تبریک می گوییم! اگر می دانید که چهار هفته است که باردار شدید، خیلی زودتر از بقیه خانم ها متوجه این خبر شده اید (به این خاطر که شما وقتی که عادت ماهانه تان قطع شد، زودتر یا حتی چند روز قبل از قطع شدن عادت ماهانه تان، به جای این که مدت زمان زیادی را منتظر بمانید، تست بارداری انجام داده اید).

وقتی این خبر را شنیدید، دو عکس العمل نشان داده اید: یا خیلی هیجان زده شدید یا این که خودتان هم از چند روز پیش به باردار بودن تان پی برده اید. به هر حال فرقی نمی کند که چطور متوجه بارداری تان شده اید، فعلا هیچ تفاوتی را احساس نخواهید کرد؛ زیرا علائم اولیه بارداری خیلی زود خود را نشان نمی دهند.

بدون شک می خواهید هر چه زودتر این خبر را به همسرتان بدهید؛ اما هنوز دل تان نمی خواهد که هیچ کس دیگری با خبر شود. اولین مراجعه به پزشک در هفته چهارم بارداری تان باید باشد. وی اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزاد را برنامه ریزی می کند و با انجام آزمایش خون یا ادرار، باردار بودن تان را تایید کند.

به خواندن این مقاله از سایت دکتر چک ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری درباره هفته چهارم بارداری به دست بیاورید.

اندازه نوزاد در هفته چهارم بارداری چقدر است؟

اندازه نوزاد در هفته چهارم بارداری

اندازه نوزاد در هفته چهارم بارداری کوچک تر از یک دانه است؛ تقریبا میکروسکوپی است. در این هفته نوزاد با نام «بلاستوسیست» شناخته می شود؛ یک توپ کوچک از تعدادی سلول که درگیر جاگیری در خانه جدید خود (رحم تان) است و خود را برای ادامه مرحله رشد که در طول شش هفته دیگر اتفاق می افتد، آماده می کند.

علائم هفته چهارم بارداری

همان هورمون هایی که با کمک آن ها متوجه مثبت بودن تست بارداری تان شدید، حالا مسئول بروز نشانه هایی در هفته چهارم بارداری تان هستند. میزان این هورمون ها به سرعت زیاد می شود، پس کاملا طبیعی است که در هفته چهارم باشید و هیچ نشانه ای مشاهده نکنید؛ اما توصیه می کنیم که خودتان را برای آینده آماده کنید.

در چند روز آینده با حالت تهوع و استفراغ مواجه خواهید شد. در این قسمت به مواردی اشاره می کنیم که در هفته چهارم بارداری به سراغ تان می آید:

نفخ کردن: به لطف هورمون بارداری، یعنی پروژسترون، نفخ می کنید. خود را برای پوشیدن لباس های گشاد و راحت آماده کنید.

انقباضات خفیف: احتمالا در هفته چهارم بارداری دچار  گرفتگی های خفیف می شوید؛ اما این انقباض ها خود نشانه ای است که می گوید نوزاد به خوبی در پوشش رحم جاگیر شده است. البته فراموش نکنید که انقباض و گرفتگی یا دردهای شدید در هفته چهارم بارداری را باید هر چه سریع تر به پزشک تان اطلاع دهید؛ زیرا پزشک باید برای بررسی وجود هر گونه مشکلی شما را معاینه کند.

لکه بینی: یکی دیگر از علائمی که ناشی از کاشت رویان در هفته چهارم بارداری، دیدن چندین لکه کم است. البته جای نگرانی ندارد؛ این نشانه کاملا عادی و طبیعی است، درست مثل عادت ماهانه یا کمی بیشتر است و بعد از چند روز تمام می شود. اگر در این باره نگران هستید، حتما با پزشک تان مشورت کنید.

