رابطه جنسی باید لذت بخش بوده و بدون شک، نباید با هیچ گونه درد یا حس ناراحتی همراه باشد اما متاسفانه اینطور نیست و بسیاری از خانم ها در هنگام نزدیکی با گرما و سوزش در داخل واژن خود مواجه می شوند. علت گرمای داخل واژن در هنگام نزدیکی چیست؟

اگر این مورد را شما تجربه کردید، باید بدانید که “طبیعی” نیست و نباید نسبت به آن بی تفاوت باشید. با دکتر چک همراه باشید…

چه اتفاقی در بدن می افتد که با سوزش و گرمای داخل واژن در هنگام نزدیکی مواجه می شوید؟

حقیقت این است که موارد مختلف زیاد ممکن است باعث بروز حس سوزش و گرما داخل واژن در هنگام نزدیکی یا بعد از آن شوند.

عوامل بسیاری در این مورد دخالت دارند که عبارت اند از:

  • سن فرد؛
  • سابقه داشتن رابطه جنسی؛
  • سابقه پزشکی فرد؛
  • مکانی که سوزش را حس می کنید؛
  • دفعات تکرار این مشکل؛
  • زمان بروز حس سوزش.

اگر این حس سوزش و گرمای داخل واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی رخ داد، به چه معنا است؟

در ادامه به بررسی چندین عامل که باعث بروز گرمای داخل واژن در هنگام نزدیکی می شوند می پردازیم.

1. عدم تحریک شدگی

هنگامی که واژن تحریک می شود، شروع به تولید مواد روان کننده می کند اما اگر برای داشتن رابطه جنسی حال و حوصله نداشته باشید، به دلیل روان نبودن واژن، یک رابطه جنسی دردناک را تجربه خواهید کرد.

قطعا دلایلی بسیاری برای عدم داشتن رابطه جنسی یا نداشتن حوصله برای نزدیکی وجود دارد.

ممکن است مسائل دیگر موجود در رابطه بر تمایل شما بر داشتن رابطه جنسی تاثیر بگذارند. افسردگی، استرس و اضطراب هم بی تاثیر نیستند و بر ماده روان کننده تولید شده در بدن اثر خاص خود را می گذرند.

2. خشکی واژن

تغییرات هورمونی مختلف در مراحل مختلف از چرخه قائدگی باعث خشکی واژن می شوند و هنگامی که این اتفاق رخ می دهد، باعث بروز حس سوزش یا گرما در داخل واژن در هنگام نزدیکی می شود.

عوامل بسیاری در خشک شدن واژن نقش دارند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم:

 چرخه عادت ماهانه

در یک سری از روزهای چرخه قائدگی، مثل درست قبل از شروع این چرخه، بافت های واژنی خشک می شوند زیرا میزان هورمون پروژسترون در بدن زیاد می شود.

پیشگیری از بارداری

اگر برای مدت بیش از پنج سال است که از روش های کنترل و پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، میزان هورمون تستوسترون تولید شده توسط تخمدان ها دستخوش تغییرات خواهد شد. تستوسترون در روان سازی واژن نقش دارد و از این رو، اگر میزان آن کاهش یابد، فرد با حس سوزش و گرمای داخل واژن در هنگام نزدیکی مواجه می شود.

 تولد نوزاد و شیردهی

پس از زایمان و به دنیا آمدن نوزاد، علی الخصوص اگر به نوزاد شیر بدهید، میزان هورمون استروژن موجود در بدن کم شده، جریان خون ورودی به سمت ناحیه تناسلی کاهش یافته و شما با حس سوزش و گرمای زیاد در قسمت واژن هنگام نزدیکی مواجه می شوید.

 یائسگی

دوران قبل از یائسگی و یائسگی نیز توانایی بدن در روان سازی طبیعی خود را از بین برده و باعث می شود فرد با نوعی حس سوزش و گرما در داخل واژن در هنگام برقراری رابطه جنسی مواجه شود.

در طول دوره یائسگی میزان هورمون استروژن، پروژسترون و تستوسترون در بدن کم می شود که در این صورت فرد با بیماری آتروفی واژن مواجه می شود. در این بیماری، دیواره های واژن متلهب، خشک و نازک می شوند.

