به تازگی مقاله ای منتشر شده است که به رابطه میان افزایش ریسک ابتلا به سرطان و تبعیت از یک رژیم غذایی ناسالم و همین طور، ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت اشاره می کند.

این یافته ها اهمیت بسزایی دارند؛ به این خاطر که می توان استراتژی های موثری برای پیشگیری از ابتلا به سرطان را در پیش گرفت.

به گفته نویسنده ارشد این مطالعه، “انسان ها به سرطان مبتلا می شوند به این خاطر که میان ژن ها و فاکتورهای محیطی، مثل رژیم غذایی، ورزش و آلودگی هوا، یک نوع تداخل ایجاد می شود. هنوز خیلی مشخص نیست که فاکتورهای محیطی چگونه ریسک ابتلا به سرطان را زیاد می کنند اما برای این که عمر طولانی و تن سالم داشته باشیم، باید اطلاعات بیشتری درباره این ارتباط به دست آوریم.”

افزایش ریسک ابتلا به سرطان با یک ماده شیمیایی مرتبط با دیابت، چاقی مفرط و رژیم غذایی ناسالم

افزایش ریسک ابتلا به سرطان با یک ماده شیمیایی مرتبط با دیابت، چاقی مفرط و رژیم غذایی ناسالم

محققان به منظور انجام این مطالعه، در قدم اول وضعیت افرادی را بررسی کردند که به خاطر انتقال یک نسخه اشتباه از ژن سرطان – BRCA2 – از پدر و مادرهایشان، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان پستان یا سرطان تخمدان قرار داشتند.

بررسی ها نشان داد که سلول های بدن این دسته از بیماران نسبت به تاثیرات متیل‌ گلیوکسال حساس هستند. متیل‌ گلیوکسال یک ماده شیمیایی است که در نتیجه تجزیه گلوکوز برای تولید انرژی در بدن تولید می شود.

به گفته محققان، زمانی که این ماده شیمایی در بدن تولید می شود، یک سری خطا در DNA رخ می دهد. این ها همگی نشانه های شروع سرطان هستند.

علاوه بر این، نتایج به دست آمده نشان داد افرادی که یک نسخه اشتباه از این ژن را ندارند اما میزان بیشتری از متیل‌ گلیوکسال در بدنشان وجود دارد – مثل بیماران مبتلا به دیابت یا پیش دیابت که علت آن چاقی مفرط یا رژیم غذایی ناسالم است – نیز همین نشانه های خطرناک را دارند. به عبارت دیگر، آن ها بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار دارند.

مکانیسم منحصر به فرد در شکل گیری تومور

یک تئوری برای اولین بار در سال 1971 درباره ژن های پیشگیری کننده از ابتلا به سرطان ارائه شد. بر اساس این تئوری، ژن های مورد نظر باید به طور دائم در سلول های بدن غیرفعال شده تا فرد به سرطان مبتلا نشود.

بر اساس یافته های این گروه از محققان، متیل‌ گلیوکسال می تواند به طور موقت این ژن ها را غیرفعال کند. به عبارت دیگر، اگر فرد به طور منظم رژیم های غذایی ناسالم را دنبال کند یا دیابتی باشد و اقدامی در راستای کنترل آن انجام ندهد، به مرور زمان بیشتر در خطر ابتلا به سرطان قرار می گیرد.

این اطلاعات جدید می توانند مسیر مطالعات و تحقیقات در آینده در زمینه سرطان را تغییر داده و راهکارهای جدیدی برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به سرطان مشخص شود.