هنگامی که بیماران سرطانی تحت درمان قرار می گیرند، معمولا وزن شان زیاد می شود که عمدتا به خاطر افزایش حجم چربی است. این گروه از بیماران می توانند در دوره درمان از رژیم غذایی مدیترانه ای تبعیت کنند.

به تازگی مقاله ای منتشر شده است که مزایا و فواید این رژیم غذایی در بزرگسالان مبتلا به سرطان را بررسی کرده است.

بیماران سرطانی و رژیم غذایی مدیترانه ای؛ پیش زمینه

تاکنون حداقل 20 میلیون نفر در سراسر جهان به سرطان مبتلا شده اند. روش های درمان این عارضه معمولا عوارض جانبی متعددی دارد؛ مثل تسریع روند افزایش سن، تحریک ابتلا به بیماری های متابولیک مزمن و کاهش کیفیت زندگی.

علاوه بر این، شروع زود هنگام یائسگی، اختلال در قدرت شناختی، کاردیو میوپاتی (بیماری های ماهیچه قلب)، خستگی مفرط و کاهش وزن هم از سایر پیامدهای ابتلا به این بیماری است.

با ورزش و رژیم غذایی می توان این عوارض را کمتر کرد؛ با این حال، هنوز شواهد زیادی در این زمینه وجود ندارد.

ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری های مزمن مثل دیابت نوع دو و بیماری قلبی عروقی با تبعیت از رژیم غذایی مدیترانه ای کم می شود.

در این رژیم غذایی باید ماهی، میوه و سبزیجات، حبوبات، خشکبار و روغن زیتون زیاد مصرف شود. در خوردن لبنیات نباید زیاده روی شود. بعلاوه، گوشت قرمز و خوراکی های فراوری شده هم باید محدود شود.

شواهد به دست آمده از مطالعات قبلی نشان می دهد که این رژیم غذایی، به ترتیب 22 درصد و 13 درصد ریسک مرگ ناشی از سرطان پروستات و سرطان سینه را کم می کند.

بیماران سرطانی و رژیم غذایی مدیترانه ای

درباره مطالعه

محققان به منظور انجام این مطالعه، 15 مقاله با موضوع تبعیت بیماران سرطانی از رژیم غذایی مدیترانه ای را بررسی کردند.

شرکت کنندگان 10 مطالعه را صرفا خانم های مبتلا به سرطان پستان و پنج مطالعه دیگر را بیماران مبتلا به سرطان پروستات، لوسمی حاد میلوئیدی و سرطان ریه تشکیل می دادند.

هدف از انجام اکثر این مطالعات، بررسی کاهش وزن در این دسته از بیماران عنوان شده بود. البته در سایر مطالعات هم هدف بررسی کاهش میزان واسطه های التهابی، بهبود رژیم غذایی یا تثبیت وزن بود.

یافته های مطالعه

در شش مقاله گفته شده بود که وزن بیماران سرطانی با تبعیت از این رژیم غذایی کم می شود. در هفت مطالعه به کاهش شاخص توده بدنی و در یک مطالعه به کاهش حجم چربی  اشاره شده بود.

علاوه بر این، محققان اعلام کرده بودند که نشانگرهای گلوکوز، نشانگرهای بیماری قلبی عروقی از جمله تری گلیسیرید و کلسترول در بدن این بیماران کم شده بود.

البته به گفته محققان در حال حاضر، شواهدی که از فواید رژیم غذایی مدیترانه ای وجود دارد، فقط مربوط به خانم هایی است که دوره درمان سرطان سینه را تکمیل کرده اند.

بیماران سرطانی؛ نتیجه گیری

به طور کلی، محققان با بررسی مقالات جدید به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی مدیترانه ای موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می شود.