تغییر خلق و خوی: به دلیل این که سطح هورمون ها مداوم بالا و پایین می شود، روی خلق و خوی تان تاثیر می گذارد( البته احتمال دیگر آن استرس و مغزتان است.) در طول 12 هفته اول بارداری، این تغییر خلق و خوی بسیار شدیدتر می شود. بعد از هفته 12ام، هورمون ها کمی به ثبات می رسند و کمتر به خاطر هر چیزی گریه می کنید.

حالت تهوع صبحگاهی: متخصصان ادعا می کنند که حدود 50 تا 90 درصد از خانم هایی که به تازگی باردار شده اند، به نوعی با حالت تهوع صبحگاهی (حالت تهوع و گاهی اوقات استفراغ) مواجه می شوند. پس اگر تا به امروز دچار این حالت نشده اید، حتما به سراغتان خواهند آمد. در هفته 9ام بارداری این وضعیت در بدترین حالت خود خواهد بود و سپس با گذشت زمان بهتر و بهتر می شود و در نهایت در سه ماهه دوم بارداری به طور کلی از بین می رود.

حتما بخوانید: درمان سریع حالت تهوع در بارداری با 10 روش طب سنتی

خستگی مفرط: یکی از شایع ترین علائمی که در هفته چهارم بارداری با آن روبرو خواهید شد، خستگی مفرط و دائم است. علت این خستگی، تلاش سخت بدن برای رشد سلول های کوچک در داخل رویان است.

احساس درد در سینه ها: در این هفته، سینه هایتان ملتهب و حساس می شوند که علت آن هورمون های بارداری است که در حقیقت به بدن تان می گوید: «اینجا یک جنین در حال رشد است، بهتر است که مجراهای شیر را حاضر کنید!».

خستگی بیش از حد در هفته چهارم بارداری طبیعی است؟

بله. به عبارتی خستگی بیش از حد یکی از اصلی ترین نشانه های زود هنگام بارداری است که اصلا تعجبی هم ندارد؛ یک جنین در حال رشد در داخل بدن تان است! باید به زود خوابیدن  عادت کنید و هر وقت که توانستید، چرت بزنید.

تغییرات شکم در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری ممکن است که شکم کمی باد کرده باشد اما هنوز هم نمی توان با قاطعیت درباره باردار بودن صحبت کرد. با وجود این، بایستی به سلامت خود و فرزندتان توجه کنید.

هفته چهارم زمان مهمی برای رشد جنین است؛ پس اگر آمادگی لازم را دارید، مصرف داروهای پیش از تولد را شروع کنید و  نوع 400 میکروگرم فولیک اسید را مصرف کنید. باید به طور روزانه این قرص ها مصرف شود. از آن جایی که تاثیر چشمگیر فولیک اسید در پیشگیری از بروز نواقص مادرزادی به اثبات رسیده، مصرف این قرص حائز اهمیت است.

وقتی که لباس هایتان تنگ می شوند، از پوشیدن لباس های گشاد خجالت نکشید. دنبال لباس های گشاد و راحت باشید که هم استایل تان را حفظ کند و هم راحتی تان را تضمین کند.

انجام آزمایش فراصوت در هفته چهارم بارداری

در طول هفته چهارم بارداری، دسته سلول ها به رویان (جنین) و جفت تقسیم می شود. در این هفته، مجرای عصبی، یعنی بلوک سازنده ستون فقرات و مغز، شکل گرفته است.

کیسه و مایع آمونیاک در حال تبدیل شدن به سپر دفاعی برای جنین هستند. اگر در هفته چهارم بارداری آزمایش فراصوت انجام دهید، جنین به شکل یک نقطه کوچک است که به آن «ساک حاملگی» گفته می شود.

حتما بخوانید: علت خارش سینه و نوک سینه ها در بارداری چیست؟

وقتی که به ماما و پزشک زنان درباره باردار بودن خود می گویید، از شما می خواهند که تقریبا از یک ماه بعد، اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزادتان را تنظیم کنید.

می دانیم که این انتظار یک ماهه خیلی طولانی می شود؛ اما اگر سالم و سر حال باشید و خطر بروز عواقب ناشی از بارداری تهدیدتان نکند، هنوز ضرورتی برای مراجعه به پزشک وجود ندارد.

