الان که وارد هفته دهم بارداری شدید، احتمالا دیگر تا حدودی این خبر برای تان عادی شده و دیگر از این بابت شگفت زده نمی شوید. احتمالا از این هفته دیگر باید لباس های گشاد بپوشید. بی شک همین طور که زمان جلو می رود و جنین تان تغییر می کند، دلتان می خواهد که لباس های بیشتری را برای او بخرید؛ پس بد نیست به این نکته توجه کنید که هنوز هفته های دیگری باقی مانده و این یعنی فرزندتان باز هم تغییر می کند.

این هفته شما به دستاورد بزرگی رسیده اید، در هفته دهم  بارداری جنین تان رفته رفته بیشتر به نوزاد انسان شبیه می شود و چیزی نمانده که به آخر سه ماهه اول بارداری برسید.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که درباره هفته نهم بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته دهم بارداری

هفته 10 بارداری

دوست دارید بدانید که این هفته چه چیزهای در انتظارتان است؟ مادامی که جنین رشد کرده و بزرگ می شود، در هفته دهم بارداری، اندازه رباط ها و ماهیچه های در داخل شکم تان شروع به بزرگ شدن می کنند، سایز سینه هایتان بزرگ تر می شود و ممکن است که تغییرات دیگری هم اتفاق بیفتد. در قسمت زیر به شایع ترین علائم و نشانه های هفته دهم بارداری اشاره کرده ایم:

احساس درد در رباط گرد: اگر این هفته شکم درد داشتید، تعجب نکنید؛ زیرا شکم در حال بزرگ شدن است تا جنین در حال رشد را در خود جای دهد. بعضی از خانم ها اصلا این درد را متوجه نمی شوند؛ اما بعضی دیگر به این درد دچار می شوند که به آن درد رباط گرد می گویند. اگر هفته دهم بارداری تان باشد و دو قلو باردار باشید، بیشتر این درد را احساس خواهید کرد. اگر دردتان زیاد است یا به هر دلیلی نگران هستید، حتما با متخصص زنان مشورت کنید.

حتما بخوانید: علت درد لگن در بارداری چیست ؟ علائم و راه های تسکین

بزرگ شدن اندازه سینه ها: حتما تا این هفته اندازه سینه هایتان بزرگ شده و کمی درد دارید؛ بدن در حال آماده سازی سینه ها برای شیر دهی به نوزاد است.

حالت تهوع صبحگاهی: داشتن حالت تهوع و استفراغ کردن در هفته دهم بارداری کاملا شایع است. البته این نشانه فقط صبح ها رخ نمی دهند و ممکن است هر ساعتی از شبانه روز برای تان اتفاق بیافتد. خبر خوب این که بعد از ورود به سه ماهه دوم بارداری، این نشانه کاملا برطرف خواهند شد.

تغییر خلق و خوی: تغییر میزان هورمون ها که از هفته ها قبل آغاز شده و این هفته هم ادامه دارد، باعث تغییر خلق و خوی می شود.

خستگی مفرط: این هفته حسابی احساس خستگی می کنید که دو دلیل دارد: بدن به سختی در حال کار کردن است تا جنین رشد کند و علاوه بر این، خواب های عجیب و غریبی هم که این هفته می بینید، باعث نامنظم شدن خوابتان می شوند.

زیاد شدن ترشحات واژن: این هفته جریان خون به سمت واژن بیشتر می شود و میزان تولید استروژن نیز در بدن بالاتر می رود و در نهایت باعث ترشحات مشخص و بی بو به نام «لکوره» می شود. این ترشحات راهی ساده و طبیعی برای از بین بردن باکتری هاست. اگر این ترشحات رنگی هستند، خون درون شان وجود دارد، بوی بدی دارند یا باعث ناراحتی تان می شوند، حتما باید به پزشک تان اطلاع دهید. این نوع ترشحات احتمالا نشانه ای از وجود مشکلی دیگر است.

