هفته یازدهم بارداری زمان مناسبی است تا با همسرتان برای رفتن به سفر برنامه ریزی کنید و از این دوران لذت ببرید. توصیه می کنیم که سه ماهه دوم بارداری به مسافرت بروید؛ چرا که این دوران انرژی تان بیشتر است و شک داریم که وقتی وارد سه ماهه سوم بارداری شدید دل تان بخواهید دیگر از خانه خارج شوید. رفتن به مسافرت در این سه ماهه دوم بارداری زمان خوبی است تا این اتفاق خوب را  جشن بگیرید و  از این زمان استفاده کنید. این هفته فرصت خوبی برای ریلکس کردن است.

در این مقاله از سایت دکتر چک به تمام اطلاعاتی که در رابطه با هفته 11 بارداری نیاز دارید، اشاره کرده ایم.

علائم هفته یازدهم بارداری

علائم هفته یازدهم بارداری

این هفته هنوز بدن گیج و سر دردگم است. هنوز نمی توانید کاملا احساس آرامش کنید؛ زیرا میزان هورمون ها همچنان در حال کم و زیاد شدن است و هنوز حالت تهوع دارید. کافی است فقط چند هفته دیگر صبر کنید تا سه ماهه اول بارداری (شدت علائم بارداری در این دوران به بدترین حالت خود می رسد) تمام شود. در قسمت زیر به علائم و نشانه هایی اشاره می کنیم که در هفته یازدهم با آن ها مواجه می شوید:

حالت تهوع: این هفته حال تان خوب نیست و از این وضعیت خسته شده اید. تا چند هفته دیگر حال تان بهتر خواهد شد و این روزها را فراموش خواهید کرد.

حتما بخوانید: درمان سریع حالت تهوع در بارداری با 10 روش طب سنتی

ترشحات واژن: احتمالا این مدت باید از نوار بهداشتی استفاده کنید؛ در دوران بارداری ترشحات واژنتان زیاد می شود. دیدن ترشحات واژن در هفته یازدهم بارداری شیوه ای است که بدن برای خارج کردن تراوش ها از طریق واژن و رحم انجام می دهد.

باد معده: متاسفانه باد معده بخشی از دوره بارداری است. اگر این شرایط خسته تان کرده، توصیه می کنیم رژیم غذایی تان را کاملا زیر نظر بگیرید و خوراکی های باد دار، مثل: لوبیا، کلم بروکلی، خوراکی های سرخ کرده و دسر نخورید. مایعات فراوان بنوشید و مصرف خوراکی های غنی از فیبر را فراموش نکنید.

حتما بخوانید: درمان سریع نفخ شکم در بارداری با 7 روش خانگی

تغییر خلق و خوی: حتما این هفته یک لحظه حال تان خوب است و دوباره چند دقیقه دیگر ناراحت و غمگین می شوید. این شرایط کاملا طبیعی است که علت آن تغییر میزان هورمون ها در بدنتان است. برای کنترل این شرایط، از انجام حرکات ورزشی جسمانی و ذهنی، مثل یوگا، غافل نشوید. اگر این تغییرات خیلی زیاد و و ناگهانی بودند یا سابقه مشکلات ذهنی، مثل افسردگی یا اضطراب دارید، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید.

خستگی مفرط: این هفته حسابی انرژی تان گرفته شده، اما از سه ماهه دوم انرژی تان را دوباره به دست خواهید آورد. تا آن موقع، حسابی استراحت کنید.

گرفتگی عضلات پاها: این عارضه این هفته حسابی کلافه تان می کند و در برنامه خوابی تداخل ایجاد می کند. نوشیدن فراوان مایعات و آب، مانع از گرفتن عضلات پا می شود. علاوه بر این، بهتر است که میزان پتاسیم و منیزیم مصرفی خود را در رژیم غذایی تان بررسی کنید.

حتما بخوانید: علت گرفتگی ساق پا در دوران بارداری و روش های درمان خانگی

تیره شدن پوست: حتما یکی از همین روزها از خواب بیدار می شوید و پیش خود می گویید که این خط های سیاهی که پایین تر از وسط شکمتان پدید آمده چیست و چه دلیلی دارد. بسیار خب، باید بگوییم که این نشانه کاملا طبیعی است و به آن linea nigra (خط لینا نیگرا) می گویند. تغییرات هورمونی علت ایجاد این خطوط است و البته این خطوط همیشگی نیستند و بعد از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد ناپدید خواهند شد. خصوصا اگر به نوزادتان شیر دهید به دلیل وجود هورمون هایی که در فرآیند شیردهی نقش دارند، این خطوط کم رنگ تر می شوند.

