بیماری ها یا عفونت های جنسی بسیار شایع تر از چیزی هستند که تصورش را می کنید. با وجود این که بیشتر این بیماری ها را می توان درمان کرد، اما همه چیز به درمان زود هنگام آن ها بستگی دارد زیرا تداوم این وضعیت باعث بروز مشکلات جدی تر می شود؛ از قبیل نازایی، از دست دادن بینایی، سرطان و آسیب دیدگی اندام.

موارد زیاد ابتلا نشان می دهند که بیشتر مردم برای درمان و آزمایش زود هنگام اقدام نمی کنند. در حقیقت، گاهی اوقات مردم کلا هیچ تمایلی به انجام این آزمایشات ندارند.

درباره انجام آزمایش های عفونت های جنسی حتما باید با پزشک صحبت کنید. به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری درباره بیماری های جنسی منتقل شونده، زمان مراجعه به پزشک، انواع تست ها و نحوه عملکرد تست ها به دست آورید.

چه زمانی انجام تست STD ضروری می شود؟

اگر رابطه جنسی دارید، توصیه می شود که طبق یک برنامه منظم این آزمایشات را انجام دهید. اگر هر کدام از موارد زیر را تجربه می کنید، حتما باید درباره انجام تست با پزشک صحبت کنید:

  • به تازگی وارد رابطه جدیدی شده اید.
  • در هنگام برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده نمی کنید.
  • طرف مقابل شما با چندین نفر رابطه جنسی دارد یا این که شما را فریب می دهد.
  • خودتان با چندین نفر رابطه دارید.
  • علائم و نشانه هایی را تجربه می کنید که نشان می دهد احتمالا به عفونت جنسی منتقل شونده مبتلا شده اید.

اگر مدت زمان زیادی است که با همسرتان رابطه دارید و پیش از شروع رابطه هم خودتان و هم همسرتان تست عفونت جنسی را داده باشید، دیگر نیازی به تست منظم نیست.

اما حقیقت تلخ این است که بیشتر مردم قبل از شروع رابطه یا برای مدت زمان طولانی برای انجام این تست اقدام نمی کنند. اگر شما نیز در این دسته قرار دارید، توصیه می کنیم که فورا برای انجام تست بیماری یا عفونت های جنسی اقدام کنید؛ زیرا گاهی اوقات این عارضه هیچ نشانه ای از خود بروز نمی دهد.

اگر هر سال آزمایش امراض زنانه را انجام می دهید، زمان خوبی برای انجام این تست می باشد و تصور نکنید که پزشک خود به طور اتوماتیک این آزمایش را تجویز می کند. حتما از او بخواهید که آزمایش را بنویسد. خانم های باردار در اولین قرار ملاقات پیش از تولد با پزشک، این تست را به صورت تصویر برداری انجام می دهند زیرا ابتلا به بعضی از عفونت ها بر جنین تاثیر می گذارد.

در قسمت بعد به رایج ترین آزمایش های تست های عفونت جنسی اشاره می کنیم.

کلامیدیا و سوزاک

از جمله علائم ناشی از سوزاک می توان به ترشحات واژن، مشاهده خونریزی در فاصله میان دو عادت ماهیانه و درد در هنگام تخلیه مثانه اشاره کرد.

علائم ناشی از ابتلا به کلامیدیا نیز مشابه با سوزاک است و شامل ترشح از واژن، درد شکمی و احساس درد در هنگام تخلیه ادرار می شود. اگر هر کدام از این علائم را تجربه می کنید حتما از پزشک بخواهید که تست عفونت جنسی را انجام دهد.

در شرایط زیر باید به صورت سالیانه این آزمایشات را انجام دهید:

  • از نظر جنسی فعال هستید و کمتر از 25 سال سن دارید.
  • خانمی با بیش از 25 سال سن هستید و خطر ابتلا به عفونت ها یا بیماری های جنسی شما را تهدید می کند؛ به طور مثال، با بیش از چندین نفر رابطه جنسی دارید یا این که به تازگی با فردی وارد رابطه شده اید.
  • نگران ابتلا به این نوع عفونت و بیماری ها هستید.

ایدز، هپاتیت و سیفیلیس

خانم هایی که بین 13 تا 64 سال سن دارند، باید تست ایدز بخشی از برنامه منظم بهداشتی تان باشد.

به تمام افرادی که میان سال های 1945 تا 1964 به دنیا آمده اند، توصیه می شود که آزمایش تصویر برداری هپاتیت C را انجام دهند زیرا شیوع این نوع هپاتیت در این دوران بیشتر بوده است.

اگر هر کدام از شرایط زیر را تجربه می کنید حتما باید برای انجام تست های هپاتیت، سیفیلیس و ایدز اقدام کنید:

  • از آخرین باری که از انجام تست بیماری یا عفونت های جنسی می گذرد، با چندین نفر رابطه جنسی داشته اید {یا این که پارتنرتان با چندین نفر رابطه داشته است}.
  • برای عفونت جنسی دیگری آزمایش داده اید و جواب آن مثبت شده است.
  • از داروهای درون شریانی استفاده می کنید.
  • باردار هستید یا برای باردار شدن برنامه ریزی می کنید.
  • نگران ابتلا به عفونت یا بیماری های جنسی هستید.

ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی

بیماری های جنسی

یکی از شایع ترین عفونت های جنسی در میان افرادی که رابطه جنسی دارند، پاپیلومای انسانی است. در حالی که شیوع این ویروس در مردان 3 برابر بیشتر از خانم ها است، انواع خاصی از این ویروس باعث سرطان رحم یا زگیل تناسلی می شوند؛ از این رو، خانم ها نیز باید این تست را انجام دهند.

برای بررسی ابتلا به بیماری پاپیلومای انسانی تست های زیر انجام می شود:

Pap Test: در این نوع تست، دهانه رحم بررسی می شود تا وجود هر گونه سلول غیرطبیعی تشخیص داده شود. خانم هایی که بین 31 تا 65 سال سن دارند باید هر سه سال یک بار این تست را انجام دهند.

HPV test: به خانم هایی که بیشتر از 35 سال سن دارند و جواب تست های قبلی شان نیز نرمال بوده است، توصیه می شود که هر پنج سال یک بار این تست را انجام دهند. اما خانم هایی که بین 21 تا 30 سال سن دارند و جواب تست های قبلی شان خوب نبوده است، باید این تست را انجام دهند.

با کمک این آزمایشات می توان ابتلا به به بیماری یا عفونت های جنسی را تشخیص داد

پزشک برای بررسی احتمالا ابتلا به بیماری یا عفونت های جنسی در زنان، با توجه به سابقه روابط جنسی آزمایشات لازم را تجویز می کند. خانم ها باید آزمایش های ادرار، سوآب و خون را انجام داده و معاینه شوند.

آزمایش های ادرار و خون

پزشک نمونه های خون و ادرار را در آزمایشگاه بررسی می کند. برای بررسی ابتلا به عفونت یا بیماری های جنسی زیر، پزشک این دو آزمایش را انجام می دهد:

  • کلامیدیا؛
  • هپاتیت؛
  • سوزاک؛
  • ایدز؛
  • سیفیلیس؛
  • هرپس تناسلی.

گاهی اوقات، جواب آزمایش های خون و ادرار قطعی و دقیق نیستند و علاوه بر این، تنها در صورتی می توان به جواب آزمایش خون اعتماد کرد که فقط یک ماه از ایجاد بیماری یا عفونت جنسی گذشته باشد. به طور مثال، پس از گذشت چندین ماه تا چندین هفته می توان ابتلا به ایدز را تشخیص داد.

نمونه برداری

تست ادرار

بیشتر پزشکان برای تشخیص عفونت و بیماری های جنسی، از قسمت مجرای پیشاب، واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کنند. در هنگام معاینه لگن در خانم ها، پزشک با کمک اپلیکاتور پنبه ای از قسمت دهانه رحم و واژن نمونه برداری می کند. در خانم ها و آقایان، پزشک اپلیکاتورهای پنبه ای را وارد مجرای پیشاب می کند تا نمونه برداری کند.

آزمایش HPV و پاپ اسمیر

با کمک آزمایش پاپ اسمیر می توان وجود هر گونه سلول غیر طبیعی را در قسمت دهانه رحم مشاهده کرد؛ وجود سلول های غیر طبیعی به معنای ابتلا به سرطان دهانه رحم است. خانم هایی که به طور مرتب به بیماری پاپیلومای انسانی مبتلا می شوند، بیشتر مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. تنها با انجام یک آزمایش معمولی پاپ اسمیر نمی توان تشخیص داد که فرد به عفونت یا بیماری های جنسی مبتلا است یا خیر؛ بلکه پزشک می خواهد که آزمایش پاپیلومای انسانی را نیز انجام دهید.

معاینه بدنی

پزشک با انجام دیگر آزمایش ها و معاینه جسمی می تواند ابتلا به انواع خاصی از عفونت و بیماری های جنسی، مانند زگیل تناسلی و هرپس تناسلی را تشخیص دهد. با معاینه بدنی می توان وجود هر گونه برآمدگی و زخم و دیگر علائم مرتبط با عفونت بیماری های جنسی را تشخیص داد. البته ممکن است پزشک از این نواحی نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه ارسال کند تا ابتلا به بیماری های جنسی مشخص شود.

اگر رابطه جنسی دارید، توصیه می شود که حتما آزمایش بیماری و عفونت های جنسی را انجام دهید. اهمیت انجام این تست با شروع رابطه جنسی جدید، رابطه داشتن خود یا پارتنرتان با چندین نفر دیگر و تجربه علائم و نشانه های ناشی از عفونت های جنسی بیشتر می شود. زمانی که برای تشخیص این عارضه به پزشک مراجعه می کنید، وب ابتلا درباره رابطه جنسی تان سوال پرسیده و سپس آزمایش های لازم، از جمله آزمایش ادرار، خون و نمونه برداری را تجویز می کند.

 

https://flo.health/menstrual-cycle/sex/stis/std-testing