درست است که معمولا خانم های با بیش از 40 سال سن وارد دوره یائسگی می شوند اما شیمی درمانی، رادیو درمانی و مصرف یک سری از داروهای خاص باعث شروع زودتر این دوره می شود.

 اختلال های هورمونی

مثلا سندرم پلی سیستیک تخمدان (PCOS) و کم کاری غده هیپوفیز باعث می شود که میزان هورمون استروژن کم شده و در نتیجه فرد با خشکی واژن مواجه شود.

مصرف داروهای مخصوص آلرژی

مصرف یک سری از داروهای مخصوص آلرژی هم بر میزان مواد مایع موجود در واژن تاثیر می گذارد زیرا باعث خشکی واژن می شوند. در نتیجه فرد در هنگام نزدیکی، با حس سوزش و گرما در واژن خود مواجه می شود.

3. رنجش و ناراحتی

هر گونه رنجش و ناراحتی در قسمت واژن یا ورودی واژن باعث بروز عکس العمل التهابی می شود که با حس سوزش و درد در هنگام نزدیکی همراه خواهد بود.

گاهی اوقات، تنها به این خاطر فرد با این نوع از التهاب مواجه می شود که سیستم ایمنی بدن او نسبت به یک سری از ترکیبات خاص بسیار حساس شده و از این رو، فرد با حس رنجش مواجه می شود.

گاهی اوقات هم به دلیل استفاده از روان کننده های اشتباه این اتفاق می افتد؛ به دلیل این که مواد روان کننده موجود در داروخانه ها حاوی پارابن ها، سولفات و اخلالگرهای اندوکرین یا ترکیباتی هستند که باعث تغییر PH موجود در واژن می شود، فرد با حس سوزش و گرما در داخل واژن خود در هنگام نزدیکی مواجه می شود.

البته استفاده از کاندوم های لاتکس هم مشکل آفرین می شود.

4. شقاق یا فیشرها

فیشر به پارگی یا ترک های کوچک بر روی پوست قسمت واژن یا مقعد گفته می شود که در هنگام نزدیکی یا پس از آن یا هر گونه فعالیت جنسی دیگری رخ می دهد.

تحریک نشدن یا خشکی واژن هم باعث بروز این فیشرها می شود.

درست است که این فیشرها معمولا به خودی خود خوب می شوند، اما می توانند باعث بروز حس سوزش در هنگام نزدیکی شده و دمای داخل واژن را زیاد کنند.

گاهی اوقات، بعضی از عارضه های پوستی نادر مثل لیکن اسکروزیس هم باعث بروز مستمر فیشرهای واژنی می شوند.

5. ابتلا به عفونت

ابتلا به عفونت واژن مانند: عفونت های قارچی، باکتریایی و مجرای ادراری باعث بروز حس سوزش و گرما در داخل واژن می شود.

به طور کلی، عفونت های قارچی باعث بروز خارش و قرمز شدن موضع شده و دمای داخل واژن را بالا می برند.

ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی دیگر مثل تریکومونیازیس هم باعث گرم شدن داخل واژن می شوند. تاثیر کلامیدیا، هرپس تناسلی و سوزاک در سوزش و گرم شدن داخل واژن را نباید نادیده بگیریم.

6. واژینیسموس

واژینیسموس به عارضه ای گفته می شود که در نتیجه آن، لایه خارجی کف لگن منقبض و منبسط شده و باعث خشکی، احساس درد و سوزش واژن شود.

7. سیستیت بینابینی

سندرم درد مثانه یا سیستیت بینابینی نیز باعث فشار آوردن به مثانه، درد این قسمت از بدنو لگن می شود.

در این شرایط، شما احساس می کنید که به نوعی بیماری منتقل شونده جنسی مبتلا هستید و هر بار که رابطه جنسی برقرار می کنید، نوعی حس سوزش و گرما داخل واژن خود احساس می کنید.

کلام آخر

رابطه نزدیکی باید باعث لذت شود نه این که به واژن آسیب زده یا باعث سوزش شود.

تعداد قابل توجهی از مردم در هنگام برقراری رابطه جنسی با درد و حس سوزش در واژن مواجه می شوند و حتی داخل واژن هم حسابی گرم می شود؛ این وضعیت نرمال و طبیعی نیست.

اگر با این گونه گرمای داخل واژن و سوزش مواجه شدید، بهتر است از متخصص کمک بگیرید.