گروهی از محققان در جدیدترین بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند که میان کاهش میزان سرب خون و تغییر در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک در بزرگسالان رابطه وجود دارد.

سرب خون و بهبود سلامت قلب؛ پیش زمینه

به واسطه قوانین و مقررات تصویب شده در آمریکا، میزان سرب موجود در محصولات مختلف، آب و محیط بسیار کم شده است. به طبع آن، بزرگسالان هم کمتر در معرض سرب هستند و پیامدهای آن را تجربه نمی کنند. با این حال، بعضی از مردم هنوز هم در معرض تماس با این ترکیب هستند.

سرب، یک فاکتور پرخطر در ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. مطالعات نشان داده اند که کاهش میزان سرب خون در میان بزرگسالان آمریکایی باعث کاهش مرگ و میر در نتیجه ابتلا به بیماری قلبی عروقی می شود.

این ماده تاثیرات قابل توجهی بر فشار خون و کارکرد قلب دارد؛ به ویژه وقتی که فرد بیشتر با این ماده در تماس باشد، این وضعیت بدتر هم می شود. با این حال، محققان هنوز نمی دانند که تماس اندک با این ماده چه تاثیراتی بر روی سلامتی دارد.

باید مطالعات بیشتری در این زمینه انجام شود و استراتژی های هدفمندی برای پیشگیری و درمان این مسئله ایجاد شود.

سرب خون و بهبود سلامت قلب

درباره مطالعه

4.500 بزرگسال آمریکایی از چندین ایالت در این مطالعه حضور داشتند تا احتمال ابتلای آن ها به بیماری های قلبی عروقی و فاکتورهای خطرناک آن مورد بررسی قرار بگیرند. شرکت کنندگان که سن آن ها بین 45 تا 74 سال بود، در چندین فاز تحت بررسی قرار گرفتند.

از این تعداد، 285 شرکت کننده برای اندازه گیری میزان سرب خون انتخاب شدند. سپس فشار خون آن ها اندازه گیری شد. درباره وضعیت اجتماعی، سبک زندگی و وضعیت عمومی سلامتی شان نیز سوال پرسیده شد. نشانگرهای مختلف سلامت، مثل گلوکوز، کلسترول و عملکرد کلیه هم بررسی شدند.

یافته های مطالعه

در نهایت، 285 شرکت کننده در این مطالعه حضور داشتند که میزان سرب خون آن ها در دو فاز مختلف اندازه گیری شد. در فاز سوم مطالعه، شاخص توده بدنی و فشار خون آن ها بررسی شد.

به طور متوسط، بیشترین میزان سرب خون کاهش یافته برابر با 1.78 میکروگرم بر دسی لیتر بود. این افراد بیشتر آقا بودند، فشار خون بالا نداشتند و میزان گلوکوز روزه داری شان کمتر بود.

محققان به این نتیجه رسیدند که رابطه ای میان کاهش میزان سرب خون و کاهش فشار خون سیستولیک وجود دارد. این رابطه زمانی آشکارتر می شود که میزان سرب خون از 0.1 میکروگرم بر دسی لیتر هم کمتر شود.

علاوه بر این، کاهش سرب خون باعث کاهش ضخامت دیواره بین بطنی نیز می شود.