قابل مشاهده شدن رگ های خونی: شریان های آبی رنگ خون که روی بدن تان وجود دارد، نشان دهنده گردش خون اضافه برای رشد جنین هستند. علاوه بر این، احتمالا متوجه ظاهر شدن رگ های عنکبوتی هم می شوید که دلیل آن، مقدار زیاد خون در رگ هایتان است.

هفته دهم بارداری چه احساسی دارید؟

حتما تا حالا از خودتان پرسیده اید: «هفته دهم بارداری چه احساسی دارم؟» پاسخ تان اینجاست: احساس خستگی و صد البته باردار بودن. بی شک با علائم و نشانه های هفته دهم مواجه می شوید. شدیدا احساس خستگی می کنید و درد دارید که علت آن تغییرات هورمونی در بدنتان است. یک لحظه از تغییراتی که در بدن تان در حال رخ دادن است، شگفت زده می شوید و چند لحظه بعد، احساس خستگی می کنید. هر دو این احساسات کاملا طبیعی است.

تغییرات شکم در هفته دهم بارداری

در هفته دهم بارداری کم کم شکم تان جلو می آید و بارداری تان مشخص می شود؛ زیرا جنین به سرعت در حال رشد است و بدن هم تلاش می کند تا فضای بیشتری را برایش آماده کند. ممکن است که هنوز کسی متوجه باردار بودن تان نشده باشد؛ اما به احتمال زیاد باید شلوار و لباس های گشاد بپوشید.

حتما بخوانید: هنگام رنگ کردن مو در بارداری به چه نکاتی باید توجه کرد؟

دکتر به خانم های بارداری که شاخص توده بدنی طبیعی دارند، توصیه می کند که حدود 450 گرم تا 2.2 کیلوگرم وزن اضافه کنند. پس اگر تا این هفته وزن تان مقداری زیاد شده، تا این جای بارداری موفق بودید.

اگر دو قلو باردار باشید، دکتر توصیه می کند تا هر هفته از نیمه اول بارداری حدود 450 گرم وزن اضافه کنید؛ این یعنی که وقتی در هفته دهم بارداری باشید، باید حدود 4.5 کیلوگرم به وزن تان اضافه شود. اما اگر تا امروز وزن تان تا حد معینی بیشتر نشده یا اگر به خاطر حالت تهوع صبحگاهی وزن تان کمتر هم شده، نگران نباشید. در هر دو حالت، سه ماهه دوم بارداری وقتی که دفعات حالت تهوع تان کمتر شد، زمان مناسبی برای زیاد کردن وزن تان پیدا می کنید.

آیا در هفته 10 بارداری شکم جلو می آید؟

بله. این هفته دیگر دور کمر شلوار برای تان تنگ شده و نمی توانید راحت آن را ببندید. این برآمدگی در هر خانمی متفاوت است و کاملا به شکل و سایز بدن تان و همین طور فرم رحم بستگی دارد.

اگر تا به امروز تجربه بارداری داشته اید یا دو قلو باردارید، احتمالا این برآمدگی در سه ماهه اول بارداری در شما قابل مشاهده خواهد بود. اگر تا امروز شکم تان جلو نیامده، صبر کنید! به مرور زمان به این حالت مواجه می شوید.

اندازه جنین در هفته دهم بارداری چقدر است؟

اندازه جنین در هفته دهم بارداری

اندازه جنین در هفته دهم بارداری برابر با اندازه یک عدد توت فرنگی بزرگ و حدود 3.04 سانتی متر است و 3.9 گرم وزن دارد که در طول سه هفته آینده تقریبا سایز جنین دو برابر خواهد شد.

