تغذیه بعد از عمل کیست تخمدان

شایب برایتان سوال باشد که بعد از عمل کیست تخمدان چی بخوریم ؟ چگونه تغذیه کنیم که روند بهبود تسریع یابد…

عمل کیست تخمدان در میان برخی خانم ها شایع بوده و برای درمان باروری صورت می پذیرد. کیست های ناحیه تخمدان اگر در حد زیادی رحم را اشغال نمایند، سلامت سیستم تولید مثل را تحت تاثیر قرار می دهند. این کیست ها جامد هستند و باید تحت عمل جراحی برداشته شوند.

در صورتی که نسبت به این مشکل بی تفاوت باشید، ممکن است هیچوقت باردار نشوید. البته خانم ها با احساس درد در این ناحیه روانه پزشک خواهند شد.

ما در این جا می خواهیم بدانیم که بعد از عمل کیست تخمدان چه باید خورد. تغذیه بعد از عمل نقش اساسی در روند بهبودی دارد. پس در وهله اول حتما باید به توصیه های پزشک خود عمل نمایید. با دکتر چک همراه باشید…

بعد از جراحی کیست تخمدان چه باید کرد؟

با توجه به اینکه بیمار در حین جراحی خون زیادی را از دست می دهد باید خون از دست رفته جایگزین شود. البته منظور ما در این جا این نیست که به بیمار خون تزریق کنیم. بلکه باید غذاهای خون ساز مصرف کرد تا فرد انرژی لازم را بدست آورد.

باید غذاهایی را مصرف کنید که حاوی آهن هستند و برای این عارضه مضر نمی باشند. به طور مثال نباید سرخ کردنی ها را میل کنید.

غذاهای مفید برای بعد از عمل کیست تخمدان

بعد از عمل کیست تخمدان چی بخوریم؟ در این جا یک سری غذاهای مفید را برای بعد از عمل جراحی کیست تخمدان لیست کرده ایم که باید آن ها را میل نمایید.

میوه جات و سبزیجات

برای اینکه روده ها به درستی کار کنند و عملیات هضم و جذب طبق اصول خود صورت پذیرد، توصیه می کنیم که از میوه جات و سبزیجات سبز استفاده کنید. بسیاری از خانم ها نمی توانند از جای خود تکان بخورند و یا ممکن است میلی به غذا نداشته باشند.

برای اینکه بتوانید از ویتامین های موجود در میوه ها بهره مند شوید، پیشنهاد می کنیم میوه ها را پوره کنید.

موز، توت فرنگی، هلو، پرتقال و هر میوه دیگری را می توانید پوره کرده و میل کنید. میوه های سفت را می توانید آب گرفته و میل کنید.

سبزیجات سبز مثل کرفس، جعفری، گشنیز، خیار، کاهو، فلفل دلمه ای را نیز می توانید در وعده های غذایی خود بگنجانید و یا آن ها را به صورت خام میل کنید.

مصرف میوه و سبزی برای پوست مفید بوده و مقاومت بدن را افزایش می دهد.

غذاهای غنی از آهن

گوشت گوسفند غنی از آهن بوده و شما می توانید آن را به شکل کباب شده و گریل میل کنید. مصرف گوشت سرخ شده با روغن برای کانی که عمل کیست تخمدان را انجام داده اند توصیه نمی شود.

مصرف اسفناج، حبوبات، جگر گاو، کلم بروکلی و سیب زمینی آبپز توصیه می شود.

غذاها و مواد غذایی حاوی پروتئین

برای اینکه روند بهبودی شما سریع تر صورت پذیرد، پیشنهاد می کنیم پروتئین ها را میل کنید.

  • شیر
  • تخم مرغ
  • گوشت
  • سینه مرغ
  • جو دوسر
  • و دیگر مواد غذایی حاوی پروتئین.

مواد ذکر شده سرشار از پروتئین می باشد و حتما به صورت آبپز شده میل شود.

غذاها و مواد غذایی غنی از ویتامین E و امگا 3

مواد ذکر شده حاوی امگا 3 هستند و شما می توانید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید. به طور مثال می توانید سویق جو دوسر را با شیر درست نموده و مقداری دانه چیا بر روی آن بپاشید.

بادام، فندق، کیوی، دانه های کاج، شلغم، خردل، جعفری، زیتون، پونه کوهی، گوجه فرنگی و گندم سبوس دار سرشار از ویتامین E می باشند. توصیه می کنیم در این دوران آجیل میل کنید. البته بهتر است که بادام درختی خام را میل کنید.

غذاهایی که نباید بعد از عمل جراحی کیست تخمدان میل شود

در هنگام طبخ غذاهایی که باید آن ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید، توصیه می شود که به برخی نبایدها نیز توجه کنید. برخی مواد غذایی برای بعد از عمل جراحی کیست تخمدان مضر هستند و باعث بدتر شدن وضعیت جسمانی فرد خواهند شد.

فلفل و ادویه جات تند مصرف نشود

از ریختن ادویه جات تند در غذاها خودداری شود. فلفل تند و هر ماده غذایی که بسیار شور و تند باشد نباید در بعد از جراحی کیست تخمدان میل شود. زیرا منجر به ایجاد احساس ناراحتی و خارش در بدن بیمار خواهد شد.

اگر گوشت طبخ می کنید و یا قصد دارید که سوپ سبزیجات میل کنید از ریختن فلفل تند در غذاها اجتناب کنید.

ماهی میل نشود

غذاهایی مثل تن ماهی، ماهی دریایی و پرورشی، ماهی دودی، تخم خاویار و هر ماده غذایی که با ماهی و فرآورده های آن درست می شود را میل نکنید. زیرا منجر به بروز حساسیت و تورم در ناحیه جراحی شده خواهد شد.

غذاهای چسبناک

  • کرم کارامل و انواع کارامل ها
  • انواع تافی ها و شکلات ها
  • شکر
  • آدامس
  • برنجک
  • پاستیل

این مواد برای فردی که به تازگی عمل کیست تخمدان را انجام داده است مضر می باشند. اما در خصوص مصرف شکلات تلخ می توانید با پزشک خود مشورت کنید.

سخن پایانی

در صورتی که از بیماری دیگری رنج می برید و مواد غذایی ذکر شده در بالا ممکن است با بیماری شما و داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد و یا به طور مثال اگر به ماده غذایی خاصی حساسیت یا واکنش آلرژیکی دارید، حتما با پزشک خود این مسئله را در میان بگذارید.