وازکتومی ( vasectomy ) ، نوعی روش پیشگیری از بارداری در مردان است. در این روش لوله های حاوی اسپرم بریده و بسته می شوند.  اِسپرم برای بارور کردن تخمک زن لازم است. در عمل وازکتومی با برش لوله ها، جلوی رسیدن اسپرم به مایع منی گرفته می شود. بعد از این عمل، انزال صورت می گیرد؛ اما اسپرم وجود نخواهد داشت. این عمل، روشی دائمی برای پیشگیری از بارداری است که تا بیش از 99 درصد موثر بوده. از هر 100 نفری که از عمل وازکتومی همسرانشان یکسال گذشته است، تنها یک نفر امکان بارداری بعد از وازکتومی دارد. عمل وازکتومی در هر سنی انجام می شود.

وازکتومی چه نوع عملی است؟

وازکتومی یک عمل سرپایی است. عمل وازکتومی را می توانید معمولاً همراه با بی حسی موضعی در مطب پزشک، بیمارستان یا کلینیک انجام دهید. پزشک ممکن است از تیغ جراحی استفاده نکند.

اینفوگرافیک وازکتومی

وازکتومی معمولی یا مرسوم

اگر دکتر جراح وازکتومی از تیغ جراحی استفاده کند، دو برش کوچک در هر دو طرف کیسه ی بیضه ایجاد می کند. این کار به جراح اجازه می دهد که قسمتی از لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند، به نام vas deferens، را برش دهد و بعد، برش ها را بخیه بزند.

حتما بخوانید : رابطه جنسی در بارداری ؛ آیا نزدیکی در بارداری بی خطر است؟

وازکتومی بدون تیغ جراحی

در این روش، یک سوراخ کوچک روی پوست بیضه ایجاد می شود. پزشک سوراخ را باز می کند تا بتواند لوله را برش دهد. در این روش از بخیه استفاده نمی شود.

این روش بسیار رایج تر است؛ زیرا عوارض کمتری دارد.

بهتر است با پزشک مشورت کرده تا بهترین نوع عمل وازکتومی را انتخاب کنید.

عمل وازکتومی با تیغ جراحی، حدود 20 دقیقه طول می کشد، اما وازکتومی بدون تیغ جراحی سریعتر انجام می شود.

عوارض جانبی این عمل

این عمل ممکن است عوارضی ایجاد کند؛ این عوارض عبارتند از:

  • ورم؛
  • ناراحتی یا درد خفیف؛
  • خون در مایع منی؛
  • کبودی بیضه؛
  • خونریزی و لخته شدن خون در داخل بیضه.

زمان بهبود

این روش، کمتر تهاجمی است؛ بنابراین بیشتر مردان درد زیادی را احساس نمی کنند. با این حال، ممکن است تورم و دردهای خفیف تا چند روز ادامه پیدا کنند. استفاده از کیسه ی یخ ممکن است در کاهش درد و تورم موثر باشد.

بعد از عمل، در اولین انزال ممکن است خون در مایع منی دیده شود. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) توصیه می کنند که حداقل یک هفته منتظر بمانید تا زخم بهبود پیدا کند. پس از عمل جراحی، به مرد توصیه می شود که از لباس زیر مناسب استفاده کند، تا از کیسه بیضه محافظت شود. فرد باید ناحیه تناسلی را تا حد ممکن تمیز نگه دارد. بیشتر آقایان می توانند بعد از 1 تا 2 روز به محل کار خود برگردند؛ اما باید زیاد استراحت کنند و به مدت یک هفته یا بیشتر، از بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنند.

وازکتومی چگونه می تواند بر رابطه جنسی تأثیر بگذارد؟

رابطه بعد از وازکتومی امکان پذیر است و حدود یک هفته پس از انجام این عمل، بیماران می توانند دوباره رابطه ی جنسی داشته باشند؛ هرچند، در ابتدا تعدادی اسپرم وجود دارد و ممکن است 15 تا 20 روز یا 3 ماه زمان ببرد تا تعداد اسپرم به صفر برسد، بنابراین باید تا مدتی از روشهای جلوگیری استفاده کنید.

حتما بخوانید : علت داغ بودن ادرار ابتلا به چه عفونت هایی است و راه درمان چیست ؟

مرد باید آزمایش شمارش اسپرم را بین 8 تا 16 هفته بعد از عمل و قبل از برقراری رابطه جنسی، بدون استفاده از روشهای جلوگیری، انجام دهد. همچنین می تواند از روشهای جلوگیری استفاده نکند.

