ما به صورت غریزی عادت به قضاوت لباس ،اصالت ،نوع رانندگی ،ادب ،نگرش سیاسی ، دکور خانه ،نوع ماشین و…دیگران داریم. مثل روز روشن است ما چقدر از زمانمان را در روز صرف قضاوت دیگران میکنیم. لازم به ذکر است این قضاوت ها بیشتر به خودمان آسیب میرساند تا به دیگران.در اینجا میخواهیم چندین معایب این کار را برشماریم.

تخریب روابط تان با دیگران

این خصوصیت بد باعث میشود بین شما و دیگران دیوار کشیده شود.افراد مدام نگرانند توسط شما مورد قضاوت قرار گیرند یا شما پشت سرشان بدگویی کنید ؛ که این امر باعث میشود ، شما در رابطه برقرار کردن با دیگران به مشکل برخورید.

انتقاد از خود

زمانی  تجربه کار با یک رییسی داشتم که ،از قضاوت دیگران ابایی نداشت ؛ یک بار که خودش مرتکب همان اشتباه دیگران شده بود ،درست از همان کلماتی که برای قضاوت دیگران استفاده میکرد برای خوش نیز استفاده کرد! هرچه بیشتر دیگران را قضاوت و آنها را پایین ببینید ،در مورد خودتان نیز سختگیرترمیشوید.پس به جای قضاوت دیگران بهتر است دیگران را همان گونه که هستند بپذیرید.

پایین آوردن سطح آگاهی و تفکر

نوع وطرز تفکرتان مهم است و باعث قضاوت میشود . ارزیابی خوب یا بد زندگی دیگران باعث میشود ذهنتان مدام درگیر این باشد که اگه فلانی این جور بود بهتر بود ،فلان کار را نمیکرد و…همه این ها باعث میشود از زندگی خود غافل شوید و وقتی برای تفکر و آگاهی نداشته باشید ، و بیشتر درگیر استرس و نگرانی باشید.

سد راه پیشرفت

انتقاد از دیگران شاید به علت یکسری از محدودیت ها و کمبود های روحی مان باشد. وقتی راه حلی برایشان نمیتوانیم پیدا کنیم ،بر روی عیب های دیگران کلیک میکنیم تا از این عیب ها هر چند به صورت موقتی فرار کنیم. از آن سو این ویژگی باعث بر هم خوردن آرمش ذهنی میشود و باعث میشود به جای اینکه در خودتان به دنبال خوشحالی و آرامش بگردید ،به دنبال آن در دیگران میگردید. حس بدی که بعضی از مواقع به سرغتان میاید به علت همین عادت بدتان است. در واقع این خودمان هستیم که مسئول آرامش ذهنی و شادیمان هستیم. به قول اجداد یونانی و رومی مان ، قضاوت حقیقی و درست زمانی حاصل میشود که جز نکات مثبت چیزی به چشمتان نیاید.

کسلات

وقت گذراندن با این گونه افراد خسته کننده ست .شاید اول این کار جالب باشد مخصوصا برای افراد پرو ،و خاله زنک ؛اما به مرور زمان مدام گوش دادن به عیب و ایراد ها و شکایت درباره دیگران خسته کننده است. به نظر ما جذاب ترین و بهترین کار این است که به دنبال خوبی های طرف مقابل که شاید در بیشتر مواقع نادیده گرفته میشود باشید.

قضاوت دیگران

قضاوت خود

شاید این قضاوت ها را بی اختیار و اراده انجام دهید ،پس در این مورد همش خود را قضاوت و سرزنش نکنید. وقتی انتقادی به ذهنتان رسید انرا فقط به چشم یک  فرضیه ذهنی در نطر گیرید و ،بعد تصمیم بگیرید آنرا بگویید یا نه. مثلا وقتی لباسی را دیدید به جای اینکه بگویید چقدر زشت است و کی آنرا میخرد و… دید خود را گسترش دهید ،دیدتان نسبت به دنیا را عوض کنید و یا حتی بگویید صنعت مد چقدرپیشرفت کرده است.  بهتر است زبانتان را گاز بگیرید و این انتقادات را نزد خود نگه دارید.

ترک این عادت زشت یک تمرین خب برای ایجاد احساس عطوفت ،مهربانی و آرزوی خوش برای دیگران ،در ماست(متا مدیتیشن) . زیبایی این کار در این است که با تمرین این کار بیشتر به روح و روان خود کمک کردید ؛هرچه بیشتر به دیگران عشق و محبت نثار کنید ،چند برابرش نسیب خودتان میشود.

اگر شما به دیگران به چشم عشق و محبت نگاه کنید تا انتقاد ؛چه سودی برایتان دارد؟ پاسخ این است با اینکار نه تنها این عشق را برای دیگران بلکه برای خودتان میفرستید.


مطالب مرتبط رو از دست ندید :

مربیگری زندگی چیست؟ یک مربی خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد ؟
5 دلیل نرسیدن مردم به سطح موفقیتی که میخواهند
چرا باید جلوی هدر رفتن وقتمان را بگیریم؟ روش های مدیریت زمان و موفقیت

 

منبع : webmd