ایجاد اصلاح و تغییرات شیمیایی جزیی در مولکول های RNA، مثل m6A تاثیر منفی بر شیوه بیان ژن گذاشته و جنبه های دیگر در پیشرفت و توسعه سرطان پانکراس را تحت تاثیر قرار می دهد. اما با این که مطالعات گسترده ای در زمینه ایجاد تغییرات جزیی در آر ان ای پیام رسان یا mRNA انجام شده است اما تاکنون مطالعات انجام شده در زمینه تاثیر این تغییر شکل جزیی در آر ان ای بلند غیرکد کننده (یا به طور مخفف lncRNAs) و به ویژه در زمینه آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) به نسبت محدود هستند.

گروهی از دانشمندان در بیمارستان کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه جیانگ، بیمارستان مردمی کالج پزشکی هانگژو و مرکز پزشکی دانشگاه میسیسیپی مطالعه خلاقانه و نوآورانه ای انجام دادند که نتایج آن در ژورنال ژن ها و بیماری ها به چاپ رسید.

سرطان پانکراس و آر ان ای؛ درباره این مطالعه

دانشمندان برای انجام این مطالعه از استراتژی رسوب ایمنی آر ان ای متیل شده (MeRIP) استفاده کردند تا به نقش LINC00901 که یک نوع آر ان ای بلند غیرکد کننده نتیجه ایجاد تغییرات جزیی در m6A است، در افزایش تکثیر، بقا و میزان تهاجمی بودن سلول های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس پی ببرند. افزایش تکثیر، بقا و میزان تهاجمی بودن این سلول های سرطانی باعث ایجاد و پیشرفت تومور می شود.

سرطان پانکراس و RNA

جالب است که دانشمندان در نتیجه انجام این مطالعه به این مسئله پی بردند که پروتئین ارزیاب m6A به نام YTHDF1، بیان آر ان ای بلند غیرکد کننده LINC00901 را به طور منفی تنظیم می کند. اعضای این تیم توانستند دو سایت m6A در LINC00901  پیدا کنند که اهمیت زیادی در برقراری ارتباطات با پروتئین ارزیاب YTHDF1 دارد.

زمانی که جهش در این سایت ها اتفاق می افتد، میزان ارتباطات و تعاملات شان کاهش یافته و همین امر، مهر تاییدی بر عملکردشان است. و از این رو، بر اهمیت ایجاد تغییرات جزیی در m6A و به طبع آن، بر نقش ژن تومور ساز LINC00901 تاکید می کند.

دانشمندان مطالعات خود را ادامه دادند و به این نتیجه رسیدند که یک محور مهم متشکل از  LINC00901-IGF2BP2-MYC وجود دارد که باعث پیشرفت آدنوکارسینوم مجرای پانکراس وابسته به m6A می شود. به واسطه این یافته ها می توان اهداف درمانی جدیدی پیدا کرد.

به باور دانشمندان، ساختار m6A به عنوان یک هدف درمانی بالقوه، به این مسئله اشاره دارد که اکنون می توانیم با در نظر گرفتن یک بازدارنده بازرسی و کم کردن میزان YTHDF1 کاری کنیم که بدن بیماران نسبت به درمان واکنش نشان دهند.

علاوه بر این، از آن جایی که ایجاد تغییرات جزیی در m6A در تنظیم سلول های ایمنی داخلی و تطابق پذیر نقش دارد، می توانیم به روش های ایمن درمانی جدید برای هدف قرار دادن این مسیرها برسیم.

سرطان پانکراس

این مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارد زیرا اطلاعات فعلی مان را افزایش می دهد و اکنون می دانیم که چگونه انجام تغییر شکل های جزیی در RNA، مثلا ایجاد تغییراتی در m6A، نحوه بیان ژن را تحت تاثیر قرار داده و روند پیشرفت سرطان پانکراس را تغییر می کند.

این یافته ها چشم اندازهای جدیدی درباره تاثیر ایحاد تغییر شکل های جزیی در m6A در آر ان ای بلند غیرکد کننده در محیط سلول های آدنوکارسینوم مجرای پانکراس را نشان می دهد. از این رو، اطلاعات مان درباره پیشرفت بیماری و ایجاد مسیرهای درمانی جدید را افزایش می دهد. این مطالعه با تحقیق درباره تاثیر این تغییر شکل های جزیی در RNA، به ما نشان می دهد که امروزه می توانیم روش های درمانی هدفمند دیگری برای درمان سرطان لوزالمعده، درمان سلول های سرطانی مغز و سرطان های دیگر مانند علائم سرطان کبد پیدا کنیم.

کلام آخر

گروهی از دانشمندان در سه مرکز پزشکی مطالعه ای درباره تاثیر ایجاد تغییر شکل های جزیی در آر ان ای بر پیشرفت یا بهبود سرطان لوزالمعده انجام دادند. زمانی گفته می شود فرد به سرطان پانکراس یا لوزالمعده مبتلا شده است که سلول های داخل غده لوزالمعده که در پشت معده قرار دارد، از کنترل خارج شده، شروع به تکثیر کرده و یک توده تشکیل دهند.

آن ها به این نتیجه رسیدند که اگر این تغییرات انجام شوند، می توانیم سایت ها و مسیرهای جدید را هدف قرار داده و به این صورت تکثیر، بقا و شدت تهاجمی بودن سلول های سرطانی را تحت تاثیر قرار دهیم. از آن جایی که ایجاد تغییرات جزیی در m6A در تنظیم سلول های ایمنی داخلی و تطابق پذیر نقش دارد، می توانیم با کشف روش های ایمن درمانی جدید این مسیرها را هدف قرار دهیم.

دانشمندان به واسطه یافته های این مطالعه می توانند روش های جدیدی برای درمان علائم سرطان پانکراس، و حتی انواع سرطان های دیگر، پیدا کنند.