خونریزی لانه گزینی می تواند باعث کم شدن خونریزی پریودی شود اما در عین حال می توان به معنای باردار شدن هم باشد.

در این مقاله از سایت دکتر چک به شما می گوییم که آیا لکه بینی یا خونریزی کم نشانه بارداری یا عادت ماهانه تان است.

شما میتوانید با مطالعه مقاله علایم بارداری با تمام نشانه های حاملگی آشنا شوید.

هنگامی که برای باردار شدن تلاش می کنید، دو هفته فاصله ای که میان تخمک گذاری و جواب مثبت در تست خانگی بارداری است، به نظر طولانی تر می رسد. اگر شما هم مثل اکثر خانم ها باشید، کنجکاو هستید بدانید که این دردها و علائم دیگری که دارید همان علائم زود هنگام بارداری هستند یا خیر.

یکی از شایع ترین علائم ناشی از بارداری خونریزی است. با قطعیت نمی توان گفت که لکه بینی کم نشانه چیزی باشد.

بسیاری از خانم هایی که بارداری سالم و نرمال را تجربه می کنند، می گویند که چیزی به اسم خونریزی لانه گزینی در حدود زمانی که رویان در جای خود در داخل رحم مستقر می شود را تجربه کرده اند.

منظور از خونریزی لانه گزینی چیست؟

خونریزی لانه گزینی در اصل نوعی خونریزی اندک یا لکه بینی است که حدود هفت تا 14 روز بعد از لقاح دیده می شود.

عکس خونریزی لانه گزینی

بعد از تخمک گذاری و در همان لحظه ای که تخمک با موفقیت توسط یک اسپرم در لوله فالوپ بارور می شود، رویان شروع به تقسیم شدن و رشد کردن می کند. در این زمان پوشش داخلی رحم که به آن اندومتریوم می گویند، شروع به تغییر می کند. پوشش داخلی در طول چرخه بارداری هم ضخیم شده است اما باید رشد کرده و به بلوغ برسد تا از رویان محافظت کرده و مواد غذایی را برای او تامین کند.

حدود چهار یا پنج روز بعد از لقاح، رویان که با سرعت زیادی در حال بزرگ شدن است، از طریق لوله فالوپ وارد رحم شده است. اکنون به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته و اندومتریوم به اندازه کافی پر شده است تا از آن پشتیبانی کند.

سپس در مرحله بعد رویان خود را به اندومتریوم متصل می کند، جایی که برای اولین بار به بدن مادر برای دریافت مواد مغذی و اکسیژن متکی می شود. هنگامی که رویان لانه گزینی می کند، رگ های خونی کوچک را قطع می کند که باعث بروز هیچ گونه مشکلی نمی شود اما تعدادی از خانم ها با خونریزی اندک مواجه می شوند که از صورتی یا قرمز تا ترشحات قهوه ای رنگ خودش را نشان می دهد.

خونریزی لانه گزینی چه زمانی اتفاق می افتد؟

این نوع خون ریزی زودتر از زمانی که برای عادت ماهانه انتظار دارید، اتفاق می افتد که معمولا حدود هفت تا ده روز بعد از لقاح است.

علائم ناشی از خونریزی لانه گزینی

شایع ترین علائم ناشی از خونریزی لانه گزینی عبارت اند از:

  • خونریزی کم یا لکه بینی که تعدادی از خانم ها می گویند با خونریزی ناشی از عادت ماهانه طبیعی متفاوت است زیرا خون آن تیره تر است؛
  • گرفتگی خفیف عضلات؛
  • حس بیماری و کسلی؛
  • متورم شدن سینه ها؛
  • سردرد.

تفاوت خونریزی لانه گزینی و خونریزی پریودی

با توجه به این که خون ریزی ناشی از لانه گزینی یک علامت است که اغلب قبل از مثبت شدن جواب تست بارداری در خانه رخ می دهد، به سختی می توان متوجه شد که این خونریزی اندک یک نشانه اولیه از بارداری یا فقط یک لکه بینی طبیعی است که باعث شروع عادت ماهانه می شود. و متاسفانه هیچ راهکار قطعی برای پی بردن به این مسئله وجود ندارد.

بهترین راه برای پی بردن به باردار بودن یا نبودن این است که چندین روز دیگر منتظر بمانید و تست بارداری را انجام دهید. زمان آخرین رابطه جنسی که داشته اید هم می تواند کمک تان کند. اگر بیشتر از دو هفته است که از آخرین رابطه جنسی تان می گذرد، لکه بینی که تجربه می کنید به احتمال زیاد ناشی از خونریزی لانه گزینی نیست.

تعدادی از خانم هایی که گفته اند خونریزی لانه گزینی را تجربه کرده اند، اغلب می گویند که این خونریزی با لکه بینی معمولی شان که ناشی از عادت ماهانه است، فرق می کند و عده ای می گویند که این خون تیره تر است و مثل خونریزی طبیعی پریودی قرمز رنگ نیست. عده ای دیگر هم همان زمان که لکه بینی را مشاهده می کنند، گرفتگی خفیف عضلات دارند.

اما این دو نوع از خون ریزی در بسیاری از خانم ها اصلا با یک دیگر تفاوتی ندارد. پس اگر تصور می کنید که خونریزی تان ناشی از لانه گزینی بوده و عادت ماهانه تان چند روز زودتر شروع می شود یا اگر تصور می کنید که خونریزی لانه گزینی یک لکه بینی طبیعی است و به بارداری ختم می شود، تنها نیستید.

این نوع خونریزی چند روز ادامه دارد؟

خونریزی لانه گزینی معمولا بعد از یک یا دو روز تمام می شود.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

خونریزی اندک در دوران بارداری – حتی در زمان های دیگری به جز لانه گزینی – اغلب طبیعی است. دلایل معمولی مثل اذیت شدن دهانه رحم که در نتیجه آزمایش لگنی، رابطه جنسی یا عفونت واژن باشد، می تواند در این مسئله دخیل باشند.

اما به دلیل این که خونریزی بعد از مثبت شدن جواب تست بارداری گاهی اوقات می تواند نشانه بارداری خارج از رحم، بارداری مولار یا سقط زود هنگام باشد، اگر این علامت را مشاهده کردید باید با پزشک خود تماس بگیرید. نیازی به نگرانی بیش از اندازه نیست. این احتمال وجود دارد که اگر خون ریزی کم بود و مدت زیادی ادامه نداشت، همه چیز خوب باشد و مشکلی وجود نداشته باشد.