حالا که وارد هفته نهم بارداری شده اید، حتما به این فکر می کنید که زندگی با داشتن یک نوزاد چگونه تغییر می کند. دقیقا به همین خاطر است که در هفته 9 بارداری، به دنبال راه هایی برای زیاد کردن درآمد خود بعد از به دنیا آمدن نوزادتان هستید. علاوه بر این، باید درباره شرایط مرخصی محل کارتان هم اطلاعاتی به دست آورید تا موقعی که خبر بارداری تان را به رییس تان دادید، آمادگی لازم را برای شرح انتظارات خود داشته باشید و با خیال راحت دوران مرخصی تان را آغاز کنید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته 9 حاملگی نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم و نشانه های هفته نهم بارداری

در این هفته، هورمون بارداری hCG در بدن در حال گردش است و به بیشترین سطح خود رسیده است که این به آن معناست که احتمالا در این هفته، علائم ناشی از بارداری تان شدید می شود. فقط چند هفته باقی مانده تا مقدار این هورمون ها کمی کاهش یابد و حالتان بهتر شود. در قسمت زیر به علائم بارداری در هفته نهم اشاره کرده ایم:

تغییر خلق و خوی: این مورد چندین دلیل دارد: یک دلیل آن همان هورمون هایی بارداری هستند که در حال گردش در بدن هستند و دلیل دیگر، علائم این دوران (حالت تهوع و خستگی مفرط) باعث می شوند تا شما به سختی بر خلق و خوی خود تسلط داشته باشید. کاملا طبیعی است که تحرک تان کم شود، مدام بخواهید استراحت کنید (چرت بزنید، مدیتیشن کنید یا این که فقط لم داده و فیلم نگاه کنید) و نخواهید در موقعیت های استرس زا قرار بگیرید.

حالت تهوع صبحگاهی: حدود 80 درصد از خانم های باردار به نوعی با حالت تهوع صبحگاهی مواجه می شوند. به راستی باید اسم این علامت را از حالت تهوع صبحگاهی به حالت تهوع در تمام ساعات شبانه روز تغییر داد. اگر حالت تهوع دارید یا مدام استفراغ می کنید، احساس مریضی می کنید، یا این که دو قلو باردارید، حتما با نوع شدیدتر این حالت مواجه خواهید شد.

لازم به ذکر است که این هفته علامت حالت صبحگاهی به بدترین حالت خود می رسد. بهتر است مسائل و مواردی که باعث می شود تا حال تان بهتر شود را شناسایی کنید: بیشتر خانم ها می گویند که مصرف زنجبیل، خوردن مدام غذا به صورت میان وعده و در وعده های اصلی، و ویتامین B6 کمک شان کرده است تا حالت تهوع شان کمتر شود. صبور باشید! به زودی این شرایط هم تمام می شود.

بالا رفتن دفعات دفع ادرار: دو دلیل برای تکرر ادرار وجود دارد: دلیل اول بزرگ شدن رحم و دلیل دوم جریان خون اصلی  به سمت محیط لگنی است. این دو عامل، باعث بیشتر شدن تعداد دفعات دفع ادرار در مقایسه با دوران قبل از بارداری می شود. البته نباید مصرف زیاد مایعات و آب را هم فراموش کنید؛ بدن باید همیشه آب کافی در اختیار داشته باشد.

خستگی مفرط: در حالی که در این هفته هورمون ها مدام در حال فعالیت هستند تا جنین 9 هفته ای رشد کند و بزرگ شود، احتمالا شدیدا احساس خستگی می کنید. اگر می توانید بیشتر بخوابید و تعداد میان وعده های سالم خود را بیشتر کنید. بیشتر خانم های باردار در این مدت اصلا نمی توانند وعده های اصلی غذایی شان را حذف کنند. حتی اگر قبل از باردار شدن، این مسئله برای تان مهم نبود، حتما از میان وعده های مغذی استفاده کنید. در سه ماهه دوم بارداری بخشی از انرژی از دست رفته خود را دوباره به دست می آورید.

