به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد استفاده از مواد شیرین کننده طبیعی و غیرطبیعی در خوراکی ها نه تنها اشتها را بیشتر نمی کند، بلکه قند خون را هم کاهش می دهد.

یافته های به دست آمده از این مطالعه نشان می دهد که استفاده از این دسته از مواد شیرین کننده باعث کاهش اشتها شده و به طبع آن، واکنش هورمون های مرتبط با اشتها هم کم می شود. کاهش قند خون هم یکی دیگر از مزایای این مواد است؛ امری که بسیار برای مبتلایان به دیابت نوع دو مهم است.

مواد شیرین کننده و کاهش اشتها؛ پیش زمینه

تاکنون شواهدات و گزارش های مختلف و متضادی درباره تاثیر مواد شیرین کننده در کاهش اشتها منتشر شده است.

در گذشته هم در این زمینه مطالعاتی انجام شده بود اما محققان نتوانسته بودند شواهد محکمی ارائه داده و ثابت کنند که مصرف این مواد اشتها را زیاد نمی کند. اما این گروه از محققان ادعا می کنند که شواهد محکمی ارائه داده و اثرات خارق العاده این مواد ثابت کرده اند.

مواد شیرین کننده و کاهش اشتها

درباره مطالعه

هدف محققان از انجام این مطالعه، بررسی مزایای و ریسک های احتمالی استفاده از شیرین کننده های طبیعی و غیرطبیعی در بلند مدت و تاثیر آن ها در سلامت و وضعیت چاقی مفرط در مردم است.

53 مرد و زن مبتلا به چاقی مفرط یا اضافه وزن بین سنین 18 تا 60 سال در این مطالعه حضور داشتند. محققان قصد داشتند تاثیر مصرف دو نوع بیسکویت بر آن ها را بررسی کنند. بیسکویت ها حاوی قند یا دو نوع شیرین کننده، یعنی شیرین کننده طبیعی استیویا و شیرین کننده غیرطبیعی نئوتام بودند.

تاکنون در تمام مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، تاثیر مصرف نوشیدنی ها بررسی شده بود.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا برای سه دوره دو هفته ای این بیسکویت ها را مصرف کنند. فاصله بین هر دوره، 14 تا 21 روز بود. نمونه خون آن ها دریافت شد تا میزان گلوکوز، انسولین و هورمون های مرتبط با اشتها بررسی شود.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که در مقایسه با قند، مصرف این دو ماده شیرین کننده هیچ تفاوتی در اشتها یا واکنش غده درون ریز ندارد.

علاوه بر این، دو ساعت بعد از خوردن بیسکویت های حاوی شیرین کننده، میزان انسولین و قند خون کم شده بود.

به گفته دستیار پروفسور این مطالعه، “در راستای مقابله با افزایش تعداد مبتلایان به بیماری های متابولیک مرتبط با چاقی مفرط، مثل دیابت نوع دو، یکی از اهداف مهم کاهش میزان قند مصرفی است. اگر قند و شکر را از غذا حذف کرده و چیزی را جایگزین نکنیم، نه تنها غذا بی مزه می شود، بلکه علاقه مان به خوردن شیرینی هم بیشتر می شود. به همین خاطر هم است که تبعیت از یک رژیم غذایی با قند اندک تا این اندازه سخت است.”

یکی دیگر از محققان در پایان می گوید، “خیلی ها مخالف مصرف مواد شیرین کننده هستند. به گفته آن ها، این مواد در واکنش گلیسمیک تداخل ایجاد کرده، به DNA آسیب رسانده و ریسک بروز حمله قلبی و سکته قلبی را زیاد می کنند. اما ما شواهدی ارائه کرده ایم که نشان می دهد مصرف این مواد علاوه بر کاهش وزن، به کنترل قند خون هم کمک می کند.”