فاصله میان سینه ها در تعدادی از زنان بسیار زیاد است و همین امر باعث می شود که اعتماد به نفس خودشان را از دست داده یا فکر کنند مشکل وجود دارد در صورتی که اینطور نیست. اما علت فاصله زیاد بین سینه ها چیست؟

سه دلیل عمده برای افزایش فاصله میان سینه ها در خانم ها وجود دارد که در این مقاله از سایت دکتر چک به آن ها می پردازیم. همین طور به روش های موجود برای کم کردن این فاصله هم اشاره می کنیم.

چرا فاصله بین سینه ها در خانم ها زیاد می شود؟

در ادامه به بررسی این فاکتورهای مهم می پردازیم.

1. آناتومی بدن زن

اولین و مهم ترین دلیل برای افزایش فاصله میان پستان ها در میان خانم ها، آناتومی بدن آن ها هست. فاصله میان سینه ها در میان تمام خانم ها فرق دارد و منحصر به فرد است و علاوه بر این، به محل اتصال ماهیچه سینه ای به استرنوم (جناغ) مربوط می شود. شکل قفسه سینه در میان تمام خانم ها متفاوت است و شامل تنوع های زیر می شود:

  • قفسیه سینه صاف؛
  • قفسه سینه استخوانی تر؛
  • قفسه سینه با استرنوم وارونه؛
  • عدم تقارن.

در عمل های جراحی که برای تغییر فاصله میان پستان ها در خانم ها انجام می شود، تغییر کل آناتومی بدن بسیار کار سختی بود و عملا، بیشترین تاثیر را بر روی نتیجه عمل می گذارد. از این رو، اگر قصد جراحی دارید، حتما باید بهترین پزشک را انتخاب کنید.

2. کاشت (یا ایمپلنت های) پستان

دومین عامل که باعث زیاد شدن فاصله بین سینه ها می شود، ایمپلنت های سینه است. عرض این ایمپلنت ها به طور کلی باید با قطر سینه های مراجعه کننده همخوانی داشته باشد. ایملپنت هایی که بسیار باریک یا بسیار پهن هستند، باعث می شوند تا به نظر بیاید که فاصله بین سینه ها خیلی زیاد است.

امروزه انواع مختلفی از ایمپلنت در بازار دیده می شود که هر کدام عرض و پرآمدگی مختلفی دارند. حتی امروزه تعدادی ایمپلنت جدید نیز در بازار عرضه شده است که با استفاده از آن ها، فاصله میان سینه ها برای خانم ها شکلی طبیعی به خود می گیرد.

3. تغییرات در گذر زمان و افزایش سن

هورمون استروژن باعث ایجاد یک سری تغییرات در بدن می شود که در نتیجه یکی از این تغییرات، افزایش فاصله بین سینه ها و افتادگی آن ها است. هنگامی که بافت سینه ضعیف می شود، باعث می شود که فاصله بین سینه ها زیاد شود.

4. افتادگی سینه ها

افتادگی سینه ها بخشی از تغییر ظاهر سینه ها محسوب می شوند که در میان بسیاری از خانم ها دیده می شود. معمولا به خاطر بالا رفتن سن، رباط های سینه به مرور زمان شل می شوند و باعث زیاد شدن فاصله بین سینه ها در خانم ها می شوند.

علاوه بر بالا رفتن سن، از جمله دیگر دلایل افتادگی سینه ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمبود میزان کلاژن در بدن؛
  • کم شدن میزان استروژن؛
  • شاخص توده بدنی بالا؛
  • بزرگ تر بودن اندازه سینه ها؛
  • یائسگی؛
  • داشتن تجربه چندین بارداری؛
  • کاهش وزن مستمر؛
  • سیگار کشیدن؛
  • شیر دادن به نوازد؛
  • عدم استفاده از لباس زیر؛
  • استفاده از لباس زیر نامناسب.

5. سیگار کشیدن

بدون شک، سیگار کشیدن تاثیرات بسیار مخربی بر روی بدن دارد که افتادگی و افزایش فاصله بین سینه ها یکی از این تاثیرات است. در یک مطالعه مشخص شد که تاثیر سیگار کشیدن بر روی سینه ها حتی از شیر دادن به نوزاد هم بیشتر است.

