رژیم غذایی دوران یائسگی

بسیاری از غذاها ممکن است در هنگام یائسگی باعث ایجاد عوامل آزاردهنده‌ای مانند گرگرفته و یا بی‌خوابی شود. دانستن اینکه چه غذاهایی باعث این‌گونه عوامل می‌شود می‌تواند به شما کمک کند تا از این‌گونه عوارض در دوران یائسگی جلوگیری کنید.  در این مقاله از دکتر چک قصد داریم تا رژیم غذایی دوران یائسگی و غذاهایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید را به شما عزیزان معرفی کنیم.

ایمی جیمسون این متخصص تغذیه و فیزیولوژیست ورزش می‌گوید پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به‌طورکلی ایده خوبی برای داشتن بدن سالم است زیرا یک رژیم غذایی سالم و متعادل به‌ویژه برای خانم‌هایی که نزدیک سن یائسگی هستند یا دوران یائسگی خود را پشت سر می‌گذارند بسیار لازم است. ایمی جیمسون می‌گوید تغذیه مناسب می‌تواند تغییراتی در احساس شما در مورد علائم یائسگی مانند نوسانات خلقی، گرگرفتگی و خستگی شود. همچنین می‌تواند اضافه‌وزن را بهبود بخشد. زنان در سن یائسگی باید اطمینان حاصل کنند که مقادیر زیادی غلات سبوس‌دار، میوه و سبزی‌ها تازه و پروتئین بدون چربی را در رژیم غذایی خود دارند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۹ انجام شد و در مجله یائسگی در آوریل سال ۲۰۱۹ منتشر شد نشان می‌دهد، زنانی که از رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی‌جات استفاده می‌کنند کمتر از دیگر زنان علائم یائسگی را تجربه می‌کنند.  کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین می‌تواند روند ایجاد علائم دوران یائسگی را کاهش دهد و به شما برای داشتن جسمی سالم کمک کند.

غذاهایی که ممکن است علائم یائسگی تشدید کنی

غذاهای فرآوری شده

ایمی جیمسون می‌گوید درست است که چیپس سیب‌زمینی و کلوچه‌ها ممکن است طعم خوبی داشته باشند اما آن‌ها معمولاً دارای مقادیر زیادی سدیم هستند و پر از قندهای اضافه‌شده هست که باعث می‌شود آب را در خود حفظ کرده و بعد از خوردن آن‌ها احساس نفخ کنید. به‌جای استفاده از چیپس و کلوچه‌ها بهتر است از یک میان وعده سالم‌تر مانند کره بادام‌زمینی یا پنیر رشته‌ای استفاده کنید.

غذاهای ادویه‌دار

به گفته انستیتوی ملی ، غذاهای گرم می‌توانند باعث تعریق و گرگرفتگی شوند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که برای طعم دار کردن غذا از ادویه استفاده می‌کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از ادویه‌های سردتری مانند زردچوبه زیرِ و یا ریحان استفاده کنید.  این ادویه‌ها گرم نبوده و علائم گرگرفتگی و حرارت زیاد دوران یائسگی را افزایش نمی‌دهد.

فست فود

درست است که غذاهای فست فود طعم خوبی دارند و به‌راحتی آماده می‌شوند اما این غذاها غالباً دارای چربی زیادی هستند. به گفته انجمن قلب آمریکا غذاهای چرب می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهند، همان‌طور که می‌دانید خانم‌ها پس از وارد شدن به دوره یائسگی بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی قرار دارند. همچنین این نوع غذاها می‌تواند علائم یائسگی را تشدید کند. اگر شما به دنبال غذاهای سالمی هستید که در مدت‌زمان کوتاهی درست شوند بهتر است از باقیمانده غذاهای خود در یخ‌زن استفاده کنید. اگر مجبور هستید  یک وعده غذایی خود را در حین پرواز میل نمایید بهتر است از گزینه‌های سالم‌تر منو استفاده نمایید.  یک ساندویچ مرغ کباب شده یا یک نان سبوس‌دار کامل با کاهو و گوجه‌فرنگی جایگزین خوبی برای فست فود خواهد بود.

مقاله زیر هم به دردتون میخوره ، حتما بخونیدش :

علل و درمان یائسگی زودرس در زنان

الکل

اگرچه همه نوشیدنی‌های الکلی به‌اندازه هم مضر و خطرناک نیستند، اما دلایل بسیاری وجود دارد که خطرات مصرف الکل را نشان می‌دهد و در همه‌جا متخصصین توصیه می‌کنند که مصرف الکل را در حد متوسط نگه‌دارید. در دستورالعمل‌های غذایی ایالات‌متحده آمده ، نوشیدن بیش از یک نوشیدنی برای زنان و دو نوشیدنی برای مردان توصیه نمی‌شود.  طبق گزارش انجمن یادگیری آمریکای شمالی زنانی که روزانه بین دو تا پنج نوشیدنی می‌نوشد یک و نیم برابر بیشتر از سایر زنان خطر ابتلا به سرطان سینه رادارند. همچنین نوشیدن سنگین الکل می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را نیز افزایش دهد. ایمی جیمسون می‌گوید علاوه بر این برخی از زنان با مصرف الکل دچار گرگرفتگی می‌شوند که در دوران یائسگی بسیار رنج‌آور هست.

الکل ممکن است علائم یائسگی تشدید کنی

در این‌که الکل علائم یائسگی را تشدید می‌کند شکی نیست. اگر هنوز هم می‌خواهید گاهی اوقات کمی الکل بنوشید به شما پیشنهاد می‌کنیم شراب سفید یا آبجو بنوشید زیرا شراب سفید و آبجو  از سایر نوشیدنی‌ها الکل کمتری تولید می‌کند.

کافئین

در یک مطالعه که در سال ۲۰۱۵ در مورد زنان یائسه انجام شد نشان می‌دهد زنانی که کافئین مصرف می‌کنند بیشتر از زنانی که کافئین مصرف نمی‌کنند دچار گرگرفتگی و بی‌قراری در دوران یائسگی می‌شوند. اگر می‌خواهید یک نوشیدنی گرم میل کنید به شما پیشنهاد می‌کنیم که یک فنجان زنجبیل داغ یا دمنوش نعنا و یا از ترکیب هر دو به‌جای کافئین استفاده کنید. حتی اگر به انرژی بیشتری در صبح احتیاج دارید می‌توانید به‌جای تکیه کردن بر کافئین که باعث تشدید علائم یائسگی می‌شود، از پیاده‌روی صبحگاهی استفاده کنید.

گوشت‌های چرب

گوشت‌های چربی‌دار علاوه بر داشتن چربی اشباع‌شده بسیار زیاد می‌تواند سطح پروتئین بدن را کاهش دهند.  هنگامی‌که پروتئین کاهش پیدا می‌کند احساس عصبانیت و تحریک‌پذیری در فرد بیشتر می‌شود. هنگام خرید گوشت دقت کنید که برش‌های گوشت چربی‌دار گزینه‌های خوبی برای شما نیستند. استفاده از گوشت‌های سالم‌تر مانند گوشت مرغ و بوقلمون و گاو بدون چربی گزینه‌های سالم‌تری برای شما هستند.

توجه داشته باشید غذاهایی که در دوران یائسگی برای شما مفید هستند در هر مرحله‌ای از زندگی شما مفید هستند. اگر می‌خواهید در دوران یائسگی از سلامت بیشتری برخوردار باشید بهتر است که عادت‌های غذایی ناسالم خود را ترک کنید و از یک رژیم غذایی سالم‌تر در دوران یائسگی خود استفاده کنید.