در طی مدت طولانی، وازکتومی نباید روی هورمونها تأثیر بگذارد. این عمل، هیچ تأثیری بر میل، انگیزه یا فعالیت جنسی ندارد و خطراتی در طولانی مدت فرد را تهدید نمی کند.

تاثیرگذاری عمل چیست ؟

vasectomy گاهی اوقات، قابل برگشت است. هرکسی که می خواهند عمل وازکتومی را انجام دهد، باید از عواقب آن اطلاع داشته باشد. بعد از عمل، تقریباً شانس پدر شدن غیرممکن است.

حتی اگر مرد مطمئن باشد که نمی خواهد پدر شود، بهتر است اسپرم را در بانک اسپرم ذخیره کند؛ هرچند، اسپرم فریز شده همیشه در آینده قابل استفاده نیست.

آیا انجام عمل وازکتومی، ایده ی مناسبی است؟

دلایل خوبی برای انجام vasectomy وجود دارد؛ این دلایل عبارتند از:

  • اگر تعداد اعضای خانواده تان تکمیل است و شما صددرصد مطمئن هستید که فرزندان بیشتری نمی خواهید؛
  • اگر شما یا همسرتان می خواهید فرزندان مبتلا به بیماری های ارثی به دنیا نیاورید؛
  • اگر بارداری، سلامتی همسرتان را در معرض خطر قرار دهد

این دلایل ممکن است دلایل خوبی برای انجام عمل وازکتومی نباشند:

  • شکست عشقی؛
  • مشکلات مالی؛
  • فشار افراد دیگر.

شما باید با فواید و خطرات این عمل آشنایی داشته باشید و تصمیم بگیرید که آیا انجام این عمل به نفع شما است یا خیر.

هزینه عمل وازکتومی متغیر است و انجام این عمل ممکن است محدودیت سنی داشته باشد. لطفاً برای اطلاع از هزینه ی عمل تحقیق کنید که بیمه هزینه را پوشش می دهد یا خیر.

خطرات و عوارض این عمل

قبل از تصمیم گیری برای انجام عمل ، باید با خطرات انجام این عمل آشنایی داشته باشید. این عمل، دائمی و گاهی اوقات، برگشت پذیر است؛ اما اگر فقط 3 سال قبل،  این عمل را انجام داده اید، میزان برگشت پذیری آن حدود 75 درصد، طی 3 تا 8 سال، 55 درصد و در 9 تا 19 سال، 35 درصد است.

حتما بخوانید : اختلال نعوظ در جوانان ؛ ۱۰ روش درمان خانگی برای ناتوانی جنسی

عوارض عبارتند از :

هماتوم: گاهی اوقات هماتوم یا لخته خون می تواند در بیضه ایجاد شود. هماتوم ممکن است باعث درد و تورم شود و امکان جراحی وجود داشته باشد.

مشاوره با دکتر

گرانولوم اسپرم: هنگامی اتفاق می اُفتد که اسپرم ها از لوله خارج  و در بافت اطراف انباشته شده و به توده تبدیل  می شوند. این توده ها معمولاً خیلی کم هستند؛ اما ممکن است تحریک زیادی ایجاد کنند و  نیاز به جراحی داشته باشند.

عفونت: خطر ابتلا به عفونت وجود دارد؛ چون باکتریها وارد برش های ایجاد شده روی کیسه ی بیضه می شوند. اگر بیضه، قرمز شده است و  تب داشتید، باید به پزشک مراجعه کنید.

درد بیضه: این درد ممکن است بلافاصله بعد از عمل رخ دهد، یا چند هفته بعد شروع شود و مدتی طول بکشد. درد مداوم ممکن است در اثر گرفتگی عصب ایجاد شده باشد؛ در این صورت نیاز به انجام جراحی بیشتری است.

متورم شدن بیضه ها: بیضه های برخی از مردان ممکن است متورم شود؛ چون بیضه ها حاوی اسپرم ذخیره شده هستند. برطرف شدن این عارضه، چند هفته ادامه دارد.

باروری: به ندرت، لوله ها دوباره به هم متصل شده و اسپرم وارد مایع منی می شود. این روند، معمولاً طی چند هفته ی اول اتفاق می اُفتد.

عفونت: محل جراحی ممکن است آلوده شود.

باید در نظر گرفت که وازکتومی از عفونت های مقاربتی (STI) جلوگیری نمی کند؛ بنابراین باید از کاندوم استفاده کنید!

 

منبع