در اصل با سیگار کشیدن، پروتئین های موجود در بافت سینه به ذرات کوچک تر شکسته شده و باعث می شوند که سفتی سینه از بین ببرد.

6. رژیم های غذایی سنگین

قسمت عمده بافت سینه را چربی تشکیل می دهد و از این رو، هنگامی که وزن تان کم شده و دوباره وزن تان زیاد می شود و این چرخه ادامه پیدا می کند، ابتدا سلول های چربی در سینه ها زیاد شده و سپس کم می شوند.

معمولا کم شدن یا زیاد شدن وزن را ابتدا از سینه ها متوجه می شوید و هنگامی که این چرخه بارها و بارها تکرار می شود، پروتئین های ارتجاعی در سینه شکسته شده و باعث افزایش فاصله بین سینه ها و حتی افتادگی سینه ها می شود.

7. طرز قرار گرفتن یا ایستادن نامناسب

یکی دیگر از دلایلی که برای افزایش فاصله میان سینه ها وجود دارد، ایستادن یا نشستن نامناسب است. اگر ساعت های زیادی را در طول روز مشغول کار با تلفن همراه خود هستید و رو به جلو خم شده اید، باید هزینه آن را با گردن، کمر، شانه ها و حتی سینه ها بپردازید.

اگر طرز نشستن یا ایستادن تان نامناسب باشد، به مرور زمان جاذبه زمین باعث پایین کشاندن سینه ها شده و بافت و فیبرهای ارتجاعی موجود در سینه ها را شل می کند. پس تا جایی که می توانید صاف ایستاده، به وضعیت نشستن خود دقت کرده و برای جبران وضعیت نامناسب خود، ورزش کنید.

8. شیوه خوابیدن

با وجود این که شیوه خوابیدن فرد می تواند بر روی فاصله بین سینه ها تاثیر بگذارد اما به سختی می توان آن را کنترل کرد. یک خبر بد برای تان داریم: اگر عادت دارید که در طول شب روی یک طرف از بدن یا روی شکم تان بخوابید، به مرور زمان تاثیر آن را بر روی سینه هایتان مشاهده خواهید کرد.

خوابیدن روی سینه ها باعث فشار آوردن به آن ها شده و اجازه نمی دهد تا خون به درستی در این قسمت جریان پیدا کند.

خوابیدن روی یک طرف از بدن هم باعث شل شدن رباط ها و بافت ها می شود و در نتیجه، فاصله بین سینه ها بیشتر می شود.

بهترین شیوه برای خواب و پیشگیری از افتادگی سینه ها در طول شب، خوابیدن روی کمر است. بهتر است خانم هایی که سینه های بزرگی دارند، در هنگام خواب هم از لباس زیر استفاده کنند.

9. تکنیک های جراحی

یکی دیگر از مهم ترین عوامل، روش هایی است که پزشک جراح در هنگام کاشت سینه از آن ها استفاده می کند. عدم توجه به این موارد باعث افزایش غیرقابل فاصله میان سینه ها می شود:

  • شکاف از زیر؛
  • عدم جدا سازی بافت های اتصالی کامل عضله سینه ای.

اگر می خواهید پس از انجام عمل جراحی سینه هایتان شکل طبیعی خود را از دست ندهند و فاصله میان آن ها زیاد نشود، بایستی حتما یک پزشک متخصص و حرفه ای را انتخاب کنید.

چه راه هایی برای درمان افتادگی و فاصله زیاد میان سینه ها وجود دارد؟

معمولا خانم ها برای پر کردن فاصله بین سینه های خود به ایمپلنت ها روی می آورند. آناتومی بدن، فاکتور تعیین کننده در فاصله میان سینه ها است. شش تا هشت هفته پیش از انجام این روش، سینه ها هنوز التهاب دارند و نمی توان به خوبی تاثیر را مشاهده کرد.

اما در عده ای از خانم ها، حتی با وجود روش های جراحی نیز فاصله بین سینه ها زیاد باقی می ماند و در این صورت، این فاصله دیگر بیشتر به آناتومی بدن آن ها مربوط می شود.

پس از انجام این روش، بیمار باید برای مدت سه تا چهار هفته از لباس زیر نخی پزشکی استفاده کند.