همیشه این فکر وجود داشته است که همه افراد یا صبح زود بیدار می‌شوند و یا اینکه شب‌ها تا دیروقت بیدار هستند. بنابراین، این مسئله جزوی از زندگی آنها است و تغییر نمی‌کند. خبر خوب اینکه این طرز فکر دیگر اعتباری ندارد؛ چرا که سیکل خواب می‌تواند تغییر کند. با دکتر چک همراه باشید …
بسیاری از پدر و مادرها زمانی که می‌خواهند بچه های خود را بخوابانند، به مشکل برمی‌خورند. بعضی از آنها هر شب با این مشکل مواجه هستند.
تحقیقات نشان می‌دهند که بخشی از این مشکل ،به این دلیل است که زمان خواب کودک با سیستم طبیعی بدن وی همخوانی ندارد. این همان ریتم بیست و چهار ساعت شبانه‌روز یا ساعت بدن است.« William David Brown» (روان‌شناس و متخصص اختلال خواب در مرکز سلامت کودکان) می‌گوید:« این ریتم بیست و چهار است به ما می گوید که در طول روز بیدار بمانیم و شب‌ها بخوابیم».
اما در این میان یک ساعت ممنوعه‌ای است که بدن در طول آن ساعت نمی‌تواند بخوابد. این ساعت ممنوعه در میان تمام افراد متفاوت است. بر همین اساس، اگر شما فرزند خود را در طول این زمان ممنوعه به تخت خواب ببیرید، او نمی‌تواند به خواب برود.

با چند روش، زمان خواب کودک خود را تنظیم کنید.

۱. از نور صبح‌گاه استفاده کنید.

اگر کودک عادت کند که با روشن شدن هوا از خواب بیدار شود، برنامه خواب منظمی پیدا می‌کند و شب‌ها نیز به موقع به خواب می‌رود. کودک خود را هر روز صبح به بیرون ببرید. شما می‌توانید یک روشنایی بخرید و سی دقیقه قبل از بیدار شدن کودک، آن را روشن کنید تا نور به چشمش بخورد و بیدار شود.

۲. قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.

نور آبی وسایل الکترونیکی مانع از به خواب رفتن بچه‌ها می‌شود. پس بهتر است حداقل نود دقیقه قبل از خواب تلویزیون، کامپیوتر و دیگر وسایل الکترونیکی را خاموش کنید. همچنین از نورهای مناسب شب و لامپ به جای مهتابی و نورهای سراسری استفاده کنید.

۳. زمان خواب را کم کم منظم کنید.

اگر شما فرزند خود را ساعت هفت به اتاقش می‌برید، ولی او تازه ساعت نه می‌خوابد شما به مشکل برمی‌خورید. بهتر است زمان خواب او را عقب بیندازید تا با ریتم طبیعی‌اش تنظیم شود. بعد از آن، او تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت تا آرام بخوابد.

۴. برنامه خواب کودک‌تان را منظم کرده و همیشه ادامه دهید.

بعضی وقت‌ها والدین به کودک خود اجازه می‌دهند که دیرتر بخوابند. مثلا آخر هفته‌ها و در تعطیلات این اتفاق رایج است. آنها فکر می‌کند اگر کودک صبح دیرتر از خواب بیدار شود، کمبود خوابش جبران می‌شود. اما این اصلا ایده خوبی نیست. چون زمانی که دوباره بخواهید برنامه خواب او را منظم کنید، به مشکل برخواهید خورد.


مطالب مرتبط :

هفته هفتم بارداری چگونه می گذرد؟ تغییراتی که در سبک زندگیتان به وجود می آید
13 راز مادران هلندی برای داشتن فرزند شاد
10 روش برای حفظ سلامتی قلب کودک شما

منبع : childrens