در هفته بیست و سوم بارداری، جنین شروع به گوش دادن به رویدادهای دنیای بیرون از شکم می کند و به این ترتیب خود را برای حضور در دنیای بیرون آماده می کند. در حالی که در هفته گذشته یک سری کارهای لذت بخش انجام دادید، وقت آن رسیده که این هفته کارهایی را انجام دهید که اصلا لذت بخش نیستند که به آن ها مسائل مالی می گوییم.

این هفته زمان خوبی است تا با موسسه بیمه خود تماس بگیرید و اطلاعاتی درباره وضعیت فعلی پوشش بیمه ای خود به دست بیاورید و در خصوص کارهایی که باید برای نوزاد انجام دهید، تصمیم گیری کنید.

اگر تا به امروز لیستی از آرزوهای خود آماده نکرده اید، هر چه زودتر دست به کار شوید یا این که موارد جدیدی را به لیست فعلی تان اضافه یا مواردی را حذف کنید.

این هفته زمان خوبی است تا یک حساب پس انداز برای نوزاد باز کنید؛ مهم نیست که مبلغ اولیه پس انداز کم باشد، بلکه این سپرده می تواند در آینده کمک حال تان شود. هر چقدر که زودتر این چنین حسابی باز کنید، پول های تان سریع تر جمع می شود.

در یکی از مطالعات در همین زمینه محققان به این نتیجه رسیدند که کودکانی که یک حساب پس انداز دارند، احتمال این که به دانشگاه بروند، بیشتر است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته بیست و سوم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته بیست و سوم بارداری

در حالی که حالت تهوع و خستگی مفرط در سه ماهه اول بارداری را پشت سر گذاشتید، وقت آن رسیده که خودتان را برای مشکلات و شرایط آزار دهنده هفته بیست و سوم آماده کنید. علائم و نشانه های هفته بیست و سوم بارداری شامل موارد زیر می شود:

ورم زانو و پاها: ورم خفیف زانو و پاها در بارداری کاملا طبیعی است. هر وقت که توانستید پاهای تان را از سطح بدن بالاتر ببرید، به طور مرتب پیاده روی کنید و آب کافی بنوشید. در صورتی که پاهای تان به طور ناگهانی متورم شد یا این که این تورم شدید بود، حتما باید با پزشک مشورت کنید. التهاب ناگهانی و شدید زانو و پاها از نشانه های بیماری خطرناک در دوران بارداری با نام پره اکلامپسی است.

انقباضات برکستون هیکس: برای اولین بار که با این نوع انقباضات مواجه می شوید، حس عجیبی پیدا می کنید. ماهیچه های تان سفت می شوند و علت اصلی بروز این انقباضات، آماده کردن بدن مادر برای زمان زایمان است.

پس تا وقتی که این نوع انقباضات برطرف شوند، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و بخشی طبیعی از بارداری به شمار می روند. با خوردن آب فراوان و به طور مرتب تغییر دادن حالت های ایستادن و نشستن تان، می توانید از این انقباضات خلاص شوید.

کمر درد: متاسفانه کمر درد یکی از از علائم شایع این مدت است. به دلیل اینکه جنین در حال رشد، شروع به خم کردن ستون فقرات می کند و باعث بروز کمر درد می شود. معمولا خانم هایی که دو قلو باردار هستند و هفته بیست و سوم بارداری شان است، با کمر درد مواجه می شوند. از طرف دیگر، درد داشتن مسئله نگران کننده ای است و از این رو حتما باید به پزشکتان اطلاع دهید.

خونریزی لثه ها یا التهاب آن ها: احتمالا انتظار این را نداشتید که علائم بارداری را در قسمت دهان خودتان هم مشاهده کنید. از آن جایی که هورمون های بارداری جریان خون را  زیاد می کنند، احتمال ورم و خونریزی لثه ها بیشتر می شود. اگر احساس می کنید که حساسیت دهان تان نسبت به روزهای قبل بیشتر شده، از یک مسواک نرم تر استفاده کنید و نخ دندان بکشید. علاوه بر این، به طور منظم در وقت های دندان پزشکی حاضر شوید و حداقل هر شش ماه یک بار با دکتر دندان پزشک ملاقات کنید. در حقیقت، وقتی که دکتر دندان پزشک متوجه باردار بودن تان شود، دندان های تان را دقیق تر بررسی می کند؛ اما آزمایش اشعه ایکس را انجام نمی دهد؛ چرا که تابش این اشعه ها به بدن خانم های باردار توصیه نمی شود.

