فیبروم نوعی توده رحمی است که ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود. در اغلب اوقات، این توده‌ها با مدیریت استرس، تغییر در رژیم غذایی و ورزش کردن، به طور کامل درمان و کنترل می‌شوند اما در برخی از مواقع، پزشک توصیه کند که برای درمان آن، مصرف دارو یا جراحی را امتحان کنید.

داشتن یک رژیم غذایی پس از عمل جراحی، به شما کمک می‌کند تا درد و التهاب به وجود آمده را کمتر کرده و احتمال بازگشت فیبروم را کاهش دهید. در نتیجه، مهم است بدانیم که بعد از عمل فیبروم چه بخوریم و چه چیزهایی را نباید بخوریم…

در دکتر چک، قصد داریم به طول کامل به این مسئله بپردازیم که پس از جراحی فیبروم چه چیزی در انتظار ماست و بعد از عمل فیبروم چه بخوریم؟ با دکتر چک همراه باشید…

جراحی عمل فیبروم به چه صورت انجام می‌شود و دوران نقاهت آن چگونه است؟

بسته به اندازه توده و موقعیت قرارگیری آن، پزشک از دو روش جراحی به نام‌های لاپاراسکوپی و هیستروسکوپ استفاده می‌کند. در روش لاپاراسکوپی، برش‌های کوچکی بر روی شکم ایجاد می‌شوند اما در در روش هیستروسکوپ، هیچ بریدگی خارجی وجود ندارد و ابزار جراحی از طریق دهانه رحم وارد می‌شوند.

بسته به روش جراحی که برای خارج کردن فیبروم به کار می‌رود، دوران نقاهت و رژیم غذایی پس از عمل متفاوت خواهد بود. چنانچه از روش هیستروسکوپ استفاده شود، ممکن است پزشک اجازه ترخیص چند ساعت پس از عمل را بدهد. معمولا پس از جراحی لاپاراسکوپی پزشک توصیه می‌کند که بیمار حداقل 1 شب را در بیمارستان بماند تا زخم و علائم او کنترل شوند.

بهبودی کامل، حدودا چهار الی شش هفته پس از عمل جراحی طول می‌کشد و در طول این مدت، بیمار از بلند کردن وسایل سنگین، وارد کردن فشار به شکم و داشتن رابطه جنسی منع شده است.

بعد از عمل فیبروم چه بخوریم؟ و چه بنوشیم؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که پزشکان همواره پس از عمل فیبروم آن را توصیه می‌کنند، نوشیدن آب فراوان است. هیدراته ماندن بدن به دفع سریعتر داروهای بیهوشی و جلوگیری از عفونت بعد از عمل کمک می‌کند. همچنین، مصرف آب زیاد، از یبوست که یکی از عوارض شایع داروهای بیهوشی است، جلوگیری می‌کند.

مورد دیگر، کیفیت و شیوه سرو غذا است. بهتر است تا دو الی 3 روز پس از عمل جراحی، مصرف غذاهای نرم و سوپی را در پیش بگیرید. هرچه دستگاه گوارش با راحتی بیشتری به فعالیت خود ادامه دهد، درد و ناراحتی‌های شکمی کمتر خواهند بود.

پس از عمل جراحی فیبروم، پزشک بسته به وضعیت بیمار و علائم و نشانه‌هایی که دارد، رژیم غذایی او را مشخص می‌کند. از آنجایی که احتمال برگشت فیبروم پس از عمل جراحی وجود دارد، مصرف برخی از غذاها، به افراد کمک می‌کند تا احتمال ایجاد دوباره فیبروم را کاهش دهند.

برخی از خوراکی‌هایی که می‌توانند در کاهش احتمال ایجاد فیبروم موثر واقع شوند عبارتند از:

  • غذاهای ارگانیک و طبیعی؛
  • غذاهایی که دارای فیبر زیاد هستند، مانند کلم بروکلی (این غذاها با کاهش اشتها و پر کردن معده، به کاهش وزن نیز کمک می‌کنند)؛
  • سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، مانند اسفناج، جعفری و…؛
  • غذاهای سرشار از بتاکاروتن، مانند سیب زمینی شیرین، هویج و…؛
  • غذاهای سرشار از آهن، مانند انواع حبوبات، گوشت گاو و…؛
  • انواع دانه‌ها، مانند دانه کتان و…؛
  • غلات کامل؛
  • کینوا؛
  • انواع مرکبات؛
  • مصرف مکمل‌ها، مانند B کمپلکس و…؛

چه خوراکی‌هایی احتمال ایجاد دوباره فیبروم بعد از عمل را کاهش می‌دهند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز فیبروم، اضطراب و استرس شدید است. تحقیقات نشان می‌دهند که بین استرس و فیبروم رابطه مستقیم و تنگاتنگی وجود دارد. مصرف برخی از خوراکی می‌تواند در مدیریت و کنترل استرس کمک کرده و خطر ابتلای دوباره به فیبروم را کاهش دهد.

