بر اساس یافته های یک مطالعه جدید، در صورتی که میزان هورمون تیروئید زیاد شود، به قسمت های مختلف مغز افراد کهنسال آسیب زده و ریسک ابتلا به زوال عقل یا سایر اختلال های شناختی در آن ها بیشتر می شود.

بر اساس یافته های محققان، افزایش میزان هورمون تیروئید – عارضه ای که به آن تیروتوکسیکوز می گویند – باعث بروز مشکلاتی در فکر کردن می شود؛ حالا مهم نیست که افزایش میزان این هورمون ناشی از پرکاری غده تیروئید (یک نوع بیماری تیروئید) باشد یا به خاطر مصرف داروهای تیروئیدی.

افزایش هورمون تیروئید و آسیب دیدن مغز؛ درباره مطالعه

به گفته محققان، یافته های مطالعات قبلی نشان داده بود که احتمالا افزایش میزان هورمون تیروئید منجر به افزایش ریسک ابتلا به اختلال شناختی می شود اما یافته های آن ها واضح و مشخص نبود. علاوه بر این، در آن مطالعات به افزایش میزان هورمون تیروئید به خاطر مصرف دارو اشاره ای نشده بود.

هورمون تیروئید، در آمریکا به طور گسترده تجویز می شود. این در حالی است که بیش از 20 درصد از افرادی که برایشان این هورمون تجویز می شود، در مصرف زیاده روی می کنند. به همین خاطر هم در معرض ابتلا به تیروتوکسیکوز قرار می گیرند.

محققان به منظور انجام این مطالعه، پرونده پزشکی تقریبا 66.000 کهنسال که بین سال های 2014 تا 2023 به یک مرکز درمانی مراجعه کرده بودند را مورد بررسی قرار دادند.

افزایش هورمون تیروئید و آسیب دیدن مغز

یافته های مطالعه

بر اساس یافته های محققان، افزایش میزان هورمون تیروئید تا 39 درصد ریسک ابتلا به اختلال های شناختی را در کهنسالان بیشتر می کند.

حدود 11 درصد از بیماران مبتلا به تیروتوکسیکوز کارشان به جایی رسید که تا 75 سالگی در تفکر به مشکل خوردند. این در حالی است که فقط 6 درصد از افرادی که هورمون مصرف نکرده بودند، دچار این عارضه شدند.

34 درصد از بیماران مبتلا به تیروتوکسیکوز که 85 سال سن داشتند و هورمون تیروئید مصرف کرده بودند در مقایسه با 26 درصد از افرادی که این هورمون را دریافت نکرده بودند، مشکل فکر کردن داشتند.

به گفته دستیار پروفسور مطالعه، “یافته های ما نشان می دهد که افزایش ریسک ابتلا به اختلالات شناختی، شایع ترین پیامد منفی ناشی از افزایش میزان هورمون تیروئید می باشد. در روش هورمون درمانی تیروئید هم ما شاهد افزایش میزان این هورمون هستیم.”

وی در ادامه می گوید، “پزشکانی که قصد دارند بیماران کهنسال و بزرگسال را با روش هورمون تراپی درمان کنند، باید حواس شان باشد که استراتژی های درمانی درست را در پیش گرفته و اجازه ندهند میزان این هورمون در بدن این گروه زیاد شود.”

بیمارانی که دوز بالایی از این هورمون را دریافت کرده بودند، 65 درصد بیشتر در خطر ابتلا به اختلالات شناختی، مثل آلزایمر و زوال عقل قرار داشتند. اما افرادی که مصرف متوسط داشتند، خطر ابتلا به این بیماری ها فقط 23 درصد در آن ها بیشتر شده بود.