حتما بخوانید: بی خوابی در بارداری و 20 روش درمان طبیعی

گرفتن بینی: بارداری باعث می شود تا با یک علامت غیر منتظره یعنی افزایش موکوس در بدن، مواجه شوید؛ پس باید همیشه دستمال کاغذی نزدیک تان باشد.

سر درد: برای بار دیگر باید بگویم که هورمون ها مسئول سر درد هستند. و در نهایت این تغییرات، باعث از دست رفتن آب بدن، کاهش میزان کافئین، گرسنگی، بی خوابی و استرس می شوند. با درمان دیگر نشانه های دوران بارداری سردرد خود را تسکین دهید. حداقل هر چند ساعت یک بار غذا بخورید، خواب کافی داشته باشید و زیاد مایعات مصرف کنید. قرار دادن کمپرس سرد یا گرم به تسکین سر دردتان کمک کرده و باعث می شود تا راحت تر بتوانید استراحت کنید.

قبل از  مصرف هر نوع دارویی، اول با پزشک تان مشورت کنید. بسیاری از پزشکان می گویند که قرص های استامینوفن (تاینول) تاثیر گذار هستند و مصرف قرص های ناپروکسن و ایبوبروفن را توصیه نمی کنند. نوع داروی مسکنی که باید مصرف کنید به سابقه سلامتی و داروهای دیگرتان، بستگی دارد.

امکان دارد که در هفته نهم بارداری باشیم اما هیچ نشانه ای مشاهده نکنیم؟

شکل جنین در هفته نهم بارداری

شاید باورتان نشود اما کاملا ممکن است که وارد هفته نهم بارداری شوید و با هیچ گونه نشانه و علامتی مواجه نشوید. اگر شما یکی از این افراد خوش شانس هستید واین علائم ناخوشایند را ندارید، فراموش نکنید که باز هم امکان مواجه شدن با این نشانه ها وجود دارد. در هر صورت، اگر تا این هفته هیچ نوع نشانه ناشی از بارداری را مشاهده نکرده اید، در اولین قرار ملاقات پیش از تولد حتما این مورد را به پزشک تان بگویید. اگر تا به امروز هیچ نشانه ای را تجربه نکرده اید، دلیل خوش شانسی تان بوده است!

تغییرات شکم در هفته نهم بارداری

بیشتر خانم ها در این هفته دیگر شلوار جین اندازه تن شان نمی شود. سایز رحم در حال بزرگ شدن است تا جنین در حال رشد در آن جای بگیرد. یعنی در واقع سایز رحم دو برابر شده است و حتی ممکن است کمی باردار بودن تان مشخص شود. در هفته های پیش رو، رشد رحم در خارج از حفره لگنی شروع می شود.

توصیه می شود که این هفته وزن تان را بیشتر کنید. مقداری که باید وزن بیشتر شود، به تشخیص پزشک به شاخص حجم بدن {BMI} در پیش از بارداری بستگی دارد. به طور مثال، اگر موقعی که باردار شدید، شاخص توده بدنی تان عادی بوده، باید در تا نه ماه بارداری بین 11.3 کیلوگرم تا 15.8 کیلوگرم وزن تان بیشتر شود که یک پنجم این اضافه وزن در سه ماهه اول بارداری است. اگر هفته نهم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، باید از این هفته حدود 450 گرم وزن تان بیشتر شود.

باید بگوییم که بیشتر خانم های باردار در هفته نهم به اندازه ای از حالت صبحگاهی و ناسازگاری با غذاها اذیت می شوند که اصلا وزن شان زیاد نمی شود و حتی کاهش وزن نیز پیدا می کنند. به طور معمول اگر وزن تان به طور عجیب یا ناگهانی کم یا زیاد شد، باید حتما پزشک متخصص زنان مشورت کنید. اما بیشتر متخصصین معتقدند که کم شدن وزن در این هفته هیچ مشکلی ندارد. به محض این که دوران تمام شود و اشتهای تان برگردد، فرصت اضافه کردن وزن خواهید داشت.

