آیا زمانی که حامله هستید، دچار گاز معده ( نفخ شکم ) می شوید؟ این مشکل یکی از علائم شایع (خیلی اوقات خجالت آور) در دوران بارداری است. باید مصرف غذاها و داروهایتان را کنترل کنید. برای درمان نفخ شکم در بارداری باید کمی صبر کنید؛ چون این پروسه زمانبر است.

خوشبختانه، راه های خانگی زیادی وجود دارند که با کمک آنها می توانید نفخ شکم در بارداری را درمان کنید. بعضی از این روش ها به سادگی نوشیدن یک لیوان آب هستند!

چرا بارداری باعث تولید گاز معده می شود؟

در زمان بارداری بدن تان دچار تغییرات زیادی می شود. متأسفانه نفخ شکم و گاز معده یکی از مشکلاتی است که در نتیجه بعضی از تغییرات طبیعی بدن اتفاق می افتد.

هورمون پروژسترون یکی از علت های اصلی افزایش گاز معده در دوران بارداری است.

بدن تان پروژسترون بیشتری تولید می کند تا بارداری ایمن تری را پشت سر بگذارید؛ چون این هورمون به عضلات بدن آرامش می دهد.

از جمله این عضلات، عضلات روده هستند که در اثر تولید پروژسترون کمتر حرکت می کنند و باعث می شوند که سیستم گوارش هم کندتر کار کند. به همین دلیل، گازی در معده به وجود می آید که باید تخلیه شود.

تغییرات بدنی در دوران بارداری

در دوران بارداری، جنین فشار زیادی را بر شکم وارد می کند و همین باعث می شود سیستم گوارش آهسته تر کار کند و مقدار زیادی گاز در معده جمع شود. بعضی از غذاها این گاز را بیشتر می کنند. حتی ویتامین های مفید برای رشد جنین (به ویژه داروهای حاوی آهن) باعث یبوست و جمع شدن گاز در معده و نفخ شکم می شوند.

حتما بخوانید: علت اسهال در بارداری چیست؟ چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

۷ روش خانگی برای درمان سریع نفخ شکم در بارداری

این گاز ناراحت کننده و بعضی اوقات دردناک است و به طور کلی باعث بروز یبوست می شود و هر چقدر که به ماه های آخر بارداری نزدیکتر شوید، این گاز بیشتر می شود.

خوشبختانه روش های زیادی وجود دارند که با کمک آنها می توانید این مشکل را برطرف کنید. بهترین راه این است که تغییراتی در سبک زندگی تان ایجاد کنید تا نتایج بهتری به دست بیاورید.

۱. مایعات زیادی بنوشید

بهترین گزینه نوشیدن آب است. روزی هشت لیوان آب بنوشید. مایعات دیگر را نیز می توانید جایگزین آب کنید.

اگر گازی که از بدن خارج می شود، با درد یا با باد شدیدی همراه است، احتمالا دچار «سندروم روده تحریک پذیر» شده اید. در این شرایط به مصرف نوشیدنی هایتان توجه کنید. مایعاتی که می نوشید، باید شکر یا فودمپ کمی داشته باشند؛ مانند: آب انگور، آناناس و پرتقال.

۲. تحرک داشته باشید

فعالیت فیزیکی و ورزش باید بخشی از برنامه روزانه تان باشد. اگر نمی توانید به باشگاه بروید، هر روز حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی یا ورزش کنید.

ورزش کردن در بارداری نه تنها به سلامت جسم و روح شما کمک می کند، بلکه از یبوست جلوگیری کرده و باعث تقویت گوارش می شود.

درمان نفخ معده در بارداری در طب سنتی

قبل از شروع هر گونه ورزش در دوران بارداری با پزشک مامای خود مشورت کنید.

