طبق مطالعاتی که به تازگی انجام شده مشخص شد كه استرس کار و سلامت قلب و عروق به نوعی با هم در ارتباط هستند، اما نحوه این ارتباط هنوز کاملاً مشخص نیست. اخیراً یک مطالعه جدید اثرات یک نوع استرس منحصر به فرد را بررسی کرده است. برای آگاهی از نتیجه این تحقیقات با دکتر چک همراه باشید…

طبق گزارش انجمن قلب (AHA)، استرس ممکن است خطر ابتلا به بیماری های قلبی از جمله فشار خون و سطح کلسترول را افزایش دهد.

یکی از منابع اصلی استرس، محل کار است.

یک بررسی در سال 2015 که بر روی 27 مطالعه که در مجله« Current Cardiology ReportsTrusted Source »وجود داشتند انجام شد که نتیجه این بررسی نشان داد که ارتباطی بین استرس شغلی و خطر بروز بیماری عروق کرونر قلب و سکته مغزی دیده شده است.

با این حال محققان دریافتند که یکی از انواع استرس هایی که معمولا توسط افراد شاغل احساس می شود، مرتبط با این است که این افراد باید همزمان کار و زندگی خانوادگی شان را متعادل کنند.

بررسی بیشتر درباره این موضوع می تواند به متخصصان و کارشناسان کمک کند تا مشکلات قلبی و عروقی را بهتر شناسایی و درمان کنند. این نتیجه این تحقیقات در مجله انجمن قلب آمریکا چاپ شده است.

برقرار نکردن تعادل بین کار و زندگی خانوادگی چه تبعاتی در پی دارد؟

سازمان بهداشت جهانی آمریکا (WHO) اعلام کرده در حال حاضر بیماری های قلبی و عروقی عامل اصلی مرگ در جهان هستند.

متخصصان بهداشت می توانند نمره سلامت قلب و عروق افراد را تعیین کنند. این نمره براساس هفت معیار که چند نمونه از این معیار ها شامل رژیم، فشار خون و سطح فعالیت بدنی است، تعیین می شود. محققانی که مطالعه جدید را انجام داده اند از این نمره استفاده کرده اند تا بررسی کنند که چگونه استرس کار و محیط خانوادگی می تواند بر سلامت قلب تأثیر بگذارد.

در این مطالعه مشخص شد که « نوعی تعارض بین نقش هایی که فرد در محیط کاری و خانوادگی با آن ها مواجه است وجود دارد. و این نقش ها از جهاتی با همدیگر ناسازگار هستند.»

بیش از 11000 کارگر 35 تا 74 ساله از شش ایالت برزیل در این مطالعه شرکت کردند. شرکت کنندگان سوابق تحصیلی و کاری متنوعی داشتند و این مطالعه شامل تعداد کمی از زنان نیز بود.

هر یک از شرکت کنندگان پرسشنامه ای را برای تعیین اینکه چگونه شغل آنها بر زندگی خانوادگی شان و زندگی خانوادگی بر کار آن ها تاثیر می گذارد را پر کردند.

محققان نمرات سلامت قلب و عروق شرکت کنندگان را با استفاده از ترکیبی از معاینات بالینی، نتایج آزمایشگاهی و پرسشنامه محاسبه کردند.

تأثیرات نابرابر کار و زندگی بر روی زنان و مردان

تجزیه و تحلیل نشان داد تفاوت های جنسی تاثیرات جداگانه ای بر روی اثرات کار و زندگی خانوادگی بر روی یکدیگر دارند. طبق نتایج مشخص شد که مردان مداخلات کمتری در خانواده دارند  و زمان بیشتری به مراقبت شخصی و اوقات فراغت خود اختصاص می دهند‌ ؛البته هر دو جنس میزان مشابهی از تاثیرات خانوادگی بر روی کیفیت کارشان را گزارش کردند.