در هفته بیست و سوم بارداری باید انتظار چه چیزی را داشته باشیم؟

بارداری پدیده ای شگفت انگیز است و حتی بعضی افراد آن را خارق العاده می دانند؛ اما در عین حال بدن را هم نابود می کند. اگر نگران اتفاقاتی هستید که برای بدن تان و نوزادتان می افتد، توصیه می کنیم که یک نفس عمیق بکشید؛ چرا که این احساسات کاملا عادی است و تا حدی عصبانی شدن کاملا قابل انتظار است. درباره احساساتی که دارید با پزشک خود، همسر یا دوست مورد اعتمادتان  صحبت کنید تا این احساسات منفی تخلیه شوند.

تغییرات شکم در هفته بیست و سوم بارداری

اندازه شکم در خانم های بارداری که یک بارداری نرمال را سپری می کنند، از قسمت استخوان شرمگاهی تا بالای رحم حدود 21 تا 25 سانتی متر است (به این ارتفاع fundal height می گویند که این اندازه گیری برای هفته بیست و سوم بارداری است).

احتمالا تا این هفته حدود 5.5 کیلوگرم تا حدود 7 کیلوگرم به وزن تان اضافه شده است. در صورتی که هفته بیست و سوم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، تا الان باید حداقل 10 کیلو و 500 گرم به وزن تان اضافه شده باشید. چنانچه دو قلو باردار هستید اما وزنی که باید اضافه کنید کمتر از مقدار توصیه شده است، خطر زایمان زود هنگام شما را تهدید خواهد کرد.

حتما بخوانید: علت گرفتگی ساق پا در دوران بارداری و روش های درمان خانگی

اگر کمی به حرکات جنین تان توجه کنید، متوجه عادت های روزانه اش خواهید شد: وقتی که نوزاد خواب است، کمتر فعالیت می کند اما وقتی که بیدار است حسابی لگد می زند. حتی به گفته بعضی از والدین، الگوهای رفتاری نوزادشان بعد از تولد هم مشابه زمانی است که داخل شکم شان بوده است. اگر شب ها خواب بودید و نوزاد با لگد زدن بیدار تان کرد، باید این را به عنوان نشانه هشدار شناسایی کنید.

اندازه جنین در هفته بیست و سوم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته بیست و سوم بارداری

اندازه جنین در هفته بیست و سوم بارداری به بزرگی یک عدد گریپ فروت است. قد نوزاد از سر تا انگشتان پا حدود 30 سانتی متر است و 500 گرم وزن دارد. علاوه بر این که اندازه نوزاد بزرگ تر می شود، جذاب تر میرشود و رفته رفته بیشتر به نوزاد انسان شباهت پیدا می کند.

هفته بیست و سوم بارداری برابر با ماه چندم است؟

هفته بیست و سوم بارداری برابر با ماه پنجم است. محاسبه دقیق ماه های بارداری کمی گیج کننده است؛ چرا که بارداری 40 هفته است و نمی توان دقیق گفت که نه ماه می شود. دقیقا به همین خاطر پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها محاسبه می کنند و نه تعداد ماه ها.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته 23 بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری، نوک سینه های جنین در حال شکل گرفتن است و صورتش به کلی شکل گرفته است و فقط به کمی چربی بیشتر برای پر شدن نیاز دارد. بچه با گوش کردن به ضربان قلب و صدای تان لذت می برد و حتی می تواند صداهای بلندی مثل: پارس کردن سگ و بوق زدن ماشین ها را هم بشوند.

