اشخاصی که تا به امروز سوزش شبانه معده را تجربه کرده اند می دانند که این عارضه تا چه اندازه دردناک است و چگونه می تواند برنامه خوابشان را به هم بزند.

سوزش معده شبانه چندین دلیل محدود دارد که از جمله آن ها می تواند به خوردن بعضی از غذاهای خاص، فاصله کم وعده شام با خواب و مصرف برخی از داروها، اشاره کرد.

سوزش های شبانه معده یا بدتر شدن علائم سوزش آن ممکن است نشانه ابتلا به بیماری بازگشت اسید به مری (GERD) باشد.

راهکارهای خانگی بسیاری برای حل این مشکل تان وجود دارد؛ درحالی که با مراجعه به پزشک هم می توان یک راهکار دائم و همیشگی پیدا کرد.

در این مقاله از سایت دکتر قصد داریم تا درباره دلایل رایج بروز سوزش های شبانه معده و همین طور نحوه درمان آن اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم.

دلایل سوزش شبانه معده

زمانی گفته می شود که فرد سوزش معده دارد که غذا و اسید معده از معده به سمت مجرای نای بازگردد؛ به این معنا است که قبل از خواب بیش از حد غذا خورده اید.

زمانی که فرد غذا می خورد، غذا از درون نای رد شده و با حرکات ماهیچه ها به شکم می رسد. به این ماهیچه ها، اسفنکتر نای می گویند. اسفنکتر نای نقش یک شیر برای معده را بازی می کند به این صورت که اجازه نمی دهد که مواد غذایی به سمت نای بازگردند.

گاهی اوقات اسفنکتر نای نمی تواند نای را به کلی ببندد و اجازه می دهد که اسید معده و غذا از معده به سمت بالا حرکت کرده و به مری برسند. زمانی که این اتفاق می افتد، فرد احساس می کند که گویی معده اش در حال سوختن است.

در حال خواب یا قبل از آن، زمانی است که فرد دچار سوزش معده می شود.

حتما بخوانید: 16 علت که باعث درد شکم در صبح ها می شوند

یک نکته جالب وجود دارد: زمانی که نشسته یا ایستاده اید و همزمان در حال خوردن غذا هستید، نیروی جاذبه زمین باعث می شود که اسید معده و مواد غذایی در مدت زمان گوارش درون معده باقی بمانند و احتمال بروز نشانه ها و علائم سوزش معده را کمتر می کنند.

با وجود این، زمانی که فرد دراز کشیده است، موقعیت او باعث می شود که محتویات معده آسان تر به مری بازگردند.

چندین عامل خطرناک وجود دارد که علت سوزش معده در شب است:

  • محرک های موجود در رژیم غذایی، مثل خوراکی های ادویه دار؛
  • چاقی مفرط؛
  • استرس زیاد؛
  • سیگار کشیدن یا مصرف مشروبات الکلی؛
  • پوشیدن لباس های تنگ؛
  • خوردن زیاد غذا در هر وعده غذایی؛
  • کم بودن فاصله شام و با زمان خواب.

سوزش شبانه معده در طول دوران بارداری

کاملا طبیعی و رایج است که یک خانم در مدت زمان بارداری خود با سوزش معده مواجه شود؛ حتی اگر قبل از بارداری خود اصلا سوزش های معده را تجربه نکرده باشد.

مطالعاتی که در سال 2015 انجام شده، نشان داده است که 17 تا 45 درصد از خانم ها در مدت زمان بارداری خود، دچار این مشکل می شوند که دلایل بسیاری هم دارد؛ از جمله این دلایل می توان به زیاد شدن فشار وارد بر بدن، اضافه شدن وزن، تغییر هورمون ها و سطح استرس خانم اشاره کرد.

بیشتر مواقع، تغییر سبک زندگی و عادت های رژیم غذایی تاثیری موثر بر کنترل علائم سوزش معده داشته است.

باید به این مورد اشاره کنیم که اگر خانم های بارداری در این دوران راهکارهای خانگی را امتحان کردند و نتیجه ای نگرفتند یا این که نمی توانستند داروهای خاص را مصرف کنند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند.

درمان خانگی معده درد شبانه

افرادی که به دنبال درمان سوزش معده شبانه هستند، با توجه به راهکارهای خانگی بسیار و مصرف داروهای بدون نسخه، می توانند آن را از بین ببرد.