همچنان ماما و پزشک زنان باید حدود هفته های 8ام تا 9ام موارد بیشتری مثل: ضربان قلب را بررسی کند.

در این مدت به تغذیه خود توجه کنید، آب فراوان بنوشید و عادت های بد، مثل نوشیدن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار، را ترک کنید و سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید.

در هفته چهارم بارداری، ضربان قلب وجود دارد؟

بلاستوسیت در هفته چهارم هنوز ضربان قلب ندارد؛ اما ساخت رگ های خونی که بعدا به قلب و سیستم گردش خون در چندین هفته آینده تبدیل می شوند، شروع شده است . قلب تا هفته دهم بارداری به رشد خود ادامه می دهد؛ اما ضربان قلب از هفته پنجم یا ششم بارداری شروع می شود.

نکته های هفته چهارم بارداری

حالت تهوع

حدودا در هفته چهارم بارداری، حالت تهوع شروع شده و نسبت به بعضی از غذاها، بوها و مزه ها بدن تان ناسازگار می شود. در این حالت اول از همه باید صبح تان را با یک میان وعده کوچک شروع کنید و از همسرتان بخواهید تا برای تان صبحانه آماده کند؛ در این صورت دیگر حالتان به هم نخواهد خورد.

زمان مصرف ویتامین های پیش از تولد را تغییر دهید

فراموش نکنید که باید به طور مرتب و هر روز داروهای پیش از تولد را مصرف کنید؛ مخصوصا اگر حالت تهوع همیشه غذا خوردن تان را به مشکل می اندازد.

متاسفانه، بعضی از خانم ها به این نتیجه رسیده اند که مصرف این داروها در صبح یا طول روز می تواند وضع معده شان را برهم بزند. اگر مصرف داروهای پیش از تولد باعث می شود که حالت تان بد شود، قبل از خواب، دارو را با یک میان وعده کوچک بخورید.

البته می توانید دوز مصرفی تان را هم به دو قسمت، یک دوز صبح و یک دوز شب، تقسیم بندی کنید.

ویتامین D مصرف کنید

هم شما و هم فرزندتان به ویتامین D برای کمک به جذب کلسیم و ساخت حفظ دندان ها و استخوان های سالم نیاز دارید. سعی کنید که هر روز حداقل 15 دقیقه زیر نور خورشید باشید و در قدم بعد، رژیم غذایی تان را بررسی کنید. محصولات لبنی غنی شده، تخم مرغ، ماهی ساردین و سالمون و همین طور غلات صبحانه فراوری شده خصوصا با شیر،  همگی از منابع غنی ویتامین D هستند.

تغذیه سالم داشته باشید

با وجود رعایت نکات گفته شده باز هم با تغذیه تان مشکل دارید؟ سعی کنید که از سبزیجات برگ دار و سبز با کمک بلوبری، هلو و موز، برای خود اسموتی درست کنید.

حتما بخوانید: علت درد رحم در اوایل بارداری چیست؟

گوشت را به تکه های کوچک خرد کرده و مصرف کنید. کمی خلاقیت به خرج دهید و از مواد اولیه تازه و مقوی با روش های مختلف برای خود غذا درست کنید. با این کار همان مقدار مواد مغذی مورد نیاز بدن تان را بدون این که حتی متوجه شوید، به آن می رسانید.

چک لیست هفته چهارم بارداری

نکاتی که در هفته چهارم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • یک ماما و پزشک زنان قابل و توانایی پیدا کنید و اولین قرار ملاقات پیش از تولد نوزاد را با او تنظیم کنید.
  • خوردن مشروبات الکلی و کشیدن سیگار را ترک کنید.
  • اگر تا به امروز مصرف ویتامین پیش از تولد را شروع نکرده اید، از این هفته مصرف آن ها را آغاز کنید.
  • باردار بودن تان را به همسرتان خبر دهید.