بسیاری از زنان در طول دوره عادت ماهیانه خود، دچار درد های زیادی می شوند. این دردها در اکثر نواحی بدن پخش می شوند و کار و زندگی روزانه فرد را مختل می کنند. هر چند استفاده از قرص های مسکن و هورمونی می تواند درد پریود را کمتر کند، اما این داروها، عوارض خاص خود را دارند و چندان هم بی ضرر نیستند. شواهد و مطالعات زیادی وجود دارد که نشان می دهد حذف غذاهای حاوی گلوتن از رژیم غذایی، می تواند درد پریود را تا حد قابل توجهی کمتر کند.

احساس گرفتگی در پایین شکم، درد لگن و پا، لرزش، تعریق، حالت تهوع و دیگر علایم برخی از علائمی هستند که زنان در زمان پریود آن ها را تجربه می کنند. میزان و شدت این علائم از یک فرد به فردی دیگر متفاوت می باشد.

بیش از 80 درصد زنان در دوران قاعدگی، دچار درد های جزئی تا متوسط می شوند و تقریباً 20 درصد از آن ها، درد های شدیدی را تجربه می کنند.

درد پریود با افزایش سن کاهش می یابد و بسیاری از افرادی که دچار درد های شدید می شوند، پس از بچه دار شدن، دردهایشان کاهش می یابد.

از آنجایی که معمولا زنان در زمان پریود سعی در مخفی کردن آن دارد، این 20 درصد تقریباً دست کم گرفته می شود. حتی برخی از زنان نمی دادند که درد هایی که تحمل می کنند شدید است و فکر می کنند روند طبیعی را طی می کنند. در نتیجه، به جای اینکه به فکر کم کردن درد پریود باشند، سعی می کنند آن را تحمل کنند یا به دنبال درمان های مختلف در اینترنت بگردند. برای فهمیدن علت درد پریود و رابطه گلوتن با تشدید این درد، با دکتر چک همراه باشید…

 

چرا در زمان پریود، درد را تجربه می کنیم؟

کمتر از 2 درصد پستانداران عادت ماهانه را تجربه می کنند. این 2 درصد شامل انسان ها، برخی از میمون ها و خفاش ها و حتی نوعی موش کوچک می شوند. اتفاقاً تمام این موجودات سندرم پیش از قاعدگی را تجربه می کنند. وجه مشترک بین تمام آنها این است که به جای بارداری برای چندین فرزند، در هر بارداری، تنها یک یا دو فرزند به دنیا می آورند.

زمانی که جنین در حال رشد در رحم مادر است، تمام مواد مغذی مورد نیازش را از طریق جفتی که به دیواره رحم متصل است، دریافت می کند. پوشش ضخیمی که در طول یک ماه ایجاد می شود، جلوی جفت را می گیرد و باعث آسیب دائمی به دیواره رحم می شود.

در صورتی که تخمک بارور نشود، این پوشش متلاشی شده و پس از پارگی رگ های خونی، به همراه خون از بدن خارج می شود و یک پوشش جدید رشد می کند تا برای ماه بعد، رحم برای بارداری آماده شود. در طی این فرایند، بافت آندومتر “استفاده نشده” از بدن خارج می شود.

دردی زیادی که در زمان پریود احساس می شود، به دلیل واکنش التهابی ناشی از فرو ریختن دیواره رحم است.

در گذشته،به دلیل اینکه زنان بیشتر دوران جوانی شان را در حال بارداری یا شیردهی سپری می کردند، دوره های قاعدگی زیادی نداشتند. شاید تنها 100 دوره قاعدگی را در طول عمر خود تجربه می کردند.

در حال حاضر، اکثر زنان بیش از 400 دوره پریود را بین بلوغ و یائسگی تجربه می کنند. اگر هر بار درد شدیدی را تجربه کنند، ممکن است زندگی شان مختل شود.

مشکل اصلی این است که در برخی جوامع، به خصوص در ایران، پریود و عادت ماهیانه یک تابو محسوب می شود. در مدارس و در بین دوستان، معمولا اطلاعات غلط و غیر واقعی رد و بدل می شود و اگر دختری در اوایل بلوغ درد و خونریزی شدیدی را تجربه کند، احتمال اینکه آن را با والدین یا پزشک در میان بگذارد کم است.

زنان و دختران باید شجاعت و توانایی صحبت درباره عادت ماهیانه و مشکلاتشان در این دوران را داشته باشند.

