به تازگی مقاله ای منتشر شده است که نشان می دهد صدای انفجار باعث نفوذ پذیری و نشت پذیری روده می شود. زمانی که روده آسیب می بیند، باکتری روده وارد جریان خون شده و برای قسمت های دیگر بدن دردسر درست می کند.

این اولین مطالعه ای است که ثابت می کند بین شنیدن صدای انفجار و آسیب پذیری روده رابطه وجود دارد.

صدای انفجار و نفوذپذیری روده؛ پیش زمینه

نفوذ پذیری و آسیب پذیری روده به وضعیتی گفته می شود که در نتیجه آن، مواد موجود در مجرای گوارشی از سلول های پوششی مستقر در دیواره های روده رد می شوند.

با این که این دیواره ها تا حدودی نفوذپذیر هستند و فقط اجازه می دهند که مواد مغذی از آن ها رد شده و وارد روده شوند. اما زمانی که این سد خیلی ضعیف شود، ترکیب های خطرناک مثل باکتری می توانند از آن رد شده و به قسمت های دیگر بدن بروند.

البته در مطالعات قبلی هم گفته شد که بین باکتری روده (یا به اصطلاح میکروبیوم روده) و عملکرد شناختی رابطه وجود دارد.

صدای انفجار و آسیب پذیری روده

درباره مطالعه

محققان با انجام این مطالعه قصد داشتند رابطه بین صدای انفجار و نفوذ پذیری روده را بررسی کنند.

به همین منظور، از 30 کارمند نظامی خواستند تا در این مطالعه شرکت کنند. آزمایش در محیط کنترل شده انجام شد و صدای انفجار کم بود.

یافته های مطالعه

بررسی های محققان نشان داد که در نمونه خون 23 نفر از شرکت کنندگان، نشانگرهای مربوط به نفوذ پذیری روده و همین طور، نشانه هایی از ورود باکتری به خون وجود دارد.

این نشانگرها بعد از گذشت یک تا 16 ساعت از شنیدن صدای انفجار در نمونه خون شرکت کنندگان دیده شدند؛ بنابراین، این شواهد ثابت می کنند که صدای انفجار در میزان نفوذ پذیری روده نقش دارد.

به گفته شرکت کنندگان، صدای انفجار باعث شده بود تا سردرد و سرگیجه داشته باشند و نتوانند تمرکز کنند. علاوه بر این، سرعت فکر کردن هم کم شده بود. معمولا افرادی که دچار ضربه مغزی خفیف می شوند هم این نشانه ها را دارند.

به گفته محققان، وقتی که باکتری وارد قسمت های مختلف بدن می شود، شدت ضربه مغزی بیشتر شده و به طبع آن، نشانه های روانی و ذهنی هم در فرد بیشتر دیده می شوند.

حدود 20 درصد از کارکنان نظامی و سربازان قدیمی تاکنون یک ضربه مغزی خفیف را تجربه کرده اند؛ علت بیش از یک سوم از این موارد هم چیزی نیست به جز صدمات وارد شده به بدن در نتیجه شنیدن صدای انفجار.

به گفته محققان، امواج فشار ایجاد شده در نتیجه انفجار به ارگان های داخلی بدن و مغز صدمه می زند. با این که صدای انفجار تمام قسمت های بدن را تحت تاثیر قرار می دهد اما تاکنون به تاثیر این واقعه بر مجرای گوارشی اشاره نشده بود.