پاسخ کوتاه این است: خیر، به جز تمام ادعاهایی که در این مورد وجود دارد، امکان ندارد که شما هم پریود شوید و هم باردار.

به جای آن، ممکن است در اوایل دوران بارداری لک ببینید که به رنگ صورتی روشن یا قهوه ای باشد. در صورتی که نوار بهداشتی شما پر از خون شد، نشانه این است که باردار نیستید. اگر تست بارداری تان مثبت شد؛ ولی خون ریزی زیادی داشتید، سریع به پزشک مراجعه و درمان تان را پی گیری کنید.

آیا همزمان با بارداری امکان دارد پریود شوید؟

هر ماه که پریود می شوید و هر زمانی که تخمک گذاری می کنید، این مسئله را تجربه می کنید. تخمک ها یک بار در ماه، از تخمدان آزاد می شوند. زمانی که تخمک گذاری انجام نمی شود، تخمک به خارج از رحم حرکت می کند و به داخل واژن می رود.

خون ریزی در شروع یک عادت ماهانه معمولی، متعادل و طبیعی است و کم کم بیشتر و تیره تر می شود. در روزهای آخر پریود، خون روشن تر و کمتر می شود.

تفاوت میان قاعدگی و بارداری این است که زمانی که باردار می شوید، به هیچ وجه عادت ماهانه نمی شوید؛ اما با این حال، با اطمینان نمی توان این ادعا را تأیید کرد.

بعضی از خانم ها در زمان بارداری پریود شده اند. برخی از شبکه های اجتماعی مثل: وبلاگ ها و تلویزیون این مسئله را زیاد تبلیغ می کنند و شما بارها دیده اید که در خیلی از برنامه ها، ادعا کرده اند که ممکن است در دوران بارداری هم پریود شوید.

حتما بخوانید: علت پارگی رحم چیست و چه علائمی دارد؟

خون ریزی یک نشانه هشداردهنده است؛ اما خیلی ترسناک نیست. بسیاری از خانم هایی که نوزادان سالم به دنیا می آورند، در اوایل دوران بارداری شان لکه بینی داشته اند. اگر در دوران بارداری، دچار خون ریزی شدید، به قاعدگی مربوط نیست و علت دیگری دارد.

در کل، شما تنها زمانی عادت ماهانه می شوید که باردار نباشید. درباره انواع مختلف خون ریزی در دوران بارداری اطلاعات کسب کنید و در زمان نیاز با پزشکتان تماس بگیرید.

دلایل خون ریزی در سه ماه اول دوران بارداری

بین ۱۵ تا ۲۵ درصد خانم ها در اوایل دوران بارداری شان لکه بینی دارند. بعضی از دلایل آن عبارتند از:

  • خون ریزی کاشت رحمی؛
  • تغییرات رحمی؛
  • عفونت؛
  • بارداری مولار (نوعی لقاح مصنوعی)؛
  • بارداری خارج از رحم.

خون ریزی کاشت رحمی

در هفته های اول بارداری شاید هنوز تست بارداری انجام نداده باشید. این نوع از خون ریزی زمانی اتفاق می افتاد که تخمک در داخل رحم کاشته شود. معمولاً در دوره ای از این نوع بارداری باید منتظر عادت ماهانه باشید.

آیا همزمان با بارداری امکان دارد پریود شوید؟

خون ریزی کاشت رحمی بعضی اوقات با پریود اشتباه گرفته می شود؛ در صورتی که رنگ این نوع خون معمولاً روشن یا در کل به صورت لک است.

کمی بعد از بارداری، ممکن است به دلیل تغییر وضعیت رحم دچار لکه بینی شوید؛ مگر اینکه عفونت داشته باشید که جای نگرانی ندارد.

دلایل دیگر

انواع دیگر خون ریزی اولیه که بعد از مشاهده آن، باید سریع به پزشک مراجعه کنید؛ عبارتند از:

  • عفونت ها؛
  • بارداری خارج از رحم؛
  • بارداری مولار؛
  • سقط جنین.

