آپنه یا وقفه تنسی انسدادی، حالتی است که مجراهای تنفسی فوقانی فرد به طور جزئی یا کلی مسدود می‏شود. این انسداد که به علت شل شدن عضله‏ های پشت گلو اتفاق می‏افتد، باعث می شود که برخی افراد در هنگام خوابیدن وقفه هایی را در نفس کشیدن تجربه کنند. عضله‏ های پشت گلو در باز نگه داشتن مجرای تنفس نقشی اساسی دارد. با دکتر چک همراه باشید تا در رابطه با این موضوع بیشتر بحث کنیم…

دو نوع اصلی آپنه عبارت است از: وقفه تنفسی انسدادی و وقفه تنفسی مرکزی. در افرادی که به وقفه تنفسی مرکزی دچار هستند، اختلال در تنفس به عملکرد مغزی آن شخص مربوط بوده و معمولا نشان‏ دهنده ابتلا به یک بیماری مزمن است. همچنین آپنه (خروپف) در خواب میتواند باعث اذیت همسرتان (شریک زندگی) شده و ناراحتی هایی در زندگی مشترکتان ایجاد کند …

بنا به گفته بنیاد ملی خواب در آمریکا، تقریبا 18 میلیون نفر از افراد بالغ و 10 تا 20 درصد از کودکانی که در خواب خروپف می‏کنند، دچار آپنه (وقفه تنفسی انسدادی) هستند. آن‏هایی که به وقفه تنفسی معمولی و شدید مبتلااند باید تحت درمان قرار گیرند تا از عوارض جانبی آن مانند بیماری‏های قلبی و فشار خون جلوگیری شود. اشخاص دارای وقفه تنفسی خفیف نیز ممکن است از درمان‏های پزشکی سود ببرند؛ اما شواهد مربوط به این موضوع هنوز غیرقطعی است. علاوه ‏بر‏این، مرزبندی دقیقی برای دسته ‏بندی کردن این بیماری به دو نوع شدید و متوسط، یا اینکه آیا به درمان پزشکی نیاز هست یا نه، وجود ندارد.

در ادامه، برخی از درمان‏های طبیعی که افراد می‏توانند در خانه ‏شان برای معالجه وقفه تنفسی انسدادی استفاده کنند، بیان می‏گردد.

وقفه تنسی انسدادی

1- کاهش وزن

برای برخی افراد، داشتن اضافه وزن می‏تواند احتمال ابتلا به آپنه را افزایش دهد. به طور دقیق‏تر، چربی اضافی در داخل یا اطراف گلو می‏تواند به شکل بالقوه ‏ای به تنفس فرد آسیب رسانده و وقفه تنفسی را وخیم‏تر کند. از‏این ‏رو، کاهش وزن می‏تواند قدم مناسبی برای درمان وقفه تنفسی باشد. برخی روش‏های ابتدایی برای کم کردن وزن عبارت است از:

  • کمتر مصرف نمودن غذاهای فراوری شده و فست‏ فودها
  • داشتن روزانه حداقل 30 دقیقه فعالیت ورزشی
  • به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی‏ های حاوی قند زیاد

2- تغییرات سودمند در سبک زندگی

علاوه ‏بر روش‏هایی که به کاهش وزن کمک می‏کند، موارد دیگری وجود دارد که علائم آپنه را کاهش می‏دهد. برخی از این تغییرات سودمند شامل موارد زیر است:

  • پرهیز از سیگار کشیدن؛ زیرا می‏تواند منجر به تورم راه‏های تنفسی فوقانی گردد و وقفه تنفسی ایجاد کند.
  • پرهیز از نوشیدن الکل؛ زیرا میتواند باعث شل شدن عضله ‏های گلو شود و احتمال خروپف را افزایش دهد.
  • مصرف داروهای ضد اختقان بینی و ضد آلرژی که نیاز به نسخه پزشک ندارد؛ زیرا با کاهش تورم و انباشته نشدن مایعات در مجاری بینی، هوا بهتر جریان پیدا می‏کند.

درمان آپنه

رعایت کردن این موارد در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، می‏تواند تکرر وقفه تنفسی و علائم وابسته به آن را کاهش دهد.

3- خوابیدن به پهلو

یکی از متداول‏ ترین درمان‏های خانگی، استفاده از تشک‏ هایی است که وضعیت بدن را در خواب تثبیت نموده و از خوابیدن افراد به پشت جلوگیری می‏کند. لازم به ذکر است که خوابیدن به پشت، احتمال آپنه را افزایش می‏دهد.

بدین منظور، یکی از وسایل قابل استفاده، کوله خواب است که افراد می‏توانند آن را مانند جلیقه‏ ای به تن کنند. این کوله باعث ایجاد برآمدگی در پشت شخص می‏گردد و اگر فردی در هنگام خوابیدن به پشت خود بغلتد، برآمدگی کوله از این عمل جلوگیری کرده و فرد را به وضعیت قبلی باز‏می‏گرداند. با این حال، تحقیقات نشان می‏دهد که استفاده از این کوله ها، احتمال خروپف را افزایش می‏دهد. خروپف مزمن می‏تواند به بافت‏های مجاری تنفسی فوقانی صدمه بزند و به همین دلیل، ممکن است استفاده از کوله ها راه‏ حل مناسبی برای همه افراد نباشد.

