سلولیت در بارداری نوعی مشکل پوستی شایعی است که تقریبا بیشتر خانم های باردار به آن دچار می شوند. سلولیت زمانی ایجاد می شود که پوست بدن شبیه به بافت پوست پرتقال شود؛ به همین دلیل نام آن را «سندروم پوست پرتقال» گذاشته اند. این عارضه معمولا در نقاطی از بدن مثل: ران، باسن و شکم دیده می شود.

این عارضه بیشتر در نقاطی دیده می شود که چربی زیر پوستی در آن ناحیه بیشتر از جاهای دیگر باشد. در واقع این بافت های چربی، در لایه بیرونی پوست، بر آمده شده و سلولیت را به وجود می آورند.

این مشکل به دلیل کشش بیش از حد، شکستن یا محکم کشیده شدن فیبر کلاژنی که بافت چربی را به پوست متصل می کند، رخ می دهد و در نتیجه باعث خارج شدن چربی می شود.

سلولیت پوست بدن ممکن است در هر زمانی و بعد از بلوغ نیز ایجاد شود؛ اما معمولا در دوران بارداری و یائسگی بیشتر دیده می شود.

آیا ایجاد سلولیت در بارداری طبیعی است؟

بدن زنان در دوران بارداری دچار تغییرات زیادی می شود که ممکن است منجر به ایجاد سلولیت شود؛ البته افزایش میزان چربی زیر پوست نیز باعث بیشتر شدن این عارضه می شود. بیشتر شدن چربی زیر پوست در دوران بارداری نشانه ی کافی بودن میزان کالری بدن برای شیر دهی است. البته عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث بروز این مشکل در دوران بارداری می شوند.

علت پوست پرتقالی

مثل:

  • تغییرات هورمونی؛
  • عوامل ژنتیکی؛
  • نوع رژیم غذایی و شیوه زندگی.

علت ایجاد سلولیت در بارداری

یکی از دلایل ایجاد این مشکل پوستی در دوران بارداری افزایش سطح استروژن می باشد؛ زیرا یکی از وظایف استروژن این است که بافت چربی را به شکل مرتب و درست در بدن پخش کند. عوامل دیگری هم وجود دارند که باعث افزایش میزان سلولیت در بدن می شوند؛ مثلا:

  1. سن: زنانی که در سنین بالا تری باردار شوند، سلولیت بیشتری دارند.
  2. افزایش وزن: این وضعیت در دوران بارداری طبیعی است، اما افزایش بیش از حد آن، باعث بروز سلولیت می شود.
حتما بخوانید: بی خوابی در بارداری و 20 روش درمان طبیعی
  1. زیاد شدن و تجمع آب در قسمت هایی از بدن.
  2. ورزش نادرست، رژیم غذایی ناسالم و عادت های غلط در زندگی روزمره از دیگر عواملی هستند که منجر به ایجاد این مشکل پوستی می شوند.
  3. عوامل ژنتیکی نیز نقش زیادی در بروز این عارضه دارند.

چگونه از بروز آن جلوگیری کنیم؟

با انجام برخی روش های طبیعی یا پزشکی، در دوران بارداری می توان تا حدودی سلولیت را درمان یا از بروز آن جلوگیری کرد.

روش های طبیعی

  • از مصرف غذاهایی با کالری زیاد خودداری کنید.
  • از غذاهایی که فیبر زیادی دارند؛ مثل: میوه و سبزی جات بیشتر استفاده کنید.
  • گوشت های بدون چربی و ماهی روغنی (بدون مواد افزودنی) مصرف کنید.
  • انجام تمرینات سبک یوگای مخصوص دوران بارداری، موثر هستند.
  • سیگار نکشید.
  • بدن تان را هیدراته نگه دارید و سعی کنید مرتبا آب بنوشید.

روش های درمانی پزشکی

استفاده از لوسیون های ضد سلولیت در نقاط آسیب دیده بدن تا حد زیادی شدت این عارضه را کمتر کرده یا از افزایش آن جلوگیری می کند.

ماده اصلی ترکیبات این لوسیون ها کافئین است که یک زانتن( ادرار آور) است و باعث بیشتر شدن ادرار می شود.

این روش به افزایش جریان خون، در ناحیه مورد نظر، کمک کرده و در نتیجه باعث تحریک سلول ها و از بین بردن چربی اضافی می شود.

ولی باید توجه کنید که مصرف کافئین و زانتن در دوران بارداری ممکن است اثرات منفی داشته باشد و مصرف بیش از حد آن درست نیست؛ به همین دلیل معمولا به خانم های باردار توصیه می شود که بعد از فارغ شدن، از آن ها استفاده کنند.

روش های درمان سلولیت بعد از بارداری

روش های درمانی مختلفی وجود دارد که به درمان این مشکل پوستی بعد از بارداری کمک می کند؛ اما هنوز تحقیقات زیادی در مورد میزان اثر بخشی هر یک از این روش ها انجام نشده است. ولی وقتی که به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید، او با در نظر گرفتن شرایط شما، ممکن است روش های مختلفی را تجویز کند؛ مثلا:

  • سل فینا (Cellfina):

در این روش، پزشک متخصص یک سوزن بسیار نازکی را در زیر پوست قرار می دهد و بعد از ایجاد برش کوچکی، بافت چربی را می شکند.

