التهاب روده و سایر شرایطی که سیستم ایمنی بدن را درگیر می کند در بین افرادی که الگوی خواب نامنظم دارند از جمله افرادی که در شیفت شب کار می کنند بیشتر دیده می شود. در حال حاضر تحقیقات جدیدی که بر روی موشها انجام شده از مکانیسم ناشناخته ای پرده برداری کرده که می تواند به توضیح در مورد ارتباط بی خوابی در شب و بیماری ها و سلامت روده کمک کند. برای فهمیدن این موضوع ادامه این مقاله از سایت دکتر چک را با هم می خوانیم…

این مکانیسم مربوط به گروه 3 سلولهای لنفاوی اصلی (ILC3s) است. این سلولهای ایمنی نقش مهمی در کنترل متابولیسم بدن، التهاب و سایر فرآیندهای بیولوژیکی ایفا می کنند.

هنریگه  وایگا فرناندز (نویسنده ارشد این مطالعه) می گوید: “این سلول ها عملکردهای مهمی در روده دارند. آنها با عفونت مبارزه می کنند، یکپارچگی اپیتلیوم روده را کنترل می کنند و به جذب لیپیدها کمک می کنند.”

وایگا فرناندز در مرکز مکانیسم های ناشناخته ی چامپالیمود، واقع در لیسبون پرتغال فعالیت می کند. او گروهی را هدایت می کند که با کمک آن ها به بررسی ارتباطات بین سلولی که بین سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن وجود دارند می پردازد.

ارتباط بین الگوی خواب، سلامتی و ژن های ساعت

وایگا فرناندز توضیح می دهد: “کمبود خواب یا تغییر کردن عادت های خواب می تواند عواقب چشمگیری در سلامتی فرد داشته باشد و منجر به ابتلا به طیف وسیعی از بیماری هایی شود که به طور مکرر یک جزء سیستم ایمنی بدن را هدف قرار می دهند. یکی ازین بیماری ها التهاب روده است.

تحقیقات نشان داده است که افرادی که به صورت  شیفتی کار می کنند به احتمال زیاد دچار برخی مشکلات سلامتی طولانی مدت خواهند شد.

به عنوان مثال افرادی که مدت زمان طولانی در شیفت کاری مشغول کار هستند با احتمال بیشتری در معرض خطر بیماری هایی مثل زخم معده، برخی سرطان ها، بیماری های متابولیک، چاقی و بیماری های گوارشی هستند.

ویگا فرناندز در ادامه می گوید: “برای درک بهتر اینكه چرا این اتفاق می افتد، ما با پرسیدن اینكه آیا سلولهای ایمنی در روده تحت تأثیر ساعت شبانه روزی قرار دارد یا خیر شروع كردیم. ”

او و همكارانش دریافتند كه ILC3 به تغییر در ژنهای ساعت خود حساس است. ژن های ساعت ژنهایی هستند که بر روی دوام و دوره زمانی ساعت زیستی تأثیرگذار هستند. همچنین این محققان مدار مغزی را کشف کردند که ساعت شبانه روز یا 24 ساعته در مغز را به ILC3 در روده وصل می کند.

به نظر می رسد اختلال در این مدار که تغییرات نور محیط را حس می کند و تشخیص روز و یا شب بودن را می دهد، می تواند ژن های ساعت ILC3 را تغییر دهد. این تغییرات ژنتیکی می تواند توانایی سلولهای ایمنی در تنظیم سلامت روده را مختل کند و سلامت فرد را به خطر بیندازد.

این تیم با مختل کردن ساعت شبانه روزی مغز موشها این اثر را نشان دادند.

محققان بیان کرده اند که: ” تغییراتی که بر اثر جراحی یا اختلالات ژنتیکی به وجود آمده، مدار ساعت شبانه روزی   ILC3 و ریز اندام های دستگاه گوارش را مختل کرده و متابولیسم چربی را تغییر می دهد.”