علاوه بر داشتن رژیم بدون گلوتن درمان دردهای پریود غالبا چه مواردی را شامل می شود؟

رژیم بدون گلوتن موثر در درمان درد های پریود

معمولا درمان درد پریود با آزمون و خطا همراه است. برای شروع، پزشک بررسی می کند که آیا این یک درد اولیه است که علت بالینی مشخصی ندارد یا درد ثانویه است که در صورت وجود بیماری زمینه ای، مانند اندومتریوز یا فیبروم به وجود آمده است.

برای درمان درد اولیه، معمولا در ابتدا پزشکان استامینوفن را تجویز می کنند. اگر این دارو برای رفع دردهای پریود موثر نبود، به سراغ داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و سپس مفنامیک اسید می روند.

برای برخی از افراد، این درمان ها به خوبی جواب می دهند، اما نمی توانند به عنوان راه حل طولانی مدت قلمداد شوند.

علاوه بر موارد ذکر شده، مصرف طولانی مدت داروهای ضدالتهابی، می تواند باعث به وجود آمدن مشکلات معده، مانند زخم معده شود. بنابراین، برخی از پزشکان مصرف داروهای کنترل بارداری هورمونی را پیشنهاد می کنند.

اما اگر همه این داروها را امتحان نمودید و باز هم درد زیادی را تحمل می کنید، شاید نتوانستید درمان درست را انتخاب کنید. دقت کنید که اثر دهی داروهای استامینوفن، حدودا نیم ساعت بعد از مصرف شروع می شود و این داروها شما را خسته و خواب آلود می کنند.

آیا تغییر در رژیم غذایی می تواند درد پریود را کمتر کند؟

با اینکه تحقیقات بالینی نتوانسته اند رابطه دقیق بین مصرف غذاهای بدون گلوتن و کمتر شدن درد پریود را ثابت کنند، اما افرادی که از این رژیم غذایی پیروی کرده اند، اذعان داشته اند که در طول مصرف غذاهای بدون گلوتن، درد کمتری در زمان پریود متحمل شده اند.

می توانید به جای مصرف غذاهایی مثل ماکارونی و نان، از جایگزین آن ها مانند برنج، کینوا و نان چاودار استفاده کنید. با مصرف این محصولات و حذف غذاهای بدون گلوتن، قاعدگی سبک تری خواهید داشت و عوارض جانبی مانند لکه بینی، خونریزی های شدید و افزایش وزن را تجربه نمی کنید.

 

آیا تحقیق علمی وجود دارد که نشان دهد غذاهای حاوی گلوتن باعث بیشتر شدن عوارض پریود می شوند؟

رژیم بدون گلوتن

بله اما شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان دهد درد پریود با مصرف گندم یا گلوتن در رژیم غذایی بیشتر می شود. اما به طور قطع، داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی می تواند درد و خونریزی را کمتر کند. رژیم غذایی که شامل غذای فرآوری شده، کافئین، الکل و گوشت می شود، می تواند علائم پریود را بدتر کند.

همچنین مصرف الکل نیز باعث بدتر شدن درد پریود می شود.

از آن جایی که بین مصرف گلوتن و التهاب بدن رابطه مستقیم وجود دارد، می توان اینطور نتیجه گرفت که گلوتن می تواند التهاب و خونریزی رحم را تشدید کند.

همچنین مصرف غذاهای کم چرب و گیاهی، می تواند به کاهش علائم پریود کمک کند.

با این حال، ممکن است داشتن یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای همه مناسب نباشد. محدود کردن رژیم غذایی و جایگزین نکردن مواد معدنی مناسب، می تواند باعث به خطر افتادن سلامتی فرد شود.

اگر می خواهید مواردی مانند گندم، نان و ماکارونی را حذف کنید، بهتر است از جاگزین های مناسب آن ها استفاده کنید.

شما در مورد رژیم بدون گلوتن چه فکری می کنید؟

افراد زیادی اذعان داشته اند که با مصرف رژیم غذایی بدون گلوتن، توانسته اند درد و عوارض دوران پریود را کاهش دهند. قبل از اینکه بخواهید رژیم غذایی خود را تغییر دهید، باید علت اصلی درد پریود را پیدا کنید. در صورتی که علت درد هایتان بیماری خاصی نیست، می توانید با مشورت پزشک، رژیم غذایی خود را تغییر داده و از روی تجربیاتتان، متوجه شوید که آیا این رژیم غذایی برایتان موثر بوده است یا خیر.

با کاهش مصرف گندم یا موادی که حاوی گلوتن هستند، می توانید از التهاب و درد جلوگیری کرده و پریود سبک تری داشته باشید. همچنین، از مصرف سایر غذاها و نوشیدنی هایی که باعث افزایش التهاب می شوند، خودداری کنید.