خانم هایی که هفته یازدهم بارداری شان است و دوقلو باردار هستند، میزان هورمون های شان بیشتر است و این به آن معناست که علائم و نشانه ها را با شدت بیشتری احساس می کنند و وزن شان بیشتر بالا می رود. هر دو حالت کاملا طبیعی هستند. در چند هفته آینده دیگر خبری از حالت تهوع نخواهد بود و حتی سطح انرژی تان بیشتر خواهد شد.

هفته یازدهم بارداری باید انتظار چه چیزی داشته باشم؟

این هفته چندین مورد از نشانه و علائمی که ذکر کردیم را تجربه خواهید کرد. البته باید بدن درد را به آن ها اضافه کنیم؛ زیرا چیزهای زیادی در بدنتان در حال تغییر هستند؛  و سرعت رشد مو و ناخن های تان بیشتر می شود. در نهایت توصیه می کنیم که بیشتر استراحت کنید.

تغییرات شکم در هفته یازدهم بارداری

شکل جنین در هفته 11 بارداری

در هفته یازدهم بارداری به سختی می توان تشخیص داد که جلو آمدن شکم تان به خاطر نفخ معده است یا در نتیجه بارداری. اگر بارداری اول تان باشد، در هفته یازدهم شکم تان جلو نمی آید. خانم هایی که بارداری دوم شان است و آن هایی که دو قلو باردار هستند، زودتر از مادرهای دیگر شکم شان جلو می آید.

حتما بخوانید: درمان ترش کردن معده در بارداری با طب سنتی

ممکن است که این هفته شکم تان به طرز چشمگیری تغییر کند یا اصلا تغییری دیده نشود؛ اما از این که سینه هایتان تا این اندازه تغییر می کنند حسابی تعجب خواهید کرد. توصیه می کنیم از سوتین های راحت تری استفاده کنید. بعد از تولد نوزاد تان هم سوتین های شیردهی تهیه کنید.

احتمالا این هفته هنوز هم به خطر سقط شدن جنین فکر می کنید. حق دارید، نمی شود نگران نبود! اما وقتی که در سونوگرافی ضربان قلب بچه تان را شنیدید و او را دیدید، خطر سقط بسیار کم می شود. به محض این که وارد سه ماهه دوم بارداری شوید، فقط این خطر تا 1 درصد تهدیدتان می کند.

اندازه جنین در هفته یازدهم بارداری چقدر است؟

در هفته یازدهم بارداری، جنین به اندازه یک عدد لیمو ترش و حدود 4.06 سانتی متر است و حدود 7.08 گرم وزن دارد. این هفته نسبت سر به بدن جنین برابر 1:1 است (این نسبت تغییر خواهد کرد).

هفته یازدهم بارداری برابر با ماه چندم است؟

دوره بارداری 40 هفته زمان می برد، پس پزشکان تعداد روزهای بارداری را بر اساس تعداد هفته ها، و نه تعداد ماه ها، حساب می کنند. اما برای این که بدانید، باید بگوییم که هفته یازدهم بارداری برابر است با ماه دوم و هفته سوم بارداری. فقط سه هفته دیگر به شروع سه ماهه دوم بارداری زمان باقی مانده است.

آیا در هفته یازدهم بارداری شکم جلو می آید؟

قطعا پاسخ این سئوال بله است. شکی در این نیست که بدن خانم ها با هم فرق دارد؛ اما از این هفته شکم جلو می آید؛ خصوصا اگر دو قلو باردار باشید یا این که بارداری دوم تان باشد.

گاهی اوقات، اولین نشانه برآمده شدن شکم، ظاهر دایره مانند آن نیست، بلکه تنگ شدن کمر شلوار جین یا دامن مورد علاقه تان است. وقت آن رسیده که از لباس های مخصوص دوران بارداری استفاده کنید.

آیا در هفته یازدهم بارداری حرکات جنین را احساس می کنیم؟

حرکت جنین در هفته 11 حاملگی

بی شک دل تان می خواهد هر چه زودتر لگد زدن و حرکت کردن فرزندتان را احساس کنید. این هفته کمی برای تجربه این حس زود است و تا حدود سه ماهه دوم بارداری اتفاق نمی افتد؛ زیرا جنین هنوز کوچک است. اما نگران نباشید! تا چند هفته بعد لگدهای او را احساس خواهید کرد.

انجام سونوگرافی در هفته یازدهم بارداری

شما نمی توانید ببینید اما در هفته یازدهم بارداری جنین با خوشحالی در حال حرکت در شکم تان است. جنین یازده هفته ای پوست شفافی دارد و از یک طرف می توان طرف دیگر بدنش را دید. اما به مرور زمان پوستش تیره تر و کدر می شود. این هفته دیگر خبری از پرده در میان انگشتان دست یا پای نوزاد نیست. دندان ها جوانه زده اند و فولیکول های مو و بسترهای ناخن در حال شکل گرفتن هستند.