دقت کنید که بعد از عمل جراحی، می‌بایست رژیم غذایی خود را با پزشکتان در میان بگذارید و پس از تایید او، اقدام به تهیه و مصرف خوراکی‌های ضد استرس کنید.

برخی از غذاهایی که می‌توانند از شدت استرس کم کنند عبارتند از:

  • آجیل‌ها: آجیل‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین E، سلنیوم و انواع آنتی اکسیدان‌های دیگر هستند که در کنترل افسردگی و استرس به خوبی عمل می‌کنند.
  • ماهی چرب: انواع ماهی چرب که حاوی مقادیر زیاد امگا 3 و ویتامین D هستند، می‌توانند به درمان اختلالات اضطراب و استرس کمک کنند.
  • تخم مرغ: تخم مرغ منبع خوبی برای ویتامین D و پروتئین‌های لازم بدن است. مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ می‌تواند به تنظیم خلق و خو و همچنین تسکین اعصاب کمک کند.
  • تخم کدو تنبل: تخم کدو تنبل حاوی مقادیر زیاد پتاسیم و روی است و برای کنترل احساساتی مانند استرس بسیار عالی است.
  • شکلات تلخ: این خوراکی، حاوی مقادیر زیادی فلاونوئید و تریپتوفان است و می‌تواند در عرض چند دقیقه، غدد ترشح سروتونین در مغز را فعال کرده و از ایجاد احساسات بدی مانند استرس جلوگیری نماید.
  • زردچوبه: کورکومین یکی از موادی است که در زردچوبه وجود دارد و می‌تواند به کاهش اضطراب و استرس کمک کند.
  • بابونه: دم کرده این گیاه می‌تواند استرس و نگرانی را به سرعت از بین ببرد.
  • ماست: ماست حاوی باکتری‌های مفیدی است که به سلامت مغز و آرام کردن آن کمک می‌کنند. خوردن یک کاسه ماست در شب، می‌تواند به داشتن خواب راحت و همچنین سلامت روده‌ها کمک کند.
  • چای سبز: در طب شرقی، چای سبز همواره یکی از بهترین روش‌ها برای تثبیت خل و خو و ایجاد آرامش بوده است. نوشیدن یک لیوان چای سبز در اوقات پرمشغله روزب، منجر به تولید سروتونین و دوپامین در مغز شده و تنش‌ها را کاهش می‌دهد.

بعد از عمل فیبروم چه چیزهایی را نباید بخوریم؟

در زمان تنظیم رژیم غذایی، علاوه بر اینکه مواردی را قرار می‌دهید، می‌بایست برخی از خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را حذف کنید. این خوراکی‌ها عبارتند از:

  • غذاهای فرآوری شده، گوشت و لبنیات پر چرب: تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف این غذاها، به افزایش چاقی و ابتلای دوباره به فیبروم کمک می‌کنند. همچنین، مصرف این غذاها باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال عفونت می‌شود.
  • نوشیدنی‌های الکلی و کافئیندار: مصرف این نوشیدنی‌ها نیز باعث بهم خوردن تعادل هورمون‌ها و افزایش احتمال ابتلا به فیبروم می‌شود.
  • قند و شکر: قند و شکر، علاوه بر افزایش احتمال چاقی و ابتلا به فیبروم، باعث کاهش سیستم ایمنی بدن پس از عمل شده و احتمال درگیری زخم‌ها با عفونت را افزایش می‌دهد.

علاوه بر موارد بالا، مصرف دخانیات و بی‌تحرکی نیز می‌توانند ظاهر شدن علائم و احتمال عفونت را افزایش دهد. بهتر است چند روز پس از عمل، پیاده روی ساده را شروع کرده و مسافت‌های کم را طی نمایید.

سخن پایانی

فیبروم‌ها، توده‌هایی هستند که در ناحیه رحم و تخمدان‌ها ظاهر می‌شوند و با درد، خونریزی، ناباروری و بهم خوردن چرخه قاعدگی همراه‎اند. گاهی اوقات، روش‌های پیشگیری موثر واقع نمی‌شوند و تنها راه ممکن، استفاده از عمل جراحی است.

رژیم غذایی که پس از عمل جراحی فیبروم خواهید داشت، تا حد زیادی در تسریع بهبودی، کاهش علائم و به حداقل رساندن بازگشت دوباره فیبروم موثر است. درنتیجه، بهتر است پس از عمل جراحی فیبروم، در انتخاب غذای خود، دقت بیشتری به خرج دهید.