اندازه لبه های واژن مانند دیگر قسمت های بدن با یک دیگر یکسان نیست و حتی ممکن است متقارن نباشند. اما اگر احساس کردید که لبه های واژن تان بزرگ شده است، در پزشکی به آن هیپرتروفی لابیا ( labial hypertrophy )

یا بزرگ شدن لبه های واژن ( بزرگی لبه های واژن ) گفته می شود. الزاما نیازی نیست که همیشه این مشکل درمان شود و عمدتا به علائمی که فرد در خود مشاهده می کند (در صورت وجود)، بستگی دارد.

بسیاری از خانم ها با لبه های بزرگ و اغلب نامتقارن واژن متولد می شوند و با هیچ گونه عارضه جانبی مواجه نمی شوند. با دکتر چک همراه باشید…

علائم هیپرتروفی ( بزرگی لبه های واژن )

معمولا از اصطلاح هیپرتروفی لابیا زمانی استفاده می شود که اندازه لبه های واژن بزرگ تر از حد معمول باشد. معمولا این مورد بیشتر در لابیا مینور مشاهده می شود اما ممکن است لابیا ماژور یا هر دو لابیا را هم تحت تاثیر قرار دهد. فرد یا با این وضعیت به دنیا آمده یا به مرور زمان دچار آن می شود.

معمولا بیشتر مردم با هیچ گونه ناراحتی یا عارضه جانبی مواجه نمی شوند اما عده دیگری هم وجود دارند که همگی یا تعدادی از این علائم را در خود مشاهده می کنند.

علائم ناشی از هیپرتروفی لابیا عبارت اند از:

  • رنجش و ناراحتی. اگر لابیا مینور از لابیا ماژور جلوتر باشد، نوار بهداشتی یا لباس های تنگ و چسبان مانند لباس شنا و لباس های ورزشی، باعث رنجش بافت اضافه می شوند. در بعضی از موارد، حتی فشار ناشی از نشستن بر روی یک صندلی محکم هم باعث بروز درد یا ناراحتی می شود.
  • احساس ناراحتی در هنگام ورزش یا برقراری رابطه جنسی. در هنگام انجام فعالیت هایی مانند دویدن، اسب سواری، دوچرخه سواری و حتی برقراری رابطه جنسی نیز اصطکاک با بافت های اضافه باعث بروز درد می شود.
  • مشکلات بهداشتی. بزرگ بودن لبه های واژن باعث می شود که استفاده از بعضی از محصولات بهداشتی مخصوص بانوان مانند نوارهای بهداشتی یا کاپ های قائدگی باعث بروز مشکل شود. تمیز کردن قسمت میان لبه های واژن هم ممکن است سخت شده یا درد داشته باشد.
  • ابتلا چندین باره به عفونت. از آن جایی که این خانم ها به سختی می توانند قسمت بیرونی واژن خود را تمیز کنند، عفونت های قارچی و باکتری ها در آن جا رشد می کنند.
  • حس ناخوشایند و خجالت. در مواردی که لابیا ماژور بزرگ تر است، باعث می شود که یک برآمدگی کاملا آشکار در لباس های تنگ مانند لباس شنا و لباس زیر ایجاد شود که عده ای از مردم از این وضعیت خجالت می کشند.

چه دلایلی برای بزرگی لبه های واژن وجود دارد؟

هیچ دلیل مشخص و آشکاری برای هیپرتروفی لابیا وجود ندارد. برخلاف تصور عده ای از مردم، خودارضایی یا ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی در بروز این وضعیت نقشی ندارند.

یک باور غلط دیگر هم در میان مردم وجود دارد مبنی بر این که داشتن رابطه جنسی باعث بزرگ شدن لبه های واژن می شود در صورتی که این گفته اصلا صحت ندارد.

در ادامه به بررسی دلایل احتمالی برای برزگی لبه های واژن می پردازیم.

عوامل ژنتیکی

عده ای از خانم ها با هیپرتروفی لابیا به دنیا می آیند و لبه های واژن شان شکل های غیرمتعارف یا اندازه بزرگ دارند.

تغییرات هورمونی

دلایل این وضعیت مشخص نیست اما در هنگام بلوغ یا بعد از به دنیا آمدن نوزاد، اندازه لبه های واژن بزرگ شده یا شکل شان تغییر می کند.