۳. رژیم غذایی تان را تغییر دهید

یک بار برای همیشه غذاهای تحریک کننده را از رژیم غذایی تان حذف کنید تا گاز معده تان برطرف شود. شما فقط باید غذاهایی را که باعث بروز این مشکل می شوند، کنار بگذارید. کلم بروکلی، گندم و سیب زمینی در شکل گیری گاز معده نقش دارند.

حتما بخوانید: علائم زایمان زودرس ؛ چه خطراتی شما و نوزاد را تهدید می کند؟

بعضی از خانم ها در دوران بارداری خود دچار سندروم روده تحریک پذیر (IBS ) می شوند. قبل از شروع رژیم برای کاهش مواد قندی و شکر، با یک پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

این رژیم خیلی حساس است و ممکن است که مواد غذایی کافی به بدن شما و جنین تان نرسد.

۴. فیبر بیشتری مصرف کنید

بسیاری از غذاهایی که در مدت زمانی کوتاه گاز معده را بیشتر می کنند، باعث کنترل یبوست می شوند؛ به علت اینکه فیبر به معده آب می رساند، مدفوع را رقیقتر کرده و باعث می شود تا راحتتر از بدن خارج شود.

۲۵ تا ۳۵ گرم غذای حاوی فیبر زیاد را در رژیم غذایی تان جای دهید تا از این گاز خلاص شوید. بسیاری از میوه ها مانند: آلوبخارا، موز، سبزیجات و دانه هایی مانند: جو دوسر و بذر کتان فیبر زیادی دارند.

۵. داروهای حاوی فیبر مصرف کنید

اگر به غذاهای فیبردار علاقه ندارید یا به دنبال یک جایگزین سریع و آسان هستید، از پزشکتان بخواهید تا داروهایی زیر را تجویز کند:

  • پسلیوم؛
  • متیل سلولز؛
  • پلی اتیلن گلیکول ۳۳۵۰.

می توانید داروهای متیل سلولز، متاموسیل و میرالاکس( پلی اتیلن گلیکول ۳۳۵۰) را بدون نسخه نیز تهیه کنید.

۶. داروهای روان کننده شکم (مسهل) استفاده کنید

دکوزاب (Colace) رقیق کننده و نرم کننده مدفوع است که باعث می شود تا دفع مدفوع راحت تر و منظم تر انجام شود.

پزشک به خانم ها توصیه می کند که روزی ۵۰ تا ۱۰۰ میلی گرم از این دارو را در دوران بارداری استفاده کنند. از مصرف داروهای ضد یبوست قوی مانند: Sennosides پرهیز کنید؛ چون در بارداریتان اختلال ایجاد می کنند.

۷. وقتی استرس دارید، نفس عمیق بکشید!

استرس باعث می شود که باد بیشتری در معده جمع شود. تا جایی که ممکن است استرس را از زندگی خود دور کنید.

نفخ شکم در بارداری از کی شروع میشه

کارهای سخت را به دیگران بسپارید یا قبول کنید که مهم نیست اگر همه کارها به خوبی پیش نرفته است.

چند دقیقه در روز را فقط استراحت کنید، نفس عمیق بکشید و آرام باشید و فقط به جنین تان فکر کنید. هر کاری لازم است انجام دهید تا به آرامش برسید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

نفخ شکم در بارداری همیشه خنده دار نیست. زمانی این مسئله جدی است، که درد دارید و این درد بیشتر از ۳۰ دقیقه طول می کشد یا بیش از یک هفته یبوست داشته باشید؛ بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: علت وجود خون در ادرار زن باردار چیست؟ چگونه درمان می شود؟

در غیر این صورت، روش هایی را انتخاب کنید که سبک زندگی تان را بهتر می کنند و به تدریج آنها را به کار ببرید؛ چون تکرار یک کار، کلید موفق شدن در آن است.

بارداری دو سرعت نیست، بلکه یک ماراتن است؛ پس اگر استرستان را کنترل کنید، دیدگاه سالم و مثبتی داشته باشید و در کنار رژیم، ورزش هم انجام دهید، سلامتی تان را تضمین خواهید کرد.

منبع: healthline