حتما بخوانید: مصرف آلپرازولام در بارداری چه خطراتی میتواند داشته باشد؟

این روش نوعی روش درمانی غیر تهاجمی (ساب سیژن) بوده و سل فینا نام دستگاهی است که پزشک توسط آن سوزن را  در زیر پوست قرار می دهد تا به بافت های مجاور آسیبی نرساند.

نتایج حاصل از این روش پس از چند روز، قابل مشاهده است و ممکن است تا دو یا سه سال، نیز ادامه داشته باشد.

  • درمان با امواج صوتی:

در این روش با استفاده از ارتعاشات امواج صوتی بافت همبند را در ناحیه آسیب دیده، تحریک می کنند. هدف از انجام این روش، باز سازی کلاژن و بهبود بافت و ظاهر پوست در ناحیه آسیب دیده است.

  • رادیو فرکانسی (پرتو درمانی):

این روش ترکیبی از روش های ماساژ بافت و رادیو فرکانسی است که شامل: امواج فرا صوت، پالس های شعاعی (برای گرم کردن پوست) و نور مادون قرمز ( برای درمان و ترمیم ظاهر سلولیت) می باشد.

  • سلولیز (لیزر درمانی):

در این روش با استفاده لیزر، باند های چربی که در زیر پوست تشکیل شده را می شکنند. در نتیجه بافت های چربی ذوب شده و منجر به آزاد شدن چربی اضافی، کاهش ضخامت لایه چربی، تحریک تولید کلاژن، بهبود الاستیسیته و ظاهر پوست می شود. نتایج حاصل از این روش، ممکن است تا یک سال دوام داشته باشد.

درمان سلولیت در بارداری

  • وکیوم با کمک خلاء:

در این روش از دستگاهی با تیغه های کوچک استفاده می شود. بدین شکل که میله هایی را در زیر پوست قرار داده تا به کمک آن چربی اضافی زیر پوست را از بین ببرند. نتایج این روش، ممکن است تا حدود سه سال دوام داشته باشد.

  • لیپو ساکشن با کمک لیزر:

این روش فقط برای از بین بردن مقدار کمی از چربی ها کاربرد دارد؛ اما اگر لیزر درمانی هم همراه با این روش انجام گیرد، نتیجه بهتری حاصل می شود.

  • Lonithermie:

در این روش قسمت آسیب دیده بدن را با مقداری خاک رس و یا جلبک مخصوص می پوشانند. سپس با استفاده از دو الکترود، جریان الکتریکی ضعیفی اعمال می کنند. این کار به کاهش چربی ها و بهبود ظاهر پوست کمک می کند.

  • اندرمولوژی:

این روش شامل ماساژ عمیق و لیفت کردن پوست ناحیه آسیب دیده به کمک دستگاهی شبیه به وکیوم می باشد و ممکن است چندین جلسه طول بکشد.

حتما بخوانید: علت سر درد در بارداری و راه های درمان بی خطر

نتایج حاصل از آن، احتمالا تا 12 ماه دوام دارد؛ البته ممکن است با انجام این کار پوست بدن تان کبود شود.

  • کربوکسی تراپی:

این روش از جمله راه های درمانی تهاجمی می باشد که طی آن کربن دی اکسید را در زیر پوست قرار داده و جریان خون رسانی را در ناحیه آسیب دیده افزایش می دهند.

در  نتیجه، میزان سلولیت کمتر شده و ظاهر پوست بهبود می یابد. این روش ممکن است باعث ایجاد کبودی پوست شود؛ اما بعد از 7 تا 10 جلسه درمان، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

  • کرایو لیپو لیز:

این روش هم جزو روش های غیر تهاجمی بوده و خاصیت خنک کنندگی دارد. در واقع با منجمد کردن بافت های چربی زیر پوست به از بین بردن چربی های اضافی کمک می کند. نتایج حاصل از آن، معمولا چهار تا شش ماه دوام دارد و باید حتما چندین جلسه آن را تکرار کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

البته این روش بیشتر بافت های بزرگ چربی در زیر پوست را از بین می برد و بر درمان سلولیت اثری نمی گذارد.

  • سونو گرافی:

این روش نیز غیر تهاجمی بوده و با استفاده از امواج صوتی، چربی های اضافی در ران و شکم را از بین می برد.

البته هنوز شواهد قابل قبولی از میزان اثر بخشی مطلوب این روش وجود ندارد؛ اما انجام سونو گرافی به همراه روش مناسب دیگری، ممکن است تا حد زیادی به درمان سلولیت کمک کند.

به غیر از روش های گفته شده، کاهش وزن نیز کمک موثری به درمان سلولیت می کند.

سعی کنید در طول روز بیشتر فعالیت کنید، ورزش کنید و رژیم غذایی مناسب و سالمی داشته باشید. با انجام این کارها، می توانید چربی های اضافه بدن تان را از بین ببرید.

همان طور که می دانید بارداری منجر به تغییرات فیزیکی زیادی در بدن می شود. سلولیت نیز یکی از این تغییرات است که ممکن است نگران کننده باشد؛ اما روش های درمانی زیادی وجود دارند تا به کمک آن ها، بعد از بارداری تان سلولیت را از بین ببرید.

بنابراین بهتر است که نگران نباشید و از تغییراتی که در مسیر مادر شدن تان تجربه می کنید، لذت ببرید.