درمان سوزش شبانه معده دکترچک

مصرف داروهای بدون نسخه

مصرف داروهای بدون نسخه، مثل داروهای ضد اسید معده یا کم کننده های اسید معده به درمان و بهبود سوزش های موقتی معده کمک می کند.

داروهای ضد اسید معده

نحوه کار داروهای ضد اسید معده به این صورت است که اسید موجود در معده را خنثی کرده و علائم ناشی از آن را درمان می کند. داروهای ضد اسید خود به چندین دارو تقسیم می شوند که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کلسیم کربنات (Tums)؛
  • منیزیم هیدروکسید (شیر منیزیم)؛
  • سدیم بی کربنات؛
  • بیسموت ساب سالیسیلات (پپتو بیسمول).

داروهای کاهنده اسید معده

این داروها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند: بازدارنده های پمپ پروتن (PPIs) و ضد هیستامین (ضد H2).

حتما بخوانید: چه بیماری هایی باعث سوزش گلو شده و چگونه درمان میشوند؟

داروهای کم کننده اسید معده را بدون نیاز به نسخه پزشک می توان تهیه کرد؛ مانند:

  • فاموتیدین (پپتیک آسی)؛
  • امپرازول (پرلوسک)؛
  • اسومپرازول (نکسیوم 24 ساعته).

داروهای مشابه را نیز می توانید با نسخه پزشک تهیه کنید.

این داروها به بهبود سوزش معده کمک می کنند؛ اما به عنوان یک راه حل دائمی شناخته نمی شوند. هر فردی که برای درمان این مشکل خود این داروها را مصرف می کند، چنانچه علائم بیماری اش به مدت بیش از 2 هفته ادامه پیدا کردند، باید به پزشک مراجعه کند.

راهکارهای خانگی درمان سوزش شبانه معده

اگر این عارضه برایتان به یک امری عادی تبدیل شد، بهترین کار این است که به پزشک مراجعه کنید.

بعضی از راهکارهای خانگی که سوزش های معده را از بین می برند، شامل موارد زیر هستند:

خوابیدن روی پهلو سمت چپ

زمانی که روی پهلو سمت چپ تان می خوابید، حالتان بهتر خواهد شد. بعضی از افراد هم بر این باور هستند که این کار باعث می شود که فشار وارد شده بر شکم شان کم شود و احتمال برگشت اسید معده به مری را کمتر کند.

تنظیم کردن سر و قفسه سینه

افرادی که عادت دارند روی کمر خود بخوابند، وقتی به این مشکل دچار می شوند، زمانی که دراز بکشند، اسید معده شان به سمت مری باز می گردد.

در این موارد، فرد می تواند از قدرت جاذبه زمین استفاده کرده و سر و قفسه سینه خود را بالاتر از شکمش قرار دهد.

بالشت های مثلثی مخصوص یکی از راه هایی است که کمک می کند تا شب ها قسمت بالا تنه، بالاتر از معده قرار گیرد.

موسسه ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی آمریکا اظهار کرده که کافی است یک بالشت اضافه روی بالشت اصلی تان قرار دهید. در کل هدف از این کار این است که کل قسمت بالایی شکم بالاتر رود تا به نیروی جاذبه زمین اجازه دهد که اسید معده را به سمت پایین برگرداند.

کم کردن وزن

وقتی که فرد اضافه وزن داشته باشد باعث می شود که فشار بیشتری روی معده اش وارد شود و اضافه وزن احتمال بروز سوزش معده را بیشتر می کند.

در صورت نیاز، کم کردن وزن می توان به عنوان یک راه حل عمل کند و علائم سوزش معده را کاهش دهد. معمولا خانم های باردار نباید سعی کنند تا وزن شان کم شود؛ بلکه باید با پزشک خود صحبت کرده تا او راه حل های دیگری را پیش رویشان قرار دهد.

نپوشیدن لباس های تنگ

گاهی اوقات پوشیدن لباس های تنگ باعث می شود که فشار زیادی روی معده وارد شود که خود احتمال سوزش معده را بیشتر می کند.

بهتر است که شب ها موقع خواب لباس های گشاد و آزاد، بپوشید و از پوشیدن لباس های تنگ مثل لباس زیر تنگ، تیشرت های متراکم یا لباس هایی با بندهای محکم اجتناب کنید.