4- افزایش ارتفاع قسمت بالای تخت 

خوابیدن بر تختی که قسمت بالای آن با زمین زاویه‏ای 60 درجه دارد، می‏تواند احتمال آپنه را کاهش دهد. این راه‏ حل می‏تواند برای افرادی که به پهلو خوابیدن برایشان دشوار بوده اما در عین حال، خوابیدن به پشت نیز باعث وخیم‏ تر شدن وقفه در تنفسشان می‏شود، مناسب باشد. افراد می‏توانند با استفاده از تخت‏هایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند، به این مهم دست یابند. همچنین استفاده از بالشت نیز می‏تواند به بالا نگه داشتن سر کمک کند.

وقفه تنسی انسدادی

5- استفاده از تجهیزات دهانی یا دندانی

یکی دیگر از روش‏های قابل استفاده در خانه برای مقابله با وقفه تنفسی، استفاده از تجهیزاتی است که زبان یا فک را در موقعیت خاصی نگه می‏دارد تا تنفس را بهبود بخشد. اما در بیشتر مواقع، این روش نیازمند تجویز پزشک بوده و به یک دندان‏پزشک کارآزموده برای ساخت چنین دستگاهی متناسب با افراد گوناگون نیاز است.

علل به وجود آمدن وقفه تنفسی انسدادی

پزشکان چندین عامل که باعث وقفه تنفسی می‏شود را شناسایی کرده‏اند که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • افزایش سن (40 سال و بالاتر) ؛
  • داشتن اضافه وزن؛
  • داشتن سابقه خانوادگی؛
  • مصرف زیاد الکل؛
  • جلوآمدگی فک بالا یا دندان‏ گرازی؛
  • بزرگ بودن زبان، لوزه یا زبان کوچک؛
  • کوچک بودن فک؛
  • سیگار کشیدن؛

تشخیص بیماری

اغلب افرادی که به این بیماری دچار هستند، در هنگام خوابیدن خروپف می‏کنند و احتمالا شریک زندگی‏شان از صدای بلند خروپف آن‏ها آزرده شده است. حتی اگر شخصی که به این بیماری مبتلاست خروپف نکند، ممکن است علائم دیگری را تجربه کرده باشد؛ مانند خواب‏ آلودگی بیش از حد در طول روز، نداشتن تمرکز و همچنین ضعیف شدن حافظه.

آپنه

افراد ممکن است علائم خود را با یک پزشک در میان بگذارند و پزشکان معمولا در اولین قدم، بررسی خواب بیمار را در یک محیط کنترل‏ شده پیشنهاد می‏کنند. برای انجام این بررسی نیاز است تا بیمار یک شب را در محیطی مخصوص، که متخصصان بر موارد گوناگونی از جمله تعدد وقفه ‏های تنفسی، غلظت اکسیژن و ضربان قلب بیمار نظارت می‏کنند، بگذراند.

باید توجه نمود که خروپف کردن لزوما به معنای ابتلا به بیماری وقفه تنفسی نیست. با وجود اینکه خروپف می‏تواند یکی از نشانه ‏های این بیماری باشد، اما برای اطمینان یافتن از وجود وقفه تنفسی، خواب افراد باید بررسی گردد.

چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟

اگر شخصی با مشکل خواب آلودگی بیش از حد در طول روز، مثلا در محیط کار یا مدرسه روبه ‏رو است، بهتر است به پزشک مراجعه کند. همین‏طور افرادی که شریک زندگی‏ یا بستگان نزدیکشان به طور متناوب متوجه وقفه در تنفس آنها هنگام خوابیدن می‏شوند، باید به پزشک مراجعه کنند.

این بیماری در مواردی می‏تواند بسیار جدی باشد. زمانی که در تنفس شخص وقفه ایجاد می‏شود، قلب تلاش می‏کند بیشتر از حد معمول خون پمپاژ کند تا اکسیژنی که هنگام وقفه تنفسی به بدن نرسیده است، جبران شود. این کار بیش از حد قلب، می‏تواند منجر به صدمه دیدن آن، فشار خون بالا و بی‏نظمی در ضربان قلب گردد.

پزشکان از قدیم‏ الایام برای درمان آپنه، از دستگاه مخصوصی به نام «فشار هوای مداوم مثبت» استفاده کرده ‏اند. این دستگاه روی دهان یا بینی قرار می‏گیرد و با فراهم کردن فشار هوای مثبت، از بسته شدن مجاری تنفسی بیمار در هنگام خوابیدن جلوگیری می‏کند. پزشکان همچنین ممکن است برای درمان این بیماری، به خصوص در کودکانی با لوزه ‏های متورم، عمل جراحی انجام دهند تا با برداشته شدن این موانع از پشت گلو که مجرای تنفسی را سد می‏کند، جریان هوا بهبود یابد.


مطالب مرتبط را حتما مطالعه کنید :

اگر کمبود امگا ۳ داشته باشید چه بیماری هایی به سراغتان خواهد آمد ؟
ترش کردن معده – ۱۲ داروی خانگی پرخاصیت برای درمان بیماری های معده
علت ضعف عضلانی چیست ؟ راه های درمان ضعف عضلات در خانه

 

منبع : medicalnewstoday