بالا رفتن سن

تغییرات در گذر زمان باعث بروز هیپرتروفی لابیا می شود.

لباس های محدود کننده

اگر فرد همیشه عادت داشته باشد که لباس های تنگ بپوشد، لبه های واژن دستخوش تغییر می شوند.

دوچرخه سواری

خانم هایی که به دوچرخه سواری علاقمند هستند و دوچرخه سواران فعال به شمار می آیند، ممکن است مدام این قسمت از بدن شان آسیب ببیند که در نتیجه منجر به بزرگ شدن لایه محافظتی که از جنس چربی است، در قسمت لابیا ماژور می شود.

اگر نسبت به تغییرات ایجاد شده در لبه های واژن خود نگران هستید، با پزشک صحبت کنید.

بزرگی لبه های واژن چگونه درمان می شود؟

شاید برای تان جالب باشد بدانید که بیشتر خانم هایی که از این وضعیت نگران هستند و به پزشک مراجعه می کنند، اصلا اندازه لبه های واژن شان بزرگ نیست. عده ای دیگر هم به جز خجالت، هیچ علامت دیگری ندارند.

بهترین روش درمان برای عده ای از خانم ها این است که کمی در این زمینه مطالعه کرده و اطلاعات خود درباره اندازه های “طبیعی” لبه های واژن را افزایش داده و بدن خود را بپذیرند.

اما چنانچه لبه های واژن بزرگ تر از اندازه طبیعی باشند، معمولا نیازی به درمان نیست. اما اگر با علائم ناخوشایندی مربوط به لابیا مینور مواجه هستید، یک روش درمان به نام لابیا پلاستی پیش روی تان قرار دارد. در این روش، لابیا مینور کوچک می شود، علائمی که در خود مشاهده می کنید از میان رفته و باعث می شود حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید.

لابیا پلاستی چیست؟

لابیا پلاستی یک روش درمان سرپایی است که معمولا توسط دکتر جراح پلاستیک انجام می شود. در این روش، بافت های اضافی با استفاده از ابزارهای برش حذف شده یا از روشی بر پایه حرارت به نام رادیو فرکانسی استفاده می شود.

به طور معمول، مدت زمان انجام این روش پزشکی کمتر از یک ساعت است و انتظار می رود که دوره ریکاوری نیز حدود شش هفته باشد.

ایجاد تغییراتی در لایف استایل

عده ای از خانم ها با نپوشیدن لباس های تنگ یا لباس زیرهای چسبان می توانند این مشکل را برطرف کنند.

پزشکان نیز پمادهای موضعی برای خانم هایی که لبه های بزرگ واژن دارند نیز تجویز می کنند تا رنجش و ناراحتی ناشی از آن کمتر شده و فرد بتواند علائمی که در خود مشاهده می کند را کنترل کند.

علاوه بر این، توصیه می شود از نوار بهداشتی طبیعی، و نه نمونه های شیمیایی، استفاده کنید.

در هنگام انجام فعالیت های فیزیکی، مانند دوچرخه سواری، سعی کنید از لایه محافظتی استفاده کنید تا رنجش ناشی از فعالیت را کمتر کنید.

بهداشت فردی را رعایت کرده و از صابون های ضد آلرژی که فاقد مواد شیمیایی آزار دهنده هستند، استفاده کنید.

سایز متوسط لابیا در خانم ها چقدر است؟

با وجود این که لابیا اندازه های بسیار متعددی دارد، اما یک مطالعه در این باره انجام شد و مشخص شد که اگر عرض لابیا 199 میلی متر و طول آن 35.5 میلی باشد، طبیعی محسوب می شود.

بررسی اجمالی

هیپرتروفی لابیا در بیشتر خانم ها یک وضعیت طبیعی به شمار می آید و در بیشتر موارد با هیچ گونه عارضه جانبی قابل توجهی همراه نیست. در موارد وخیم یا هنگامی که از نظر روحی احساس خوبی ندارد، فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. نرخ رضایت در میان خانم هایی که عمل جراحی کرده اند، بسیار بالا و قابل توجه است.

با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی و افزایش اطلاعات عمومی نیز می توان ناراحتی و نارضایتی ناشی از این وضعیت را کاهش داد.

https://www.medicalnewstoday.com/articles/322755#outlook

https://www.verywellhealth.com/common-causes-for-labia-enlargement-2709963