با این حال، زنان شرایط نامناسب تری داشتند. تعداد زیادی از زنان از درگیری های مکرر بین کار و زندگی خانوادگی خبر دادند و از نظر سلامت قلب و عروق اوضاع خوبی نداشتند.

دکتر« ایتامار سانتوس »(نویسنده ارشد مطالعه) می گوید: « نتیجه این مطالعه برای ما جالب بود ،زیرا در مطالعه قبلی که انجام دادیم مشخص شده بود که استرس شغلی مردان و زنان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار داده است.»

می توان یک توضیح ساده در مورد این که چرا در مطالعه جدید این تفاوت ها ظاهر شد داد و آن را با نقش های جنسیتی – سنتی مرتبط دانست. دکتر« جینا پرین لوندبرگ» (مدیر کلینیک مرکز قلب زنان در آتلانتا) می گوید: « به نظر می رسد برخی از زنانی که مشاغل پر استرس دارند از سلامت قلبی ضعیفی برخوردارند. به دلیل اینکه احساس مسئولیت پذیری زنان در قبال خانواده بسیار بیشتر از مردان است . آن‌ها حاضرند برای خانواده بیشتر از مردان از اوقات فراغت خود بگذرند و از خود گذشتگی کنند.
بنابراین آن ها برای احساس آرامش بیشتر نیاز دارند وقت بیشتری را در خانه بگذرانند تا کارهایشان را مطابق میل خود انجام دهند. »

وی در ادامه توضیحات این مطالعه را به دلیل حجم زیاد نمونه ها، پیشینه متنوع شرکت کنندگان و تعادل میان زنان و مردان «به خوبی طراحی شده» عنوان می کند.

با این حال برخی بر روی عناصر مطالعه، افکار و احساسات شرکت کنندگان تمرکز کرده اند و این ممکن است نتایج را غرض مندانه  و از حالت عادی خارج کند.

چگونه با استرس کنار بیاییم؟

این مطالعه نشان داد که همه ما به تعادل مناسبی بین کار و زندگی مان نیاز داریم. با این حال گفتن این حرف خیلی راحت تر از عمل کردن به آن است؛ چرا که همه می دانیم حفظ تعادل بین کار و زندگی چقدر مشکل است!

دکتر سانتوس امیدوار است که یافته های جدید به کاهش استرس بیانجامد و پزشکان را ترغیب کند که هنگام معاینه افراد به دنبال نشانه های استرس باشند.

دکتر سانتوس می گوید: «ما نمی خواهیم استرس را از بین ببریم ؛چرا که اگر اندکی استرس در زندگیمان نداشته باشیم ممکن است دست از تلاش کردن برداریم، اما باید یاد بگیریم که چگونه با آن زندگی کنیم تا عواقب بد استرس شدید را تجربه نکنیم.»

روش های مختلفی برای کاهش سطح استرس وجود دارد، می توانید برای کاهش استرس نگه داری از یک حیوان خانگی را امتحان کنید و یا از روش های موجود دیگری که موثرند استفاده کنید. با پیدا کردن گزینه مناسبی که بر ما تاثیر دارد می توانیم بیشتر و بهتر از زندگی و کارمان لذت ببریم.

دکتر سانتوس و گروه او اکنون قصد دارند از همان شرکت کنندگان تا یک دهه استفاده کنند و بر روی آن ها مطالعات و روش های مختلفی را امتحان کنند تا اطلاعات بیشتری درباره استرس و راه های کم کردن آن کسب کنند.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در زندگی روزانه تان حجم زیادی از استرس را تحمل می کنید یا نمی توانید بین کار و زندگی خانوادگی تان تعادل برقرار کنید، لطفاً نظرات و تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید…


مطالب مرتبط :

11 کار خطرناکی که هر روز بدون توجه به عواقب آن را انجام می دهیم
با پوشیدن این لباس ها سلامتی تان به خطر می افتد
27 غذای مقوی حاملگی که خوردن آنها باعث افزایش نیروی بدنتان می شود

 

منبع