• تحقیقات جدیدی انجام شده است که نشان می دهد مردانی که در دهه 20 زندگی شان به سر می برند، اگر روزانه تنها 5 ساعت بخوابند، نحوه سوخت و ساز چربی ها در بدنشان به کلی تغییر می کند.
  • بدن این افراد به جای این که لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسرید که در فرایند ساخت سلول های چربی خطرناک و ناخالص در رگ ها نقش دارند را از بین ببرد، در عوض بدن شروع به ساخت و انبار کردن آن ها می کند.
  • طبق این تحقیقات مشخص شد که تعداد افرادی که روزانه از مقدار خوابشان کم می کنند، در حال افزایش است.
  • کمبود خواب در طولانی مدت شرایط خطرناکی را برای سلامتی بیمار ایجاد می کند. افراد کم خواب بیشتر از سایرین در معرض فشار خون بالا، چاقی مفرط، انواع دیابت ها قرار دارند و حتی ممکن است سیستم ایمنی بدنشان دیگر کارایی سابق را نداشته باشد.

امروزه مردم به اندازه کافی به برنامه خوابشان توجه نمی کنند و همین امر باعث می شود که بی خوابی بر سلامت روزانه و طولانی مدت شان تاثیر بسزایی داشته باشد.

عوارض کم خوابی

در تحقیقاتی که به تازگی انجام شده است محققان به شواهد تازه ای دست یافته اند؛ کمبود خواب می تواند بر سلامت فردی و عمومی افراد تاثیر بگذارد و مسلما همین خطرات زیادی برای بدن دارد. از سلامت ذهنی گرفته تا نحوه چربی سوزی سلول ها، همه و همه با کم خوابی به وجود می آیند.

خواب کافی باعث می شود تا سیستم ایمنی افراد تقویت شود و همراه است با کم شدن خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و بیماری های سوخت و ساز، از جمله چاقی مفرط و دیابت نوع 2، و این ادعاها همگی با مدارک قدرتمندی صابت شده است.

تیم تحقیقاتی دانشگاه پنسیلوانیا معتقد هستند که بی خوابی باعث می شود تا فرد بعد از این که یک وعده غذایی پرکالری خورد باز هم احساس گرسنگی کند.

زمان زیادی نمی گذرذ که در روزنانه تحقیقات چربی یک مقاله درباره چاقی چاپ شد. در این مقاله سعی شده بود تا افرادی که خواب کافی ندارند را با دیگران مقایسه کنند. درنتیحه این تحقیقات مشخص شد که درصورتی که پسر یا دختر کمتر از  5 ساعت در شب بخوابد، پس از گذشت 4 هفته – البته این فرد یک شب را هم 10 ساعت بخوابد تا دوباره انرژی بگیرد – بی خوابی تاثیر بسیار بدی بر آن ها خواهد داشت.

بعلاوه بی خوابی بر مقدار چربی خون بعد از وعده ناهار، یا بیشتر شدن مقدار لیپوپروتئین های غنی از تری گلیسیرید که با تولید سلول های چربی خطرناک و ناخالص ارتباط دارند، تاثیر مستقیم دارد.

نتایجی که محققان به دست آوردند آن چنان امید بخش نیست.

فردی به نام اورفئو باکستون که مدرک دکتری دارد و در ایالت پن پروفسور است و یکی از اعضای تیم تحقیقاتی جدید است، در این باره می گوید که “سلول های چربی و لیپیدها، بخار نمی شوند بلکه در بدن ذخیره می شوند.”

کم خوابی چه ضرری دارد

دانشمندان همچنان نتوانسته اند مشخص کنند که چرا خواب کم بر بدن تاثیرات خطرناکی دارد. اما همه آن ها بر این باور هستند که استرس ایجاد شده در محیط کار نه تنها بر مقدار خوابمان تاثیر می گذارد، بلکه باعث می شود که کار برایمان استرس آورتر شود.

یکی دیگر از تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالات بال است. اعضای تیم گفتند که در مصاحبه ای که با افراد شاغل آمریکایی داشتیم، نزدیک به یک سوم از آن ها گفتند که روزانه 7 ساعت یا حتی کمتر می خوابند. سال به سال مقدار خواب شهروندان شاغل آمریکایی کمتر می شود.

رهبری این تیم را پروفسور جاگدیش کوبچاندانی برعهده دارد و او در بین سال های 2010 تا 2018 نزدیک به 150.000 نفر از افراد شاغل آمریکا را بررسی کرده است. در این میان مشخص شد که حدود 31 درصد از آن ها در سال 2010 خواب کافی نداشته اند. اما جالب است بگوییم که این رقم در سال 2018 با رشد 36 درصدی روبرو شده است.

تحقیقاتی که در این زمینه انجام شد کاملا جامعیت دارند و درباره زن و مرد صدق می کند اما مشخص شد که آمار بی خوابی در بعضی از نژادها و آن هایی که مشاغل سخت تری دارند، به نسبت دیگران، بیشتر است.

دکتر کوبچاندانی می گوید که “یافته های این تحقیقات بسیار پر اهمیت است زیرا با وضعیت کنونی تعداد افرادی که به بیماری های مزمن مبتلا می شود در تمامی سنین در حال افزایش است. بی خوابی علت اصلی بسیاری از این مشکلات است.”

کدام دسته از افراد کمتر می خوابند؟

تیم تحقیقاتی ایالت بال به این نتیجه رسیدند که مردم دو رگه آفریقایی آمریکایی و بزرگسالان دو نژاده روز به روز خوابشان کمتر می شود. بیش از 45 درصد از افراد شرکت کرده در تحقیقات را همین دو گروه تشکیل می دادند. این مورد نشان می دهد که اختلافات نژادی در سیستم مراقبت بهداشتی آمریکا ریشه ای دیرینه دارد.