هفته 10 حاملگی برابر با ماه چندم است؟

هفته دهم بارداری برابر با دو ماه و دو هفته است؛ اما فراموش نکنید که پزشکان برای شمارش تعداد روزهای بارداری از هفته، و نه ماه، استفاده می کنند. علت آن هم این است که زمان باردار شدن از اولین روز آخرین عادت ماهانه حساب می شود و بارداری 40 هفته طول می کشد؛ پس بنابراین بیشتر از 9 ماه می شود.

آیا در هفته 10 می توان جنین را احساس کرد؟

خانم ها همه منتظر اولین حرکت فرزندشان هستند، پس احتمالا این سئوال برای شما هم پیش آمده است. اما باید بگویم که تا قبل از ورود به سه ماهه دوم بارداری نمی توانید حرکات جنین خود را تشخیص دهید؛ زیرا حرکات بچه در این هفته به قدری کم است که به این زودی ها نمی توان متوجه آن شد. با کمک آزمایش فراصوت می توانید حرکات و لگد زدن های فرزندتان را ببینید!

انجام آزمایش فراصوت در این هفته

هفته دهم بارداری مرحله مهمی از بارداری به شمار می رود: دیگر از رویان نیست و از این پس از کلمه جنین استفاده می کنیم. دو کلمه جنین و رویان کاملا دو مرحله متفاوت از رشد کودک را توضیح می دهند. کلمه رویان، مربوط به زمانی می شود که اندام های حیاتی، مثل مغز، قلب، ریه ها، دست ها و پاها در حال شکل گیری هستند. اما کلمه جنین به زمانی مربوط می شود که این اندام های حیاتی شکل گرفته اند و حالا در حال رشد و بزرگ شدن هستند.

در هفته دهم بارداری، مفاصل، غضروف و استخوان ها در حال شکل گیری هستند. کم کم مو و ناخن انگشتان دست هم ظاهر می شوند. این هفته بچه شدیدا درگیر قورت دادن غذا و لگد زدن در داخل شکم تان است.

اگر قصد انجام آزمایش ژنتیک را دارید، این هفته زمان مهمی است. انجام آزمایش ژنتیک کاملا اختیاری است؛ می توانید این آزمایش را بدهید یا از انجام آن صرف نظر کنید، کاملا به خودتان بستگی دارد. اما مشاور ژنتیک به شما کمک می کند تا براساس سابقه خانوادگی و عوامل خطرناک موجود درباره انجام دادن یا ندادن این تست تصمیم گیری کنید.

حتما بخوانید: آیا به پشت خوابیدن در بارداری خطرناک است؟

معمولا بین هفته های دهم تا 14ام بارداری باید تست سونوگرافی NT  ( فضای شفاف  پشت گردن) را انجام دهید. در این نوع سونوگرافی، خطر ابتلا جنین به سندرم داون و چندین ناهنجاری کوروموزومی دیگر را می توان بررسی کرد. این نوع سونوگرامی کاملا بی درد است و پزشک پشت گردن کودک را اندازه گیری می کند تا نشانه ای دال بر وجود هر نوع نا به هنجاری را تشخیص دهد. این نوع سونوگرافی به عنوان بخشی از آزمایش های تصویر برداری سه ماهه اول بارداری است. در این مدت با توجه به نتایج آزمایش خون و سونوگرافی می توان خطر موجود را بررسی کرد.

نوعی آزمایش خون دیگر به نام تست cell free fetal DNA هم انجام می شود که با نام تست غیر تهاجمی پیش از تولد (NIPT) شناخته می شود و در هفته دهم یا هفته بعد آن، انجام می شود. در این نوع آزمایش، خون مادر را بررسی می کنند تا هر نوع نشانه از وجود سندرم داوم، سندرم ادوارد، سندرم پاتا و دیگر نا به هنجاری های کوروموزومی را تشخیص دهند. از تست های تهاجمی دیگر، مثل CVS و amniocentesis {آمنیوسنتز}، نیز برای تشخیص هر نوع ناهنجاری استفاده می شود.

