این روزها رژیم غذایی حذفی حسابی باب شده است. مردم برای شناسایی آلرژی که نسبت به مواد غذایی دارند، این رژیم غذایی را انتخاب می کنند.

منظور از رژیم غذایی حذفی چیست؟

این رژیم غذایی به این صورت است که بدن برای یک دوره استراحت می کند تا بتوان خوراکی هایی که خوردن آن ها باعث بروز نشانه های بیماری های معده و روده و مشکلات دیگر مثل راش های پوستی و مشکل خواب می شوند را شناسایی کرد.

رژیم های غذایی حذفی انواع مختلفی دارند. در سخت گیرانه ترین حالت ممکن، یک خوراکی یا یک گروه غذایی از رژیم فرد حذف می شوند. هدف از تبعیت از این رژیم، شناسایی دلیل اصلی بروز علائم یا ناراحتی در نتیجه خوردن غذاهای مشخص می باشد.

رژیم غذایی حذفی

چرا باید از این رژیم های غذایی تبعیت کنیم؟

چندین دلیل برای توصیه این رژیم ها وجود دارد. اگر پزشک این رژیم را توصیه کرده باشد، احتمالا به این خاطر است که می خواهد دلیل بروز یک سری از علائم خاص را متوجه شود. معمولا بعد از مشاهده این علائم، پزشک می خواهد که از این رژیم تبعیت کنید:

مزایای تبعیت از این رژیم های غذایی

به گفته پزشکان، این رژیم ها چندین مزیت دارند که شامل موارد زیر می شود:

  • کنترل یا کاهش علائم

از این طریق می توان دلیل اصلی بروز یک سری از علائم را تشخیص داد. علاوه بر این، بروز شرایط التهابی مزمن یا واکنش های آلرژیک در بدن، در بلند مدت یک سری پیامد برای بدن به همراه دارد. با کمک این رژیم های غذایی می توان احتمال بروز این پیامدها را کم کرد.

به عنوان مثال، در یک مطالعه تاثیر یکی از رژیم های غذایی حذفی در افراد مبتلا به میگرن و سندرم روده تحریک پذیر بررسی شد. نتیجه نهایی، کاهش علائم این دو عارضه بود.

  • شناسایی حساسیت های غذایی یا آلرژی؛

با کمک این رژیم های غذایی می توان حساسیت های غذایی مثل حساسیت به گلوتن را تشخیص داد.

  • کاهش التهاب کل بدن؛

زمانی که پزشک این رژیم غذایی را تجویز می کند، معمولا غذاهایی که باعث بروز التهاب در بدن می شوند را حذف می کند. این خوراکی ها شامل موارد زیر می شود:

به گفته محققان، در رژیم غذایی مدیترانه ای هم همین الگو دنبال می شود. به عبارت دیگر، سدیم، چربی های اشباع شده و قند حذف شده و در عوض بر غلات سبوس دار، ماهی روغنی، میوه و سبزیجات تمرکز می شود. طبق باور محققان، خوردن این غذاها باعث کاهش التهاب کل بدن می شود.

ریسک های این رژیم غذایی

این رژیم غذایی یک سری ریسک هم دارد که عبارت اند از:

  • کاهش شدید مواد مغذی در بدن؛
  • ابتلا به اختلال های غذایی؛
  • کاهش وزن یا افزایش وزن غیرعمدی.

به طور کلی، فقط در صورت توصیه و صلاحدید پزشک باید از این رژیم های غذایی تبعیت کنید.