کارکنان سیستم مراقبت درمانی، ماموران پلیس و افراد نظامی جز کم خواب ترین مشاغل هستند و 45 درصد تا 50 درصد از این افراد خواب کافی ندارند.

رتبه دوم بی خوابی را کارکنان سیستم حمل و نقل، جابجایی مواد و شغل های تولیدی با نزدیک به 41 درصد به خود اختصاص داده اند.

درست است که ساعت کاری این دسته از کارکنان طولانی و بدموقع است، اما دلیل نمی شود که برنامه خوابی منظمی نداشته باشند.

پروفسور کوبچاندانی می گوید بی خوابی تاثیرات بسیار بدی بر زندگی فرد دارد؛ این افراد نسبت به افراد عادی، به مشکلات جسمانی و روحی، صدمات، از دست دادن کارایی و بازنشستگی زودهنگام، نزدیک تر هستند. جای تعجب دارد که چرا روز به روز تعداد بیشتری به این گروه اضافه می شوند.

تاثیرات بد بی خوابی برای بدن

او دلیل بی خوابی کارکنان آمریکایی را اینطور تعبیر می کند: شاهد این هستیم که شرایط کار در آمریکا در حال تغییر است، کارکنان ساعت بیشتری را کار می کند، دسترسی عالی به تکنولوژی و ابزارهای الکترونیکی دارند و به همین دلیل است که آن ها ساعت بیشتری بیدار می مانند. به این شرایط، استرس روز افزون در محیط کار و شیوع افزایشی بیماری های مزمن را هم اضافه کنید. همه این عوامل دست به دست هم می دهند و باعث می شوند که بزرگسالان آمریکایی کمتر بخوابند.

او معتقد است که کارفرما می تواند در خواب کافی کارمندش دخیل باشد. او باید مطمئن شود که کارمندش به خوبی استراحت کند و سپس به سر کار بیاید. وقتی که می بینیم رانندگان اتوبوس و کامیون، پزشکان و پزشکان بی خوابی می کشند، واقعا ناراحت می شویم.

کارمندان مراکز درمانی هم از این قاعده مستثنی نیستند. ساعت کاری طولانی و برنامه کاری پرمشغله به آن ها اجازه نمی دهد که روزانه بیشتر از 7 ساعت بخوابند.

دکتر شانون ماکائو، رییس بخش ریوی و خواب در ایالت هاوایی، معتقد است که “ما بدترین متخلفان هستیم. بی خوابی بر طرز فکر کردن و عکس العمل نشان دادن ما تاثیر می گذارد و باعث می شود که سطح هوشیاری مان کمتر شده و مشکلاتی برای حافظه مان پیش بیاید.”

او همچنین می افزاید که “مادامی که بی خوابی در فرد بیشتر می شود، وی بیستر در معرض عارضه های ناگوار و در کل کیفیت نامناسب زندگی قرار می گیرد.”

مشکلات جسمانی که برای فرد ایجاد می شود تنها به چاقی مفرط و ابتلا به دیابت ختم نمی شود، بلکه فشار خون را بالا می برد، سیستم دفاعی بدن را تضعیف می کند، مشکلات جنسی ایجاد می کند و در نهایت منجر به مرگ (نه مرگی که به دلایل پزشکی مربوط شود) می شود.

از مشکلات روانی و ذهنی ایجاد شده هم می توان به اضطراب ، افسردگی، جنون، و حتی توهم اشاره کرد.

بی خوابی در کودکان باعث بیش فعالی می شود که بیشتر اوقات با اختلال نقض توجه و بیش فعالی (ADHD) اشتباه گرفته می شود.

ماکئو می افزاید “سالیان طولانی است که می گوییم مردم باید به رژیم غذایی شان توجه کنند و ورزش کردن را هم فراموش نکنند. شدیدا توصیه می کنیم تا زمانی که فرد به اندازه کافی نخوابیده است، بیدار نشود و به فکر انجام کارهایش نیفتد.”

زمان استفاده از دستگاه های الکترونیکی هم باعث بی خوابی می شود

بیشتر افرادی که در تحقیقات ماکئو شرکت داشته اند، به او گفته اند که اصلی ترین دلایل بی خوابشان همان مسئولیت های کاری و اجتمایی است. البته نباید استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیکی را هم فراموش کنیم.

وسایل الکترونیکی مثل تلفن همراه، تبلت، کامپیوتر یا تلویزیون همگی نوعی نور آبی از خودشان ساطع می کنند که این نورد باعث بر هم زدن برنامه خوابی فرد می شود.

دکتر ماکئو ادامه می دهد که “سعی کنید به مغز اجازه دهید تا استراحت کند نه این که به طور ناگهانی او را خاموش کنید.”

بهتر است یک ساعت – چه بهتر که 2 ساعت باشد – قبل از خواب دیگر از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.

برنامه های کاربردی بسیاری وجود دارد که می توانید با آن برنامه خوابی تان را تنظیم کنید؛ مثل برنامه FITBIT.

حرف آخر دکتر ماکئو به افراد بی خواب: “در عصری که عصر تاکنولوژی و ارتباطات نام گرفته است، بهتر است برای سود و نه زیان خود از آن ها استفاده کنیم.”


مطالب مرتبط رو هم حتما مطالعه کنید :

آیا نخوابیدن در شب و تغییر ساعت خواب تاثیری بر روی سلامت روده دارد؟
علت بی خوابی در زنان چیست؟ دلایل، نشانه ها، و روش های درمانی
14 عادت خواب سالم : چطور می توانیم به راحتی بخوابیم ؟

 

منبع : healthline