البته باید به این نکته اشاره کنیم که تنها در صورتی این تست ها را باید انجام دهید که خطر ناهنجاری های کوروموزومی جنین را تهدید کنند؛ فرقی نمی کند که این بررسی ها بر اساس نتایج سابقه خانوادگی، فاکتورهای خطرناک، سونوگرافی NT یا تست NIPT صورت گیرد.

آزمایش CVS (نمونه برداری از پرزهای جفتی) بین هفته های 10ام تا 13ام بارداری انجام می شود. طی این آزمایش با کمک سونوگرافی می توان موقعیت قرار گیری جفت را تشخیص داد. سپس پزشک از جواب سونوگرافی به عنوان یک راهنما استفاده می کند و لوله ای را داخل شکم یا واژن قرار می دهد و سلول هایی را از داخل جفت جمع آوری می کند. سپس این سلول ها را آزمایش می کند تا وجود هر نوع اختلال و نا به هنجاری را تشخیص دهد.

اگر قصد انجام آزمایش آمنیوسنتز را دارید، باید برای این کار بین هفته های 15ام تا 20ام وقت بگیرید.

نکته هایی مخصوص هفته دهم بارداری

مقابله با حالت تهوع

درست است که از اصطلاح حالت تهوع صبحگاهی استفاده می شود، اما ممکن است هر ساعت از شبانه روز با این حالت مواجه شوید. توصیه می کنیم که وقتی بیدار می شوید و هنوز در تختخواب هستید، چوب شور یا یا یک صبحانه شامل جو پوست کنده، مغز دانه ها، عسل یا شیرین کننده های دیگر مثل شکر قهوه ای باشد، بخورید. این کار کمک می کند تا علامت حالت تهوع را از همان ابتدای روز سرکوب شود.

ویتامین مصرف کنید

یک انسان در حال رشد در شکم تان قرار دارد و این به معنای این است که باید ویتامین های پیش از تولد و خوراکی های غنی از ویتامین مصرف کنید. ویتامین های D، C، و A و همین طور فولیک اسید، DHA، آهن، کلسیم و پتاسیم اهمیت بیشتری دارند.

میان وعده ها را فراموش نکنید

خوردن غذاهای سالم و مناسب به بدن کمک می کند تا ویتامین ها و مواد معدنی که شما و جنین در هفته دهم بارداری نیاز دارید را دریافت کند.

حتما بخوانید: ۱۳ غذای مفید و رژیم غذایی سالم در دوران بارداری

خوردن خوراکی های سالم باعث می شود تا احساس بهتری داشته باشید. میان وعده های غنی از پتاسیم، مثل موز یا انبه در تسکین حالت تهوع نقش دارند. علاوه بر این، پروتئین و مواد مغذی ضروری یافت شده در تخم مرغ و خشکبار مواد مغذی لازم بدن را تأمین و گرسنگی شما را رفع می کند.

شدیدتر شدن علائم و نشانه ها

علائمی که هفته دهم بارداری تجربه می کنید شامل: خستگی مفرط، سر گیجه، تغییر خلق و خوی و احساسات و عکس العمل شدید نشان دادن نسبت به بوها، خوراکی ها یا منظره ها می شود. این هفته بدنتان به سرعت در حال تغییر کردن است و هورمون ها کنترل همه چیز را در دست گرفته اند. این به آن معناست که این هفته، نشانه های بارداری از درجه خفیف به درجه شدید تغییر می کنند.

اجازه دهید تا بدنتان زمان های استراحت یا کم تحرکی را برای تان مشخص کند. تمام این علائم به زودی ناپدید خواهند شد.

چک لیست هفته دهم بارداری

نکاتی که هفته دهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • اگر قصد انجام تست CVS را دارید، الان زمان آن را تعیین کنید؛
  • زمان انجام تست NT را مشخص کنید.
  • درباره بایدها و نبایدهای ورزش کردن اطلاعات خود را به روز کنید.