در این زمان نشانه های زیر را مشاهده می کنید:

در این زمان، خون ریزی زیاد است و شباهتی به لکه بینی ندارد؛ در واقع، بیشتر به یک پریود معمولی شباهت دارد.

دلایل خون ریزی در سه ماه دوم و سوم بارداری

خون ریزی در سه ماه اول بارداری به درمان دارویی نیاز دارد. مهم نیست که خون ریزی در سه ماه دوم یا سوم اتفاق بیفتد، مقدار آن کم یا زیاد بوده یا چه علائمی به همراه داشته باشد؛ به هر حال، باید سریع به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید: 3 ماه اول بارداری ؛ 14 توصیه مهم که در این دوران باید انجام دهید

دلایل معمول خون ریزی در بقیه دوران بارداری عبارتند از:

  • زایمان زودرس یا گشاد شدن واژن؛
  • سقط جنین؛
  • جفت سر راهی؛
  • قطع جفت؛
  • پارگی کیسه آب؛
  • گرفتگی رگ ها.

زایمان زودرس

زایمان زودرس قبل از هفته ۳۷ ام اتفاق می افتد. قبل از این زایمان، بعضی از خانم ها نشانه هایی مثل: پریود و مقدار زیادی ترشحات لزج را مشاهده می کنند.

خونریزی در بارداری

در این زمان عضلات تان می گیرند و منقبض می شوند. علائم دیگر عبارتند از:

جفت سر راهی

زمانی اتفاق می افتاد که جفت در لبه رحم کاشته شود. در این زمان خون ریزی دارید و مقدار آن گاهی کم و گاهی زیاد می شود؛ اما علائم دیگری مشاهده نمی کنید. جفتی که در لبه رحم کاشته می شود، گاهی وقت ها مانع از زایمان می گردد و شما زایمان سختی دارید.

قطع جفت

معمولاً در ماه های آخر بارداری باید انتظار چنین اتفاقی را داشته باشید. در این زمان، جفت از رحم جدا می شود و علائمی چون: خون ریزی، دل درد و گرفتگی شدید عضلات دارید. شرایط خاصی مانند: فشار خون بالا نیز می تواند خطر قطع جفت را بیشتر کند.

پاره شدن کیسه آب

در این زمان، ماهیچه رحم جدا یا پاره می شود و خون ریزی غیرقابل کنترلی دارید. کسانی که قبلاً زایمان سزارین داشته اند، احتمالاً این اتفاق را تجربه می کنند. این نوع از پارگی در بافت های کهنه داخل رحم اتفاق می افتد.

در اواخر دوران بارداری، باید انتظار این مسئله را داشته باشید. در نتیجه، خون ریزی و نشانه های عادت ماهانه را دارید؛ ولی این خون ریزی با پریود واقعی فرق دارد.

حرف آخر

امکان ندارد که شما در زمانی که پریود هستید، باردار شوید. شما احتمالاً نشانه های مشابه پریود را در سه ماه اول بارداری مشاهده می کنید که عبارتند از:

  •  خون ریزی واژینال (سبک و در مدتی کوتاه)؛
  •  گرفتگی عضلات به صورت خفیف؛
  •  خستگی زیاد؛
  •  کج خلقی و عصبانیت؛
  • کمر درد خفیف.

تفاوت در اینجاست که این نشانه ها به نوع باردار شدن شما بستگی دارد.

در صورتی که در ماه دوم یا سوم بارداری هستید و هر کدام از علائم بالا را داشتید و این علائم شدید بودند یا اینکه بهتر نشدند، حتماً به پزشک مراجعه کنید!

حتما بخوانید: 5 دلیل برای استفاده از فولیک اسید در بارداری

بعضی اوقات، تشخیص اورژانسی بودن خون ریزی تان سخت است ؛ اما باید بدانید که در هر زمانی از بارداری تان که دچار خون ریزی شدید، باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

منبع: healthline