خیلی کم پیش می آید کسی به گلوتن حساسیت داشته باشد. اما امروزه شاهد این هستیم که بعضی از مردم به بیماری دیگری مبتلا هستند اما تصور می کنند علت ناخوشی شان، حساسیت به گلوتن است.

آیا گلوتن واقعا مقصر اصلی است؟

به گفته دکتر بنجامین لبوهل، “علت بروز حساسیت به گلوتن، ابتلا به بیماری سلیاک است. زمانی می گوییم فرد به بیماری سلیاک مبتلا شده است که روده کوچک در نتیجه مصرف گلوتن آسیب ببیند. گلوتن یک نوع پروتئین موجود در گندم، گندم سیاه و جو است. این دسته از بیماران علائم مختلفی را تجربه می کنند؛ این علائم عبارت اند از دل درد، نفخ، اسهال، کاهش وزن غیرعمدی، کمبود آهن، حالت تهوع و استفراغ، درد مفاصل، خستگی مفرط و بروز راش های پوستی.”

افرادی که نسبت به گلوتن حساسیت ندارند هم بعد از مصرف گلوتن شاید با این علائم مواجه شوند. البته آن ها کم شدن وزن یا کمبود مواد مغذی را تجربه نمی کنند زیرا این نشانه ها فقط در بیماران مبتلا به سلیاک دیده می شود.

به همین خاطر هم پزشکان می گویند مراجعه کنندگان بعد از مشاهده این علائم تصور می کنند به گلوتن حساسیت دارند در حالی که اصلا ارتباطی وجود ندارد.

حساسیت به گلوتن

علائم حساسیت نسبت به گلوتن

فردی که به گلوتن حساسیت دارد این علائم را تجربه می کند:

  • درد شکمی؛
  • نفخ؛
  • باد معده؛
  • اسهال؛
  • یبوست؛
  • حالت تهوع و استفراغ؛
  • اضطراب و افسردگی؛
  • خستگی مفرط.

تشخیص اشتباه

اگر بعد از مشاهده این علائم، به این نتیجه رسیدید که به گلوتن حساسیت دارید و خودتان سر خود از رژیم های غذایی فاقد گلوتن تبعیت کنید، باید بگوییم پیامدهای بدی در انتظارتان است. یکی از این پیامدها، افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

ممکن است این علائم مربوط به بیماری های دیگری باشد؟

ممکن است فرد با یک ماده غذایی دیگر مشکل داشته باشد؛ مثلا نسبت به گندم آلرژی داشته باشد. در این صورت علائمی مانند کهیر، بروز جوش های قرمز که می خارند، التهاب دهان، درد شکم یا تنگی نفس را تجربه می کند. این علائم بعد از مصرف قرص های آنتی هیستامین یا اپی نفرین باید برطرف شوند.

حساسیت های غذایی دیگر

بعضی از مردم در اصل به لاکتوز و فروکتوز حساسیت دارند. فروکتوز نوعی قند است که به طور طبیعی در میوه، آبمیوه، بعضی از سبزیجات و عسل وجود دارد. علائم این دو حساسیت با حساسیت به گلوتن یکی هستند.

رشد زیاد باکتری در روده کوچک

باکتری ها به طور طبیعی در روده وجود داشته و وظایفی را بر عهده دارند. اما بعضی وقت ها به خاطر انجام عمل جراحی یا ابتلا به بیماری، تعادل موجود میان باکتری ها بر هم می خورد. در این شرایط، فرد نفخ معده را تجربه می کند.

بیماری فلج معده

دیابت، اصلی ترین دلیل ابتلا به بیماری فلج معده است. در نتیجه ابتلا به این بیماری، مواد غذایی برای مدت بیشتری در معده باقی می مانند. به طبع آن، فرد با علائم مشابه با حساسیت به گلوتن مواجه می شود.

سندرم روده تحریک پذیر

ممکن است فرد به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا باشد اما چون خودش بی خبر است، تصور کند به گلوتن حساسیت دارد.