حتما بخوانید: مصرف آلپرازولام در بارداری چه خطراتی میتواند داشته باشد؟

شدت حالت تهوع در بعضی از خانم ها به حدی زیاد است که باید داروهای قوی تری مصرف کنند. حالت تهوع و استفراغ کردن در این دوران کاملا طبیعی است؛ اما اغلب خانم ها علائم خود را به پزشک شان نمی گویند. چندین داروی بدون نسخه و با نسخه در بازار وجود دارد که مصرف آن ها در دوران بارداری بی خطر است و به کنترل علائم شان کمک می کند.

بعضی از خانم ها از به عارضه استفراغ شدید حاملگی {HG} دچار می شوند؛ این عارضه را وقتی می توان شناسایی کرد که حال خانم باردار به حدی بد باشد که به طور وحشتناکی آب بدنش را از دست بدهد. در صورتی که اصلا نمی توانید مایعات بخورید، وزن تان به طرز عجیبی در حال کم شدن است یا این که ضعف دارید، حتما باید به پزشک اطلاع دهید تا وی بتواند این عارضه را شناسایی کند. خبر خوب این که چندین راه درمان برای این عارضه وجود دارد. شاید لازم شود که روش درمانی درون وریدی را امتحان کنید تا میزان مایعات بدنتان را بازیابید و حتی می توانید روش درمان با داروهای ضد تهوع را امتحان کنید تا در نتیجه استفراغ کردن، آب بدنتان خارج نشود.

اندازه جنین در هفته نهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته نهم بارداری

در هفته نهم بارداری، اندازه جنین تان برابر با یک دانه گیلاس است، وزن او 20 گرم و اندازه اش حدودا 2.2 سانتی متر است و با تمام سرعت در حال رشد کردن و بزرگ شدن است.

هفته نهم بارداری برابر با ماه چندم بارداری است؟

معمولا پزشکان روزهای بارداری را به صورت هفتگی و نه ماهانه حساب می کنند؛ اما اگر دوست دارید بدانید که ماه چندم بارداری تان است، باید بگوییم که ماه دوم است و الان در حال ورود به ماه سوم هستید. فقط چند هفته دیگر باقی مانده است تا سه ماهه اول بارداری تان تمام شود.

آزمایش فراصوت {سونوگرافی} در هفته نهم بارداری

تقریبا بین هفته های هشتم تا دوازدهم باید اولین قرار ملاقات پیش از تولد را تنظیم کنید. پس احتمالا این هفته با متخصص زنان دیدار کرده اید یا احتمالا به زودی این کار را خواهید کرد و یا با انجام آزمایش فراصوت، ضربان قلب فرزندتان را شنیده اید.

معمولا آزمایش فراصوت در هفته 9 حاملگی از آن جایی که رحم همچنان در قسمت پشت استخوان حفره لگنی قرار دارد، به صورت درون واژنی انجام می شود؛ به این معنا که پزشک یا تکنسین تست فراصوت لوله ای را داخل واژنتان قرار می دهد. این لوله از خود امواج صوتی ساتع می کند و تصویر جنین نه هفته ای شما را بر روی صفحه نمایشگر نشان می دهد.

در این جلسه علاوه بر این که می توانید بدن فرزندتان را که مثل یک دانه لوبیاست را ببینید، بلکه مطمئن می شوید که حاملگی خارج از رحم ندارید و جنین تان کاملا داخل رحم تان قرار گرفته است. دکتر قسمت های کیسه بارداری، کیسه زرده و حفره جنین را به شما نشان خواهد داد.

این هفته اجزاء صورت جنین قشنگ تر می شود و احتمالا ضربان قلبش به حدی قوی شده است که با داپلر جنین هم قابل تشخیص است.

حتما بخوانید: آیا همزمان با بارداری امکان دارد پریود شوید؟

این هفته خطر سقط جنین بیشتر خانم ها را تهدید می کند. اما تا زمانی که بتوان ضربان قلب را شنید، با استراحت کردن می توان  بین 2 تا 9 درصد خطر سقط را کاهش داد. سن در این زمینه نقش مهمی دارد. خطر سقط جنین در هفته های پیش رو کمتر خواهد شد.

