به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد افرادی که ساعات غذا خوردنشان را به کمتر از هشت ساعت روزانه کاهش می دهند، یا به عبارتی از رژیم با محدودیت زمانی تبعیت می کنند، احتمال مرگ به خاطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آن ها بیشتر است.

به گفته محققان، افرادی که فقط هشت ساعت در روز غذا می خورند یا به عبارت دیگر از برنامه غذایی با محدودیت زمانی تبعیت می کنند، در مقایسه با آن هایی که 12 تا 16 ساعت در طول روز مشغول غذا خوردن هستند، ریسک مرگ در اثر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در آن ها بیشتر است.

برنامه غذایی با محدودیت زمانی و بیماری قلبی عروقی؛ پیش زمینه

در رژیم با محدودیت زمانی که یک نوع رژیم روزه داری متناوب محسوب می شود، فرد فقط ساعت مشخص و محدودی را در طول روز می تواند غذا بخورد. معمولا فرد فقط بین 4 تا 12 ساعت در طول روز اجازه غذا خوردن دارد.

بسیاری از افرادی که از این رژیم غذایی تبعیت می کنند، معمولا فقط هشت ساعت اجازه غذا خوردن دارند و 16 ساعت نباید چیزی بخورند.

این نتایج در حالی به دست آمده است که در مطالعات قبلی گفته شده بود این سبک از روزه داری مزایای زیادی برای بدن دارد؛ مثل کاهش فشار خون، بهبود میزان گلوکوز خون و کلسترول.

به گفته نویسنده ارشد مطالعه، “شاهد این هستیم که در سال های گذشته، کاهش زمان غذا خوردن به هشت ساعت در روز حسابی محبوب شده است. عمدتا هم به خاطر کاهش وزن و افزایش سلامت بدن از این سبک تبعیت می شود. با این حال، تاکنون به پیامدهای بلند مدت این سبک، یعنی افزایش ریسک مرگ به هر دلیلی و مرگ در اثر ابتلا به بیماری قلبی عروقی، اشاره ای نشده بود.”

برنامه غذایی با محدودیت زمانی و بیماری قلبی عروقی

درباره مطالعه

در این مقاله، محققان تاثیر برنامه غذایی با محدودیت زمانی هشت ساله در بلند مدت را بررسی کرده اند.

به همین منظور، آن ها داده های موجود در چندین پایگاه داده که متعلق به 20.000 نفر بود را بررسی کردند.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد افرادی که روزانه کمتر از هشت ساعت غذا می خوردند، ریسک مرگ در اثر ابتلا به بیماری قلبی عروقی تا 91 درصد در آن ها بیشتر می شود.

حتی این سبک غذایی به ضرر بیماران مبتلا به بیماری قلبی و سرطان هم هست.

محققان با بررسی بیماران مبتلا به این عارضه قلبی به این نتیجه رسیدند که این دسته از افرادی که روزانه کمتر از ده ساعت غذا می خورند، ریسک مرگ در اثر بیماری قلبی یا سکته قلبی تا 66 درصد در آن ها بیشتر می شود.

به گفته محققان، این رژیم غذایی نمی تواند احتمال مرگ در اثر ابتلا به هر نوع بیماری را کم کند.

جالب است که محققان با بررسی بیماران سرطانی به این نتیجه رسیدند که اگر این بیماران روزانه بیشتر از 16 ساعت غذا بخورند، ریسک مرگ در اثر سرطان در آن ها کم می شود.