از هفته بیست و سوم به بعد بارداری، فقط یک بار در ماه پزشکتان را ملاقات خواهید کرد؛ پس احتمال دارد که این هفته برای انجام سونوگرافی یا قرار ملاقات با پزشک وقتی تنظیم نکرده باشید. حتما آزمایش ژنتیک تان و تست مدفوع را هم انجام داده اید.

در سه ماهه دوم بارداری، حسابی مشغول تنظیم قرار ملاقات ها هستید و هر هفته باید با پزشکتان ملاقات کنید. و احتمالا دیگه به پر انرژی روزهای قبل نیستید.

در هفته 23 حاملگی جنین در داخل شکم مشغول چه کاری است؟

در هفته بیست و سوم بارداری مغز جنین در حال رشد است، ماهیچه ها در حال ساخت و جذب چربی هستند. علاوه بر این، بچه مشغول تمرین نفس کشیدن است و به اتفاقاتی که برای بدن پیش می آید، عکس العمل نشان می دهد.

حتما بخوانید: فواید و خطرات خوردن تخم مرغ در بارداری چیست؟

هر وقت که نوشیدنی های گرم یا خنک می خورید، واکنش نشان می دهد و بعد از غذا خوردن فعالیت جسمانی اش بیشتر می شود. وقتی که می خواهید بخوابید، شروع به زدن مشت و لگد می کند و وقتی که بیدار هستید، می خوابد.

آیا با ورود به هفته بیست و سوم بارداری، هر روز حرکات بچه را متوجه می شویم؟

پاسخ دادن به این سئوال به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله موقعیت قرار گیری جفت و این که این اولین بارداری تان است یا خیر.

ممکن است که این روزها اصلا متوجه حرکات جنین نشوید. درواقع، خانم هایی که برای بار اول باردار می شوند تا سه ماهه سوم بارداری اصلا لگد زدن های بچه خود را متوجه نمی شوند. به طور کلی، نیاز نیست که تا هفته بیست و هشتم لگد زدن های جنین را حساب کنید. اگر دقت کنید، بعد از غذا خوردن جنین حسابی فعال می شود؛ زیرا میزان قند خون بالا می رود.

نکته های مخصوص هفته بیست و سوم بارداری

بیرون بروید و از فضای آزاد لذت ببرید

دریافت ویتامین D در مواقع بارداری کاملا ضروری است؛ از این رو، بهترین راه برای جذب ویتامین D مورد نیاز بدن، نور خورشید است. هر روز از خانه بیرون بروید و حدود 5 تا 30 دقیقه را در فضای باز و زیر نور خورشید سپری کنید. فقط حواس تان باشد که نباید زیاد از حد در مقابل نور خورشید  قرار بگیرید؛ چرا که آفتاب سوخته خواهید شد.

مرخصی زایمان را برنامه ریزی کنید

حالا که دیگر همه متوجه باردار بودن تان شده اند، باید دیگر برای مرخصی زایمان برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که تحت پوشش بیمه هستید و سرمایه کافی در اختیار دارید.

اگر  به پرستار نیاز دارید، از همین هفته برنامه ریزی های لازم را انجام دهید.

اگر فکر می کنید که بعد از زایمان به پرستار نیاز خواهید داشت، از همین هفته باید برنامه ریزی های لازم را انجام دهید. شاید پیش خودتان بگویید که الان زود است! اما گاهی اوقات پیدا کردن یک پرستار خوب به کار سختی بدل می شود. تصمیم بگیرید که می خواهید پرستار از نوزادتان مراقبت کند یا این که می خواهید در مراکز مراقبت از کودکان نام نویسی کنید؛ مزایا، معایب پرستار و مراکز مراقبت از کودک و همین طور محدودیت های بودجه ای خود را بررسی کنید.

چک لیست هفته بیست و سوم بارداری

در هفته بیست و سوم بارداری باید به موارد زیر توجه کنید:

  • خود را بیمه عمر کنید ( در صورتی که این بیمه را ندارید)
  • دکور اتاق نوزاد را انتخاب کنید.
  • آرزوها و خواسته هایتان را بنویسید یا مواردی را به لیست قبلی تان بیفزایید یا حذف کنید.

 

https://www.thebump.com/pregnancy-week-by-week/23-weeks-pregnant