از این هفته تا حدود هفته چهاردهم، باید قرار اولین ملاقات با پزشک را تنظیم کرده باشید. در اولین قرار ملاقات باید آزمایش خون و نوع ویژه ای از سونوگرافی با نام NTS را انجام دهید. در حین سونوگرافی در این هفته، پزشک متخصص یا تکنسین سونوگرافی پشت گردن نوزاد را اندازه می گیرد. اگر این اندازه ها غیر طبیعی باشند، به عنوان نشانه ای از وجود اختلال های کروموزومی تشخیص داده می شود. سپس با آزمایش خون می توان کم یا زیاد بودن سطح هورمون ها را تشخیص داد. بعد از این که پزشک جواب آزمایش خون و NTS را دید، درباره خطر وجود هر نوع اختلال کروموزومی اطلاع خواهد داد.

حتما بخوانید: جوش زدن در بارداری و 10 روش درمان فوری در خانه

خانم هایی که هفته یازدهم بارداری شان است و دو قلو دارند، در تست سونوگرافی می توانند یک یا هر دو جفت و بند نافشان را ببینید. اگر جنین ها یک جفت مشترک داشته باشند، دوقلوهای همسان خواهند بود. اگر دو جفت جداگانه داشته باشند، دوقلوهایتان ناهمسان خواهند بود. اگر هر دو جنین یک جفت داشته باشند، مادر باید به طور مرتب چک آپ دهد تا مطمئن شد که هر دو جنین به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می کنند.

نکات مخصوص هفته یازدهم بارداری

بیشتر کلسیم مصرف کنید

مصرف روزانه 1.000 میلی گرم کلسیم را در برنامه روزانه تان قرار دهید تا سالم و قوی بودن دندان ها و استخوان های کودکتان را تضمین کنید. محصولات لبنی مثل: شیر، ماست و پنیر پاستوریزه از گزینه های خوب برای دریافت کلسیم هستند. از جمله منابع دیگر غنی از کلسیم می توان به بادام، ماهی سالمون، توفو و تخم مرغ اشاره کرد.

حتما بخوانید: خواص آب نارگیل در بارداری؛ فواید و تاثیر نارگیل در زیبایی جنین

پیاده روی کنید

پیاده روی کردن یکی از بهترین حالت های ورزش کردن در دوران بارداری است؛ زیرا بی خطر و آسان است، برای مفاصلتان خوب است و در کل یک ورزش خوب به حساب می آید. اگر بار اول تان است که می خواهید ورزش کنید، پیاده روی بهترین گزینه موجود است؛ زیرا آزادید که هر چقدر که دل تان می خواهد راه بروید و به آرامی ورزش کنید. علاوه بر این، هوای تازه و داشتن حرکت برای تسکین حالت تهوع موثر است. موقع پیاده روی حتما به مقدار کافی آب بنوشید. ساعت های گرم روز را برای پیاده روی تان انتخاب نکنید.

با خوردن خوراکی های سالم مانع از سوزش معده شوید

حالت تهوع و باد معده به اندازه ای آزار دهنده هستند که درد سوزش معده در مقابل آن ها ناچیز است. در هر وعده غذایی، مقدار کمتری غذا بخورید و هرگز سراغ خوراکی های چرب و ادویه دار نروید تا از رفلاکس اسید معده تان جلوگیری کنید. بد نیست به این نکته هم توجه کنید که نباید فورا بعد از غذا خوردن بخوابید یا دراز بکشید تا سیستم گوارش تان به هم نریزد.

بیشتر مراقبت پوست خود باشید

در هفته یازدهم بارداری پوست هنوز خیلی رشد نکرده است؛ پس این هفته زمان خوبی برای توجه کردن به نشانه های کش آمدن پوست است. هیچ راه حلی مطمئنی وجود ندارد که بتوان از بروز این شراط جلوگیری کرد.گاهی اوقات زنتیک مسئول بروز این نشانه ها است اما اگر به طور مرتب پوست تان را مرطوب کنید، آب فراوان بنوشید و موادی با ارزش غذایی بالا مصرف کنید که پوست را تقویت کند، مثل: ویتامین های C، E، B2، و B3 و زینک، سلامت پوست تان را تضمین می کنید.

چک لیست هفته یازدهم بارداری

مواردی که در هفته یازدهم بارداری باید به آن ها توجه کنید:

  • وقت آن رسیده که از لباس های مناسب برای بارداری استفاده کنید.
  • برای مسافرت برنامه ریزی کنید.
  • فهرستی از چیزهایی آماده کنید که دوست دارید به عنوان هدیه دریافت کنید.