خونریزی ناشی از لقاح می تواند نشانه بارداری شما باشد، اما همه افراد این نوع خونریزی را تجربه نمی کنند. با دکتر چک همراه باشید تا بیاموزید که چه زمانی خونریزی لقاح صورت می گیرد و این خونریزی چه مدت طول می کشد.

زمانی که تصمیم به بارداری می گیرید به شدت در مورد علائم باردار بودن حساس می شوید و می خواهید که هر چه سریع تر از بارداری خود مطمئن شوید ؛ بنابراین بعد از دیدن لکه بینی به این فکر می کنید که آیا این نشانه حاملگی است؟ و می خواهید بدانید که چه موقع خونریزی لقاح اتفاق می افتد؟

در اینجا هر آنچه که باید درباره خونریزی لقاح بدانید را با هم مرور می کنیم:

خونریزی لقاح چیست؟

به طور خلاصه لکه بینی لقاح (خونریزی سبک از واژن) هنگام لقاح تخمک بارور شده در درون رحم ایجاد می شود.

چه زمانی خونریزی لقاح اتفاق می افتد؟

دکتر لورن بارلوگ (استادیار گروه زنان و زایمان و سلامت زنان در دانشکده پزشکی Rutgers NJ) می گوید:«این خونریزی 10 تا 14 روز پس از لقاح و به طور معمول در زمان عادت ماهیانه بعدی شما رخ می دهد.»

خونریزی لقاح چه مدت طول می کشد؟

بعضی اوقات این خونریزی آنقدر جزئی است که حتی متوجه آن نمی شوید یا ممکن است فکر کنید، این یک قاعدگی سبک است. به طور معمول خونریزی یا لکه بینی حداقل برای یک یا دو روز طول می کشد.

آیا همه زنان خونریزی لقاح را تجربه می کنند؟

جواب منفی است. برخی از زنان این نوع خونریزی را تجربه کرده و بعضی هم تجربه نمی کنند. این بدان معنی نیست که اگر متوجه آن نشده باشید ، لقاح صورت نگرفته است.

دکتر زو ویلیامز ( رئیس بخش غدد درون ریز تولیدمثل و ناباروری در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا) می گوید :«زنان همیشه از خود سوال می کنند که آیا خونریزی بعد از لقاح خوب است یا خیر؟ اما در واقع این تشخیصی است که پس از رخ دادن آن باید بررسی شود.» اگر لکه بینی داشتید، احتمالاً نمی توانید متوجه شوید که این خونریزی مربوط به چیست؛ برای تشخیص آن حتما باید آزمایش بارداری انجام دهید.

چگونه می توانیم از خونریزی یا لکه بینی بعد از لقاح مطلع شویم؟

تفاوت عادت ماهیانه با خونریزی بعد از لقاح

حتما می دانید که عادت ماهیانه “عادی و همیشگی” تان به چه صورت است. اگر تصمیم به بچه دار شدن گرفته اید و به نظر می رسد این بار یک عادت ماهیانه متفاوتی را تجربه کرده اید و این خونریزی یا لکه بینی  فقط یک روز طول کشیده، ممکن است باردار باشید. فقط با گذر زمان متوجه باردار شدن خود میشوید. حالا چه کار باید کرد؟ دکتر بارلوگ می گوید :« یک هفته پس از لکه بینی صبر کنید، سپس آزمایش بارداری انجام دهید».

چند روز بعد از لقاح، تست بارداری مثبت را مشاهده خواهید کرد؟

دکتر ویلیامز می گوید : « در حالی که هر آزمایش آستانه متفاوتی برای حساسیت دارد، اولین تستی که می توانید انجام دهید حدود چهار یا پنج روز قبل از شروع قاعدگی بعدی شماست. اگر جواب منفی بود، تست را چند روز بعد تکرار کنید.

تست بارداری

آیا مطلب دیگری در مورد خونریزی زودتر از موعد در دوران بارداری وجود دارد که باید بدانیم؟

اگر از قبل می دانید که باردار هستید و متوجه لکه بینی شده اید، ممکن است آنچه را که «خونریزی سه ماهه اول» نامیده می شود را تجربه کنید. باید بدانید که حدود 15 تا 25 درصد از خانمها در چند ماه اول بارداری دچار خونریزی سبک یا لکه بینی می شوند. معمولاً دلیلی برای نگرانی وجود ندارد اما باید تحت نظر پزشک باشید.

دکتر بارلوگ میگوید: « به طور کلی هرگونه خونریزی در اوایل بارداری امری معمول اما طبیعی نیست و باید با پزشک خود تماس بگیرید.خبر خوب این است که در بیشتر موارد با خونریزی زودتر از موعد، روند حاملگی خود را ادامه خواهید داد و مشکلی برایتان پیش نخواهد آمد.

 

منبع