دیگر تست های که باید انجام دهید شامل آزمایش خون می شود که هدف از این آزمایش، تست میزان هورمون ها، نوع گروه خونی، تعداد گلبول های سفید و قرمز خون و تشخیص بیماری های خاص مثل: بیماری های مقاربتی است. تست دیگری که باید انجام دهید پاپ اسمیر است و هدف از این تست تشخیص هر نوع اختلال و ناهنجاری مبنی بر سرطان رحم است. آزمایش بعدی، آزمایش ادرار است که با کمک این تست می توان عفونت های مجرای ادراری و سطح پروتئین موجود در ادرار را شناسایی کرد.

ظاهر جنین در هفته نهم بارداری چگونه است؟

این هفته که اندازه جنین تقریبا به 2.5 سانتی متر رسیده، تقریبا ظاهری مانند یک جنین مینیاتوری دارد. لاله های گوشش شکل گرفته، انگشتان دست و پا کاملا قابل تشخیص هستند و کمی از نوک بینی اش هم دیده می شود. هفته نهم آخرین هفته از وضعیت رویان است که سر تا حدودی دایره مانند و رو به جلو شده و دست ها از قسمت آرنج خم شده اند که وضعیتی ایده آل برای شکل گیری این ماهچه های کوچک است.

هفته نهم بارداری است و دوقلو بارداریم، باید انتظار چه چیزهایی را داشته باشیم؟

اگر این هفته علائم خیلی شدیدی را تجربه کردید، احتمالا در آزمایش فراصوت مشخص خواهد شد که دو قلو باردار هستید. وقتی که این خبر را شنیدید، آرامش خود را حفظ کنید! در این باره حتما با پزشک خود مشورت کنید.

نکته هایی مخصوص هفته نهم بارداری

سوزش معده

در این هفته هورمون بارداری استروژن در بدن در حال گردش است و از این رو ماهیچه های رحم را آرام می کند تا اندازه ای متناسب با جنین در حال رشد داشته باشند. علاوه بر این، استروژن به بهبود وضعیت دریچه ای که میان مری و معده قرار دارد، هم کمک می کند. در همین زمان است که با یکی از شایع ترین و صد البته طولانی مدت ترین علائم دوران بارداری آشنا خواهید شد: سوزش معده.

سعی کنید در هر وعده در طول روز غذای کمتری بخورید؛ زیرا این کار به تسکین حالت تهوع هم کمک می کند. شب ها غذاهای سنگین و ادویه دار و چرب نخورید تا پیش از بروز سوزش معده تان، از آن جلوگیری کنید. اگر باز هم موفق به کنترل این نشانه نشدید، از پزشک تان بخواهید تا داروهای ضد اسیدی که کلسیم مورد نیاز را در اختیار بدنتان می گذارند را برای تان تجویز کند.

لباس های گشاد بپوشید

حتما این هفته شلوار جین هایتان تنگ شده اند؛ اما نمی شود از زیبایی لباس های بارداری هم چشم پوشی کنیم. آماده پوشیدن لباس های نخی و گشاد باشید.

وقتی که دو دل شده اید هم آب بخورید!

نوشیدن فراوان مایعات به تسکین و کنترل بسیاری از مشکلات بارداری تان کمک می کند؛ از نفخ معده گرفته تا سر درد و یبوست. روزانه هشت لیوان پر آب بخورید و مایعات حاوی کافئین مصرف نکنید تا همواره آب بدنتان تامین شود و مشکلی در خصوص ناراحتی های مرتبط با بارداری تان نداشته باشید.

چک لیست هفته نهم بارداری

مواردی که در هفته 9 بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • هزینه های قبل از تولد نوزاد و زایمان را بررسی کنید.
  • درباره روش های سالم و خطرناک آب درمانی اطلاعات خود را به روز کنید.
  • سعی کنید از لوازم آرایشی بی خطر و بدون سرب استفاده کنید.

حتما بخوانید: علت درد و فشار واژن در بارداری چیست؟ آیا درمان می شود؟