به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد محققان با کشف یک ابزار جدید، می توانند میزان سیلوسایبین و سایلوسین موجود در قارچ را به طور دقیق و بدون خطا شناسایی کنند.

شناسایی سیلوسایبین و سایلوسین موجود در قارچ؛ پیش زمینه

دولت فدرال آمریکا از دهه 1970 اعلام کرد که دو ماده فعال در قارچ، یعنی سیلوسایبین و سایلوسین، غیرقانونی هستند و به هیچ وجه در عرصه پزشکی نباید از آن ها استفاده شود.

با این حال، بررسی های محققان در سال های اخیر نشان داده است که این دو ماده بی خطر هستند. علاوه بر این، حتی برای درمان بیماری های سرسخت، مثل افسردگی مقاوم در برابر دارو و اختلال استرس پس از سانحه هم مفید هستند.

در حال حاضر، استفاده از این ترکیبات در در عرصه پزشکی فقط در بعضی از مناطق آزاد اعلام شده و در مناطق دیگر همچنان ممنوع است.

به همین خاطر هم پزشکان برای استفاده از این ترکیبات، باید میزان دقیق آن ها را در طول دوره درمان اندازه گیری کنند تا مطمئن شوند که دوز زیادی از آن وارد بدن بیمار نمی شود.

برای حل این مشکل، گروهی از محققان روشی برای شناسایی دقیق میزان این ترکیبات ارائه کرده اند.

شناسایی سیلوسایبین و سایلوسین موجود در قارچ

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند یک روش موثر و کارآمد برای سنجش میزان دقیق سیلوسایبین و سایلوسین موجود در قارچ پیدا کنند.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “با توجه به این که پزشکان به دنبال به کارگیری ترکیبات موجود در قارچ ها برای درمان بی خطر و موثرتر بیماری ها هستند، باید ابزارهای دقیق برای سنجش میزان دقیق این ترکیبات وجود داشته باشد تا دوز مطلوب برای بیمار تعیین شود. از روش پیشنهادی ما در این زمینه می توان استفاده کرد.”

یافته های مطالعه

به همین منظور، محققان از روش کروماتوگرافی مایع با طیف سنجی جرمی متوالی استفاده کردند. آن ها از این طریق توانستند این دو ترکیب را از قارچ استخراج و میزان آن ها را اندازه گیری کنند.

به گفته محققان، قرار است یافته های به دست آمده از این مطالعه با نتایج دو آزمایشگاه مستقل دیگر هم مقایسه شود تا از بابت صحت آن ها اطمینان حاصل شود.