از خوردن میان وعده در آخر شب ها خودداری کنید

معمولا خوردن میان وعده در آخر شب ها و دیر وقت می تواند باعث بروز علائم سوزش معده شود. برای این که غذا از معده عبور کند و در کل وارد سیستم گوارش شود، فرآیندی زمان بر است.

اشخاصی که قبل از خواب غذا می خورند، بی شک با سوزش های شبانه معده مواجه می شوند؛ بنابراین بهتر است حداقل 2 تا 3 ساعت قبل از خواب، چیزی نخورید.

در هر نوبت غذای کمتری بخورید

وقتی که عصرها زیاد غذا می خورید یا اینکه غذاهای چربی  مصرف می کنید، باعث می شود تا بدن همواره تلاش کرده که غذا را تا قبل از خواب هضم کند.

بهتر است که در هر وعده کمتر غذا بخورید و غذاهای سبک تر را امتحان کنید تا  بروز این عارضه در شما کمتر شود.

نویسنده ای که در سال 2014 مطالعاتی را انجام داده، اظهار کرده است که افراد نباید کمتر از سه وعده در روز، بلکه باید چهار یا پنج وعده غذا بخورند؛ زیرا افرادی که در دفعات بیشتری غذا می خورند، میزان غذایی که در هر وعده می خورند، کمتر است.

از خوردن غذاهایی که باعث تحریک معده می شوند، پرهیز کنید

مصرف بعضی از غذاها باعث تحریک بیشتر معده شده و احتمال سوزش معده را بیشتر می کند. غذاهایی که این مشکل را بیشتر می کنند؛ عبارتند از:

  • گوجه فرنگی و محصولات تشکیل شده از این گیاه، مثل سس گوجه فرنگی و کچاپ؛
  • مرکبات مثل پرتقال و لیمو؛
  • غذاهای ادویه دار؛
  • غذاهای چرب؛
  • قرص نعناع؛
  • شکلات؛
  • مشروبات الکلی؛
  • نوشیدنی های حاوی کربنات، مثل: نوشابه یا آب گازدار؛
  • قهوه، چای یا سایر نوشیدنی های کافئین دار.

حتما بخوانید: علت بوی بد دهان چیست و چگونه درمان می شود؟+ویدیو

بهتر است که مقاله و روزنامه های راجع به مواد خوراکی را مطالعه کرده و اسامی خوراکی هایی که باعث سوزش معده می شوند را یادداشت کنید تا آن ها را از رژیم غذایی خود حذف کرده یا عصرها آن ها را نخورید.

سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن به بروز سوزش های شبانه معده دامن می زند. این کار مری را تحریک و اسیدهای معده را بیشتر می کند.

علاوه بر این، سیگار کشیدن می تواند باعث سرفه های شدید شود که خود، گاهی اوقات باعث بدتر شدن این عارضه می شود.

 به عوارض جانبی داروها توجه کنید!

یکی از عوارض جانبی بسیاری از داروها، سوزش معده است. اگر بلافاصله بعد از اینکه مصرف داروی جدیدی را آغاز کردید و سوزش های معده تان هم شروع شد، به احتمال زیاد علت این عارضه مصرف همین قرص هاست.

اگر احساس می کنید که سوزش معده تان می تواند نتیجه مصرف دارو باشد، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. از طرفی فراموش نکنید که هرگز نباید خود سرانه مصرف دارو را قطع کنید!

خلاصه مطالب

کاملا عادی است که شب ها با عارضه سوزش معده مواجه شوید؛ مخصوصا اگر بیش از حد غذا خورده باشید.

پس از مصرف داروهای بدون نسخه ضد اسید معده و ایجاد تغییرات در سبک زندگی، می توان از بروز سوزش های موقتی معده جلوگیری کرد.

هر فردی که سوزش معده را به طور مرتب تجربه می کند یا  علائم این مشکل با گذشت زمان بدتر می شوند، باید حتما با پزشک خود مشورت کند. پزشک پس از معاینه فرد می تواند علت اصلی بروز این عارضه، مثل بیماری رفلاکس مری را تشخیص داده و درمان کند.

 

ترجمه شده توسط تیم ترجمه دکترچک

منبع: medicalnewstoday