحه استفاده کنید.

چک لیست هفته هفدهم بارداری

مواردی که در هفته هفدهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • در این مورد تعیین جنسیت فرزندتان از طریق سونوگرافی تصمیم گیری کنید( البته اگر تا الان جنسیت بچه مشخص نشده است)
  • برای مرخصی زایمان برنامه ریزی کنید.

حتما بخوانید: آیا کودک شبیه والدینش می شود ؟ تشخیص شکل ظاهری کودک قبل از تولد