چندین دهه است که مدام دانشمندان و محققان می گویند با خوردن بعضی از خوراکی ها و نوشیدنی ها بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار می گیریم. در این مقاله به چندین خوراکی سرطان زا و خوراکی های که مانع از ابتلا به این عارضه می شوند، اشاره می کنیم.

خوردن کدام خوراکی ها بیشتر از بقیه باعث ابتلا به سرطان می شود؟ از طرف مقابل، با خوردن چه غذاهایی می توانید جلوی ابتلا به این عارضه را بگیرید؟

خوراکی های سرطان زا

به گفته محققان، این خوراکی ها باعث ابتلا به سرطان می شوند:

  • گوشت قرمز و فراوری شده

به گفته یکی از محققان، “مطالعات زیادی انجام شده که نشان می دهند مصرف گوشت قرمز و گوشت فراوری شده، ریسک ابتلا به سرطان و مرگ به خاطر این عارضه را افزایش می دهد.”

به گفته موسسه آمریکایی تحقیق درباره سرطان، منظور از استفاده بیش از حد، بیش از سه واحد در هفته است. در طول هفته نباید بیش از 350 تا 500 گرم گوشت قرمز مصرف کرد. ریسک ابتلا به سرطان با خوردن گوشت فراوری شده بیشتر هم می شود.

خوراکی سرطان زا

  • قند و شکر

مصرف قند و شکر باعث ابتلا به سرطان های مختلف می شود. به گفته یکی از محققان، اگر قند و کربوهیدرات به بدن نرسد، سلول های سرطانی تلف می شوند.

از همین رو، آن ها رژیم غذایی کتوژنیک را توصیه می کنند؛ کربوهیدرات مصرفی در این رژیم غذایی به 10 درصد کاهش یافته اما از طرف مقابل، میزان چربی به 70 درصد یا بیشتر می رسد. به همین خاطر هم با تبعیت از این رژیم می توان سرعت گسترش سرطان را کم کرد.

به گفته یکی از محققان، “اگر نگران ابتلا به سرطان هستید، باید تمام قند و شکرهای فراوری شده در رژیم غذایی فعلی را حذف کنید؛ زیرا قند و شکر منبع اولیه تامین سوخت مورد نیاز بسیاری از سلول های سرطانی می باشد.”

  • خوراکی سرطان زا؛ مشروبات الکلی

مشروبات الکلی یک نوع قند محسوب شده و ریسک ابتلا به سرطان را زیاد می کنند.

به گفته یکی از محققان، “مشروبات الکلی یک فاکتور خطرناک برای ابتلا به سرطان دهان، سرطان گلو، سرطان کبد، سرطان روده بزرگ، سرطان سینه و سرطان پانکراس محسوب می شود. اگر می خواهید سرطان نگیرید، اصلا نباید مشروبات الکلی مصرف کنید.”

  • خوراکی های بسته بندی شده

به تازگی مطالعه ای بر روی 104.980 بزرگسال فرانسوی سالم انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که فقط افزایش 10 درصدی میزان خوراکی های فراوری شده در رژیم غذایی تا 12 درصد ریسک ابتلا به انواع سرطان ها و تا 11 درصد ریسک ابتلا به سرطان پستان را زیاد می کند.

خوراکی هایی که مانع از ابتلا به سرطان می شوند

به گفته محققان، بعضی از خوراکی ها و نوشیدنی ها با داشتن ترکیبات بیواکتیو، مانع از ابتلا به سرطان می شوند.

بعضی از این خوراکی ها عبارت اند از:

  • چای سبز؛
  • توت ها، مثل توت فرنگی و بلوبری؛
  • گوجه فرنگی؛
  • گریپ فروت؛
  • سبزیجات صلیبی مثل کلم بروکلی.

طبق توصیه محققان، باید از یک رژیم غذایی متعادل شامل غلات سبوس دار تبعیت کرد تا ریسک ابتلا به سرطان کم شود.