مختل شدن ساعت بیولوژیکی مغز باعث کاهش مقدار ILC3 در روده می شود

مختل شدن ساعت بیولوژیکی مغز باعث کاهش مقدار ILC3 در روده می شود

تقریباً تمام سلول های بدن ژن های ساعت دارند که به آنها کمک می کند تا یک چرخه 24 ساعته را دنبال کنند وطبق برنامه به حیاتشان ادامه دهند.

ژن های ساعت به سلول های بدن می گویند که چه زمانی وقت غذا خوردن است و یا چه زمانی وقت خوابیدن است. و بدین ترتیب سلول ها طبق ساعت های خاص کار های خاصی انجام می دهند. اگر فردی در اواخر شب نخوابد فعالیت های سلول های بدنش را مختل می کند.

هر کدام از ژنهای ساعت به طور مستقل زمان را نگه می دارند و همه آن ها به ساعت اصلی در مغز نیاز دارند تا هماهنگ شوند. از آنجا که مدار ساعت مغز نسبت به نور خارجی حساس است، ارتباط با ژن های ساعت در بقیه نقاط بدن به همگام سازی عملکرد بدن با چرخه روز و شب کمک می کند.

این تیم تحقیقاتی دریافتند که ایجاد اختلال در ژن ساعت ILC3 باعث کاهش چشمگیر تعداد آنها در روده می شود.

ویگا فرناندز خاطرنشان می کند که: “این اختلال منجر به التهاب شدید، انسداد روده و افزایش تجمع چربی در روده می شود.”

مقاله های زیر برای شما مفید هستند ، حتما مطالعه کنید :

خوردن ماهی و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده
تا چه اندازه از بیماری پسوریازیس اطلاع دارید؟ نشانه ها عواقب و درمان

ساعت مغزی مختل شده باعث پاک شدن کدهای مقصد می شود

با انجام تحقیقات بیشتر دلیل افت چشمگیر ILC3 در روده مشخص شد. به نظر می رسد اختلال در مدار شبانه روزی مغز از رسیدن سیگنالهای مهم به ژن های ساعت ILC3 جلوگیری می کند.

از دست دادن سیگنال بر روی پروتئینی تأثیر می گذارد كه مقصد سلولهای ILC3 را مشخص می کند. این پروتئین مانند یک کد پستی مقصد کار می کند و نمی تواند بدون سیگنال از مدار شبانه روزی مغز، کد پستی را تنظیم کند.

ویگا فرناندز می گوید که او و تیمش از این نتایج بسیار هیجان زده هستند چرا که به آنها کمک می کند تا توضیح دهند که چرا افرادی که در شب فعالیت دارند از سلامت روده ضعیف تری برخوردارند و بیماری های التهابی را تجربه می کنند.

وی اظهار داشت که بدن انسان به شکلی تکامل یافته است که در طول روز، وقتی زمان غذا خوردن می شود ساعت شبانه روزی در مغز به ILC3 ها می گوید روده را ترک کنند. این باعث کاهش فعالیت و تعداد  ILC3 در روده می شود و در نتیجه سوخت و ساز (متابولیسم) لیپیدها افزایش می یابد.

با این حال، کاهش فعالیت ILC3 نیز سلامت روده را در معرض آسیب قرار می دهد. بنابراین در طول شب و زمانی که در حالت عادی غذایی نمی خورید، ساعت مغز به ILC3 ها می گوید که دوباره به روده بروند و کارهای دفاعی و ترمیمی را انجام دهند.

ویگا فرناندز تاکید کرده :” همه این ها به این واقعیت مربوط می شود که این محور عصبی-ایمنی خاص به قدری با ساعت مغز تنظیم شده و به آن مرتبط است که هرگونه تغییر در عادات خواب و بیداری ما تأثیر آنی بر سلولهای ایمنی مهم می گذارد.”

 

منبع medicalnewstoday